Gå til innhold

Vegetarianer og vegan

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig poenget med å være vegetarianer? Hører mange si at det for dyra og slikt. Men hva da med vegan, de spiser vel ingenting fra dyr mener jeg å ha hørt. For vegetarianere bare spiser ikke dyra, men bruker alt annet og veganerene bruker ingenting? Ville det ikke da vært bedre for vegetarianere å være vegan da om det er for dyra, eller?

Merkelig dette :klø:

Og er det ikke noe voldsomt krevende å holde på slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke så voldsomt krevende hvis man har interessen for å sette seg inn i det. De fleste vegeterianere jeg kjenner er bevisst på å kjøpe egg fra frittgående høner, økologisk melk etc, og når de da i tillegg ikke spiser kjøtt, utgjør det jo en ganske markant forskjell på dems innvirkning på kjøttindustrien. Det er litt vanskeligere å være veganer, fordi man da må passe mer på at man faktisk får i seg alle stoffene man trenger, siden det ikke er fullverdig protein i grønnsaker og belgfrukter og slikt. Men har man først satt seg inn i det, vet man jo hva man skal gjøre for å få i seg alt det nødvendige.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet
Veganism is a diet and lifestyle that seeks to exclude the use of animals for food, clothing, or any other purpose. Vegans endeavor not to use or consume animal products of any kind. The most common reasons for becoming a vegan are human health, ethical commitment or moral conviction concerning animal rights or welfare, the environment, and spiritual or religious concerns. Of particular concern to many vegans are the practices involved in factory farming and animal testing, and the intensive use of land and other resources for animal farming.

Vegetarianism is the practice of following a plant-based diet including fruits, vegetables, cereal grains, nuts, and seeds, with or without dairy products and eggs. A vegetarian does not eat meat, including: red meat, game, poultry, fish, crustacea, shellfish, and products of animal slaughter such as animal-derived gelatin and rennet. There are a number of vegetarian diets. A lacto-vegetarian diet includes dairy products but excludes eggs, an ovo-vegetarian diet includes eggs but not dairy products, and a lacto-ovo vegetarian diet includes both eggs and dairy products. A vegan diet excludes all animal products, including dairy products, eggs, and honey. Vegetarianism may be adopted for ethical, health, environmental, religious, political, cultural, aesthetic, economic, or other reasons.

Semi-vegetarian diets consist largely of vegetarian foods, but may include fish and sometimes poultry, as well as dairy products and eggs. With these diets, the word "meat" is often defined as only mammalian flesh. A pescetarian diet, for example, includes "fish but no meat". The colloquial application of the word "vegetarian" to such diets has led vegetarian groups, such as the Vegetarian Society, to clarify that such fish or poultry-based diets are not vegetarian, due to the fact that fish and birds are animals.

Har ingen svar på dine spørsmål, eg er kjøttetende :sjenert:

Skrevet (endret)

Hva er egentlig poenget med å være vegetarianer? Hører mange si at det for dyra og slikt. Men hva da med vegan, de spiser vel ingenting fra dyr mener jeg å ha hørt. For vegetarianere bare spiser ikke dyra, men bruker alt annet og veganerene bruker ingenting? Ville det ikke da vært bedre for vegetarianere å være vegan da om det er for dyra, eller?

Merkelig dette :klø:

Og er det ikke noe voldsomt krevende å holde på slik?

Det er forskjellige grunner til at folk blir vegetarianere/veganere. Noen gjør det av helsemessige grunner. Selv er jeg vegetarianer "for dyrene og slikt", men jeg mener ikke nødvendigvis at alle burde helt slutte å spise kjøtt. Hadde alle spist mindre kjøtt og mer grønnsaker, hadde verden blitt et bedre sted å leve (en klisje, men jeg tror det er sant). Det går dessuten an å velge økologiske produkter fra dyr, egg for eksempel, som ivaretar dyrenes ve og vel på en bedre måte enn andre, ikke-økologiske dyreprodukter.

For meg er det lett å være vegetarianer, jeg kan spise nesten alt. Dessuten har jeg mange års trening på baken, det blir nemlig en vane til slutt og man trenger ikke tenke så mye over det.

Endret av Harlekin
Skrevet

Har vært vegetarianer i snart 10år nå og synes det er kjempe enkelt. Har ikke savnet kjøtt fra dag 1:) Slettes ikke vanskelig. Jeg er kjempe glad i mat og elsker å kokkelure på kjøkkenet, er rett og slett kjempe masse godt å spise der ute selvom man ikke spiser kjøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...