Gjest Iril Skrevet 28. september 2010 #1021 Del Skrevet 28. september 2010 Nå er du jo halvveis, herfra går det fort, jeg lover. Jeg kan ikke fatte at jeg snart er 29 uker på vei. Det går nesten for fort.. :dåne: I dag ringte jordmoren min for å overbringe nyheten om at jeg har svangerskapsdiabetes! Jeg er visst ganske lavt, grensen er på 7,8 og jeg har 7,9. Den veeeeeldig positive nyheten er at så lenge jeg ikke har over 9,0, får jeg føde her som planlagt og jeg slipper insulin så lenge jeg klarer å regulere det selv! Jeg hadde trodd det skulle være verre å få denne beskjeden, men det går helt greit. Ikke superkult akkurat, men med litt galgenhumor og trøst fra mannen går det helt greit. Skal til diabetessykepleier på sykehuset, så får se hva hun har å si. Jeg håper virkelig jeg slipper å gå over termin, i det minste. Også har jeg vært på shopping i dag, gikk overraskende greit med krykker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky1 Skrevet 28. september 2010 #1022 Del Skrevet 28. september 2010 Ja, i sånne situasjoner er galgenhumor gull verdt. Hva er det neste nå, liksom? Du er tøffere en toget. Dette klarer du . Dessuten kommer du til å være slank som bare det etter fødsel. Det kommer nok jeg til å være . Men, ser positivt på det, etter at jeg fikk streng beskjed om å trene hver dag pga bekkenet mitt. Da blir jeg kanskje ikke sååå ille etter fødsel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky1 Skrevet 28. september 2010 #1023 Del Skrevet 28. september 2010 PS: Kult bilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 28. september 2010 #1024 Del Skrevet 28. september 2010 Veldig positiv og søt avatar!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 28. september 2010 #1025 Del Skrevet 28. september 2010 Ja, i sånne situasjoner er galgenhumor gull verdt. Hva er det neste nå, liksom? Mangler bare svangerskapsforgiftning nå, så det kommer vel det også. Takk, var på tide å bytte avatar nå. Var litt lei det rosa hjertet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DDuck Skrevet 28. september 2010 #1026 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg svarte deg litt i tråden din på graviditet og spedbarn Du må bare spørre meg om det skulle være noe du lurer på om diabetes.. jeg er selvskreven ekspert på diabetes og graviditet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Archee Skrevet 29. september 2010 #1027 Del Skrevet 29. september 2010 Gratulerer med ny avatar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 29. september 2010 #1028 Del Skrevet 29. september 2010 Næmmen, Iril da!! For noen tøffe dager du har hatt!! Jeg synes ikke det er noe rart at du griner "hele tiden", først flere år med prøving, feiling og slikt, noe som kan være skrekkelig tøft for psyken. Vi var jo langtidsprøvere vi også, og nei, det er ikke moro! Og, jeg skjønner godt at du synes svangerskapet ditt er tøft, for hjelpe meg, du har virkelig fått laaaaangt over gjennomsnittet med tunge stunder. Synes ikke du hverken syter eller noe, og jeg må si at jeg skal på dine vegne være jublende glad når du sitter med jenta di i armene, i 2010, for du har virkelig hatt noen tøffe måneder. Og er det noen som virkelig fortjener (om man kan bruke slike ord) dette, så er det du! Nå håper jeg at resten av tiden din ikke blir likedan som det har vært til nå! Og godt det hjelper med krykker. Og, for all del, ikke press deg selv om dagen!!! Bekkenløsning bør man ta på alvor så man ikke blir ødelagt etterpå. i bøtter og spann!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky1 Skrevet 29. september 2010 #1029 Del Skrevet 29. september 2010 Takk, var på tide å bytte avatar nå. Var litt lei det rosa hjertet. Men nå er du plutselig en helt annen . Rart det der.