Gå til innhold

Dokumentar på National Geographic

Gjest Hans72

Anbefalte innlegg

Gjest Hans72

For få minutter siden ble en dokumentar på National Geographic avsluttet. Jeg fant den aktuelle dokuemntaren svært interessant, og vil gjerne høre hva dere andre(især skeptikerne)mener om dette: De fortalte om en liten landsby som hadde blitt rammet av flere dødsfall(i alt syv)på kort tid, hvor av de to som ikke hadde blitt raskt gravlagt, hadde fått påvist rabbies-smitte via obduksjonen. Flere hunder hadde også dødd av dette. Alle hadde de vist tydelige symptomer i en periode før de døde.

I den akteuelle dokuemntaren forsøkte de å finne ut hva som var årsaken til alle disse rabbies-relaterte dødsfallene. De kom frem til at det ikke var, slik de hadde antatt, flaggermusene; derimot hadde nabolandsbyens beboere(som de var i konflikt med)betalt en sjaman penger for å kaste en forbannelse over denne landsbyen, og det fantes faktisk ingen annnen grunn til disse dødsfallene enn at det var en forbannelse.

Tre andre beboere hadde også symptomer på den aktuelle sykdommen, men disse gikk til den lokale sjamanen, som gjorde dem friske(alle andre som ikke har dødd av den aktuelle sykdommen, har overlevd pga. vestlig medisin). Hvordan forklarer skeptikerne dette(både hendelsene med det ene og den andre sjamanen), dersom alt overnaturlig bare er oppdiktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hans72

Interessant at ingen av skeptikerne har noen kommentar med en gang det er noe som ikke går i deres favør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle noen mene noe på bakgrunn av din beretning om noe du har sett på TV. Jeg så ikke den dokuen du henviser til, og kan altså ikke mene noe som helst om hverken det reelle innholdet eller din utlegning av det. Det er litt vanskelig å se hvordan det "ikke går i skeptikernes favør" at de ikke kaster seg ut i en diskusjon der de ikke har tilgang til fakta. Skeptisme handler om å forholde seg til fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så heller ikke dokumentaren, men jeg har hørt om denne hendelsen, da den er beskrevet i samtlige lærebøker som behandler emnet "rabies". Det fremgår at det er sannsynelig at menneskene ble smittet av hundene sine, ettersom disse hundene både slikket på åpne sår og huden generelt til stadighet. Denne hypotesen forsterkes selvsagt ytterliggere av det faktum at hundene hadde rabies, og at barna lekte med dem både titt og ofte, og hvor smitten kom fra, trenger man dermed ikke å være rakettforsker for å skjønne.

Dette forklarer selvsagt ikke at de av dem som siden gikk til sjamanen, overlevde. Det som kan forklare det, er at disse menneskene ikke faktisk hadde rabies, men at de derimot bare innbilte seg at de hadde den(hvilket forekommer oftere enn de fleste mennesker tror; det er absolutt ikke noen sjeldent fenomen at epidemier som fører til at en del personer dør i løpet av kort tid, i neste omgang medfører at de gjenlevende blir redde, og tenker på sykdommen i den grad at kroppen får en illusjon om at den faktisk har sykdommen, hvilket leder til at vedkommende, helt uten å faktisk bære sykdommen, begynner å vise symptomer på sykdommen. Dette er selvsagt ikke dødelig på noen som helst måte, og i det symptomene faktisk ikke har noe med sykdommen å gjøre, vil det kunne se ut som at vedkommende blir "helbredet" uten videre(uten at det har noen som helst rot i virkeligheten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeehh?? Skal du ikke dra litt lenger ut på landet med den?

For det første kommer du trekkende med en plausibel forklaring, som i neste øyeblikk blir et fenomen alá plaseboeffekt med motsatt fortegn? Tenker man seg syk? Og får påfølgende symptomer?

I så fall, hvorfor kan man ikke tenke seg frisk? Eller bekjenne seg frisk, for den del? Og få påfølgende helbredelse?

Og misforstå meg nå for all del ikke! Alt har HELT sikkert en naturlig forklaring, men jeg er overrasket over å finne så spenstige utlegg om illusjoner og "psykiske" påvirkninger, fra en pseudoskeptiker!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeehh?? Skal du ikke dra litt lenger ut på landet med den?

For det første kommer du trekkende med en plausibel forklaring, som i neste øyeblikk blir et fenomen alá plaseboeffekt med motsatt fortegn? Tenker man seg syk? Og får påfølgende symptomer?

I så fall, hvorfor kan man ikke tenke seg frisk? Eller bekjenne seg frisk, for den del? Og få påfølgende helbredelse?

Og misforstå meg nå for all del ikke! Alt har HELT sikkert en naturlig forklaring, men jeg er overrasket over å finne så spenstige utlegg om illusjoner og "psykiske" påvirkninger, fra en pseudoskeptiker!?

Fordi symptomer på en sykdom behøver ikke å bety at man HAR en sykdom, kanskje. Dersom man imidlertid har en sykdom, f.eks rabies, så har man en sykdomsfremkallende organisme som er 100% dødelig, i blodet, og ingen forestillingsevne kan fjerne DET faktumet.

Dette sagt i den aller mest generelle forstand. Jeg gidder ikke ta stilling til denne dokuen, siden jeg ikke har sett den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Det er mange som tenker seg syk, det kalles nocebo-effekt.

Jeg kan ta et eksempel fra Trondheim, der universitetet i samarbeid med kommunen har bygget ut trådløst internett som strekker seg over hele sentrum. Den dagen det var åpning av nettverket var det flere som rapporterte at de hadde fått smerter i hode og ledd som følge av den voldsomme strålingen de hadde blitt utsatt for etter at nettet åpnet. Noen hadde ikke fått sove i det hele tatt på grunn av at de hadde det så ille etter åpningen av dette nettverket.

Det disse strålesyke menneskene ikke visste er at nettverket har vært på i flere uker før den offesielle åpningen for testing.

Ingenting ovveraskende med slike forklarniger fra oss skeptikere, de fleste er på det rene med at både placebo og nocebo effekt eksisterer.

Endret av strykebrett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nocebo hæ? Så man ble ikke syk av rabies og stråling, men av NYHETEN om, eller ERKJENNELSEN av, disse hendelsene. Og samtidig var man i virkeligheten ikke syk. Kroppen hadde bare en ILLUSJON om at den faktisk hadde sykdommen.

Ser du hans? Det var vel ikke så vanskelig, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...