Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ha meg en ny pc nå. Jeg skal bruke den til surfing, lage fotobøker o.l og skrive litt dokumenter.

Har veldig lyst på en mac air, men den er så dyr... Lurer på om dere som har synes mac`en er verdt pengene..? Isåfall hvorfor er den verdt pengene?

Dersom jeg skulle velge en annen... hvilken skal jeg da velge?

Noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger du noe særlig batteritid? Skal du bære den mye med deg, slik at den bør være mindre enn en som stort sett står i ro?

Skrevet

Skal ikke ha den så mye med meg..

Vil ha 15" tror jeg..

Gjest Nedfall
Skrevet

Jeg må ha meg en ny pc nå. Jeg skal bruke den til surfing, lage fotobøker o.l og skrive litt dokumenter.

Har veldig lyst på en mac air, men den er så dyr... Lurer på om dere som har synes mac`en er verdt pengene..? Isåfall hvorfor er den verdt pengene?

Noen gode tips?

Til det bruket du skisserer her, kan jeg ikke fatte hvorfor du absolutt vil ha en dyr mac? Ok, de er fine å se på, men en "data" er tross alt en bruksting!

Jeg kikket litt i prisguiden og fant en PC som er bedre utstyrt enn den derre maccen (utenom skjermen kanskje), men til brøkdelen av prisen. Vet ikke så mye om den, men den ser ut til å ha greie spesifikasjoner, og veldig bra batteritid.

Den har ikke en 15" skjerm, men 13,3" - samme størrelse som mac'en.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Noen gode tips?

Alle nye Macer gjør jobben du skisserer (og litt til), uten problemer.

DENNE til 7990,- er nok det beste "value for money" kjøpet på Mac for tiden.

Mac Air er nok den Macen som er MINST verd pengene akkurat nå....den har vært lenge, og er litt "slapp".

Uansett: også den er absolutt kjapp nok til oppgavene du skisserer over, så hvis du er villig til å betale det ekstra den koster får du garantert den kuleste (og tynneste) pc-en du kan tenke deg. (ja, jeg vet det finnes noen tynne pc-er også, men de er også dyre og har ikke macOS)

Mac er litt dyrere enn PC, men ikke så mye hvis du sammnlikner "epler mot epler" og ikke "plommer mot mandarin" - hvis du skjønner.

Den største fordelen er nok at en Mac føles like frisk og fin etter flere års bruk, som da den var ny...uten særlig vedlikehold.

HER er en interessant (og seriøs) artikkel om Mac vs PC - hvis du vil lese litt om det.

HER er en tråd om folk som har gått fra PC til Mac...eller omvendt. De fleste Mac brukere er veldig fornøyde

Gjest Nedfall
Skrevet

HER er en interessant (og seriøs) artikkel om Mac vs PC - hvis du vil lese litt om det.

Han har definitivt noen poenger, men som han selv sier i slutten av artikkelen:

Uansett: Skal man først sammenligne Windows mot MacOS må man ta utgangspunkt i kilden. Og den finner du verken hos HP, Acer, Toshiba eller noen av de andre PC-produsentene. Derfor blir sjelden sammenligningen helt rettferdig. Det vet ikke menigmannen eller -kvinnen, som gang på gang fortviler over at Windows henger, og ikke vet sine arme råd.

Det som er tragisk, er at mikkelsoft har gitt PCprodusentene lov til å legge inn allslags hjelpeprogrammer, prøveversjoner av programvare, og en haug annen crap. DET er problemet med PCer idag, og har vel forsåvidt vært fulgt PCene som en mare i årevis før det også.

Kjenner meg godt igjen i det han sier:

For en PC-nerd som meg selv er situasjonen en helt annen. Det første jeg gjør når jeg får en ny PC er å formatere harddisken og installere Windows fra bunn av. Deretter går jeg direkte til produsentene av komponentene og laster ned oppdaterte drivere. Når jeg installerer programmer velger jeg alltid tilpasset installasjon, for å forsikre meg om at jeg kun får det jeg trenger, uten ubehagelige vedheng.

Resultatet er at jeg sjelden eller aldri opplever de store utfordringene med Windows. Jeg liker faktisk Windows veldig godt.

..så det blir en slags lagdeling her. Brukerne går over til mækk, nerdene forblir ved sin lest! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...