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 29. september 2010 #1030 Del Skrevet 29. september 2010 Jeg svarte deg litt i tråden din på graviditet og spedbarn Du må bare spørre meg om det skulle være noe du lurer på om diabetes.. jeg er selvskreven ekspert på diabetes og graviditet Takk! Gruer meg til samtale med diabetessykepleier, håper hun ikke kjefter på meg. Også håper jeg at jeg får time snart, så jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til dette. Gratulerer med ny avatar i bøtter og spann!! Ååååh, ble helt rørt av innlegget ditt. Tusen takk! Men nå er du plutselig en helt annen . Rart det der.. Jeg er egentlig ikke så rosa og hjertete av meg, så denne passer bedre uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Milla~ Skrevet 29. september 2010 #1031 Del Skrevet 29. september 2010 Artig avatar Jeg vet ikke helt hva jeg skal si da jeg leste innleggene på forrige side. Det er klart du fortjener dette, du kommer til å bli en kjempe flott mor, og det blir en heldig baby som får dere som foreldre, ingen tvil om at den lille kommer til å bli høyt elsket. Håper du ikke slutter å skrive i dagboken, dagbøkene er til for opp og nedturer... jeg har hatt min egen periode med nedturer og tunge tanker, sånn er livet. Håper du klarer å glede deg i ukene fremover, og vips så skal du se at lillejenta er her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DDuck Skrevet 29. september 2010 #1032 Del Skrevet 29. september 2010 Hun kommer nok ikke til å kjefte noen ting Det er jo ikke noe du har gjort eller spist for å få sv.diabetes, men du er rett og slett en av de uheldige som er disponert for det og fikk det Hun kommer nok til å gi deg masse nyttig informasjon og avtale et opplegg for kontrollering av blodsukker med deg Og husk at ingen spørsmål er for dumme å komme med! Du har aldri hatt denne sykdommen og den eneste måten man kan bli kjent med den er ved å spørre om ting samt erfare selv med hva slags mat som passer for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 30. september 2010 #1033 Del Skrevet 30. september 2010 Det er jo ikke noe du har gjort eller spist for å få sv.diabetes, men du er rett og slett en av de uheldige som er disponert for det og fikk det Takk for at du sier det, jeg føler jo selvsagt at det er min feil.. Synes det er litt kjipt å lese alle steder om at dette er et samfunnsproblem og mange steder står det også at det er mitt kosthold i svangerskapet som har gjort det. Jeg skjønner ikke det helt, siden jeg aldri har spist så lite sukker som nå og ikke lagt på meg et eneste gram. Hva skulle jeg gjort annerledes liksom? I dag er jeg egentlig litt sur. Hadde en avtale med ei venninne, det er 3. gangen vi avtaler å treffes, men hun kan bare på dagtid siden hun er alene med ungene sine. Så jeg drar meg opp av sengen aaaalt for tidlig (sov dårlig i natt), også avlyser hun fem minutter før jeg skal ut døra.. Dette er 3. gangen hun gjør det, så nå gidder jeg ikke avtale mer. Det er alltid sånne dumme grunner, som at hun ikke orker å stå opp fordi det er kaldt og sånn. Jaja, da får jeg kose meg hjemme under pleddet, noe som er likegreit, da jeg har sovet veldig dårlig i natt. Våknet mange ganger av at frøkna sparket meg i ribbeina og mannen er ekstremt klengete om natten. Han har sikkert alltid vært det, og min toleranse er blitt mye lavere, men jeg får helt fnatt. Takk for fine ord, Milla! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DDuck Skrevet 30. september 2010 #1034 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg følte det på samme måten når jeg fikk diabetes... det var MIN skyld og alle rundt meg som lurte på hvilken type det var spurte "er det den som er selvpåført?" -noe det ikke var.... Men det fikk meg til å gå rundt å føle at det var min egen skyld og at jeg skulle ha gjort så masse annerledes... Men så begynte jeg å se meg litt rundt på folk som jeg kjente... folk som veide masse mer enn meg og bare pakket i seg cola og godterier hver kveld og spiste usunt iløpet av dagen... men de hadde da ikke diabetes.. Så det hjalp meg å forstå at det ikke var min skyld og at det ikke var noe jeg kunne ha gjort for å unngå det heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 30. september 2010 #1035 Del Skrevet 30. september 2010 Tror dårlig nattesøvn er noe som går.... Føler ikke jeg har sovet noenting i natt... Ellers, enig med deg, avtale noe med noen som "aldri" stiller opp, håpløst! