Gå til innhold

Dagsbehovet med kalorier?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer på en ting. Jeg spiser veldig mye sjokolade, og heller dårlig med annen mat. F.eks i dag:

- Frokost 09:00: Et grovt rundstykke m/ost, skinke, paprika

- Trening: 11-12:30 (kondisjon og styrke)

- "Lunsj" 13:00: Fruktsalat, bestående av: halvt eple, en banan, en boks ananas, noen kokesjokolade-biter.

- "Middag" 19:30: Et Rugsprø med peppermakrell

Det er lite mat, ingen varmrett, og heller ikke ordentlig middag. Begynte på p-piller (yasmin) for en månde siden, og matlystet han gått ned sikkelig! Til gjengjeld har jeg spist en halv plate med sjokolade. Og spiser generellt mye sjokolade... Men jeg er helt normalvektig, kanskje heller mer trent, men ikke tynn.

Lurer på to ting:

1. Kan p-piller gi mindre matlyst? Trodde det bare var motsatt...

2. Jeg spiser sjokolade nesten hver dag. Om jeg kunner ut det, vil jeg merke det på noen måte? Hvordan? Og f.eks i dag, med tanke på kalorier, vil jeg da ha hatt i meg dagsbehovet mitt for kalorier? (skjønner jo selv at det er alt for lite vitaminer osv i det her, og det er jo ikke sånn hver dag, men litt for ofte). Tenker litt på at det når jeg har spist så mye søtt, overstiger det dagsinntaket med kalorier veldig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

En halv plate med sjokolade dekker ikke opp for dagsbehovet i kalorier når du spiser så lite. Spis mer! Det er ikke rart du får lyst på søtt når du spiser så lite, du sulter deg!

Skrevet

Uff, det der hørtes ut som meg på ungdomsskolen.

Da fikk jeg en fiks idé om at jo mindre jeg spiste og jo mer jeg trente, dess tynnere og vakrere ville jeg bli.

Var på kanten til en spiseforstyrrelse på den tiden, men ble heldigvis stoppet av min kjære far som lærte meg mer om viktigheten av å spise mer. Man forbrenner nemlig ikke mer om man spiser mindre, man forbrenner mindre jo mindre man spiser.

For mange er jo dette allmenn kunnskap nå, men jeg visste i hvert fall ikke dette som 15- åring. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men det viktigste her er at du spiser MER.

Når du spiser mer og regelmessig vil ikke sjokoladesuget være så stort heller. Begynn forsiktig med å legge inn et ekstra rundstykke til frokost, samt en ordentlig lunsj og litt middag. Kos deg med litt sjokolade innimellom, men ikke la sjokoladen erstatte vanlig mat!

Lykke til :)

Skrevet (endret)

Nå vet jeg ingenting om ditt aktivitetsnivå, men en normal kvinne som skal holde en stabil vekt trenger ca 2000-2500 kalorier per dag, (det er jo veldig inviduelt mtp. høyde, vekt, aktivitet osv.), men dette er da basert på kvinner med ett normalt aktivitetsnivå, trener du en del så trenger du mer mat, men om du slanker deg så er det anderledes. Her kan du se en "matplan" på 2000 kalorier, noe du ikke bør gå under om du ikke slanker deg, heller kanskje legge på 200 kalorier evt. den viser deg uansett hvor mye mat og drikke ca 2000 kalorier er. Så kan du sammenligne litt med ditt eget kosthold og se at du spiser altfor lite selv med sjokoladen:

http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=9035&mnu2id=9037&mnu3id=9040&artid=10465

Endret av Lotte28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...