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky1 Skrevet 30. september 2010 #1036 Del Skrevet 30. september 2010 Se på det som anledning til å være ekstra sunn . Du kommer til å få et supersundt barn . Og du vet jo med deg selv at du ikke har spist mye sukker, så hvis folk spør om den er selvforskyldt, så svarer du bare "nei". Er ikke alltid så lett å vite hva en skal si heller. Man tenker kansskje at man skal spørre for å vise interesse, også tenker man ikke på at spørsmålet er fornærmende. Denne graviditeten har virkelig vært en slankekur for deg. Ikke lenge til du ferdig nå. Da er du både slank og graviditetsplagene forsvinner forhåpeningtligvis + at du selvsagt får en nyyydelig datter . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 30. september 2010 #1037 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg følte det på samme måten når jeg fikk diabetes... det var MIN skyld og alle rundt meg som lurte på hvilken type det var spurte "er det den som er selvpåført?" Synes det er helt latterlig å snakke om selvforskylt uansett. Det er ikke mange som sier høyt at det er selvforskylt når en som røyker får lungekreft, eller en som driver med ekstremsport blir lam. Men med diabetes, der har det vært så mye fokus på type II og at det er noe feite folk får, og da er det deres egen feil. Tror dårlig nattesøvn er noe som går.... Føler ikke jeg har sovet noenting i natt... Da satser vi på bedre søvn i natt! Se på det som anledning til å være ekstra sunn Ja, må nesten det, men føler allerede jeg er så sunn som jeg kan være omtrent. Er litt redd hun sykepleierdama skal si at jeg ikke får lov å spise brødskive med ost mer, for det føles som en umulig oppgave nå. Liker ingenting middag, tanken på å spise egg gjør at jeg brekker meg og det eneste som smaker godt er de tynne grovbrødskivene med norvegia og agurk. Og skummet melk til. Får jeg ikke spise det, blir det veldig lite mat på meg fremover, altså.. I tillegg må jeg innrømme at jeg blir litt trist av tanken på å skulle gå hele desember (og sikkert hele jula om hun kommer på overtid) uten julebrus. Og når ungen er ute får hun vel luft i magen om jeg drikker brus, så da blir det et helt år til neste gang. Og jeg som elsker julebrus. Kjøpte en mammabukse i uke 15 eller rundt der, den var en str mindre enn jeg brukte før svangerskapet (jeg er ikke så mye ute, så jeg klarer meg med en bukse i tillegg til joggebukser og pysjbukser.. ) og i det siste har til og med mannen kommentert at den er for stor. Så nå måtte jeg ut og handle ei ny. Prøvde først en str mindre, men måtte ha enda mindre. :dåne: Det verste er at jeg ikke ser det selv i det hele tatt. Folk kommenterer det, men jeg ser det rett og slett ikke. Kan, om jeg legge godviljen til, se det på hendene mine (så det på anklene mine før også, men der har jeg fått så mye vann at det ikke synes lenger) og litt på kravebeina, men ellers synes jeg at jeg ser lik ut som før. Jeg har uansett et godt stykke igjen før jeg kvalifiserer til slank. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky1 Skrevet 30. september 2010 #1038 Del Skrevet 30. september 2010 Se på gamle bilder av deg selv, så ser du det nok. Julebruskongen sier brusen blir mye bedre når den har vært lagra en stund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 30. september 2010 #1039 Del Skrevet 30. september 2010 Det viktigste du kan gjøre for å holde blodsukkeret stabilt, er å spise små måltider og hyppig. Du skal holde deg unna mat med mye sukker og fett. Ikke noe problem å spise en sjokoladebit, så lenge du ikke bøtter nedpå med brus ved siden av! Samme med julebrus, at du kan drikke litt, men begrense deg. Kjipt med diabetes da! Håper du blir kvitt den etter fødsel! Men apropos diabetes (type 2, IKKE svangerskap-), så er det jo en grunn til at de overvektige får det! Er jo kun usunt kosthold og usunn livsstil som er skyld i det! Og man snakker absolutt om selvforskyldt når det gjelder røykere som får KOLS! Og hjerte- og karsykdommer også.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 30. september 2010 #1040 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) (type 2, IKKE svangerskap-) Svangerskapsdiabetes ER type II, bare midlertidig for de fleste. Endret 30. september 2010 av Iril Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå