Vanillla Skrevet 25. mars 2010 #1 Del Skrevet 25. mars 2010 Hmmm...det ene led til det andre og nå lurer jeg på...: Hvor lang tid tar det å få svar på en kjønnsykdomstest hos legen? Kan man testes for det som trengs ved urinprøve, eller må man inn til full understellsjekk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jabbe Skrevet 25. mars 2010 #2 Del Skrevet 25. mars 2010 Hmmm...det ene led til det andre og nå lurer jeg på...: Hvor lang tid tar det å få svar på en kjønnsykdomstest hos legen? Kan man testes for det som trengs ved urinprøve, eller må man inn til full understellsjekk? Det tar vel et par uker, hvis man ikke har telefon innen det. Så er det ingenting. Du kan ta de vanligste prøvene med urinprøve, men skal du teste HIV eller noe, så er jo dette blodprøve.Men er jo klamydia man som regel testes for, og dette er jo bare urinprøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuith Skrevet 25. mars 2010 #3 Del Skrevet 25. mars 2010 Jeg ber alltid om full test, da blir det gynekologisk undersøkelse og blodprøve. Levere urinprøve har jeg aldri gjort. Ville ikke sett problemet med å bare teste for èn, med mindre du har veldig klare symptomer på noe. (Er litt overhysterisk på det punktet og har hatt flere undersøkelser enn sexpartnere... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vanillla Skrevet 25. mars 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 25. mars 2010 Ville ikke sett problemet med å bare teste for èn, med mindre du har veldig klare symptomer på noe. Hva mener du...? Jeg har ikke symptomer i det hele tatt... Men har hatt ubeskyttet sex med en jeg tror har hatt endel partnere, og jeg registrerte at spørsmålet om kondom fra min side ble oppfattet som heeeeelt unødvendig Dumme meg som gjennomførte seansen til tross for dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 25. mars 2010 #5 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Hmmm...det ene led til det andre og nå lurer jeg på...: Hvor lang tid tar det å få svar på en kjønnsykdomstest hos legen? Kan man testes for det som trengs ved urinprøve, eller må man inn til full understellsjekk? Skal du sjekkes for hiv, hepatitt og de sykdommene der må man ta blodprøve. Urinprøve, tror jeg kun klamydia vises på. Gonore osv. må man nok "underlivssjekkes" for ja. Men husk at det er inkubasjonstid på sykdommene da, så ikke vits å sjekke seg dagen etter mulig smitte - da er alle svar negative uansett. Hiv test f.eks. bør ikke tas før 3 mnd etter mulig smitte. Klamydia/gonore er 14 dager etter mulig smitte. (For at du skal kunne stole på negative prøvesvar). 1 uke er vanlig tid før prøvesvarene foreligger, kan være opp til 2 uker på Hiv tester. Gikk nok bra, men de som sier "kondom nei, det trengs ikke", er de jeg er mest skeptiske til...Hvor mange andre har han karen sagt den setningen til lissom? Endret 25. mars 2010 av kristian82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuith Skrevet 26. mars 2010 #6 Del Skrevet 26. mars 2010 Hva mener du...? Jeg har ikke symptomer i det hele tatt... Men har hatt ubeskyttet sex med en jeg tror har hatt endel partnere, og jeg registrerte at spørsmålet om kondom fra min side ble oppfattet som heeeeelt unødvendig Dumme meg som gjennomførte seansen til tross for dette... Uhm, jeg tullet virkelig til den setningen der gitt. Jeg mente, jeg ville ikke sett POENGET med å teste kun for èn sykdom, jeg ville testet for hele pakka, med mindre du hadde symptomer som tilsa en bestemt sykdom (og ser jo nå at du ikke har symptomer i det hele tatt, så tror det er bedre om du går til legen og bestiller full pakke ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 26. mars 2010 #7 Del Skrevet 26. mars 2010 @Kristian, man må ta underlivssjekk for Klamydia om man er dame. Menn kan ta urinprøve. Bare sånn til orientering. Vanilla, om jeg var deg ville jeg bestilt time hos legen og sagt det du skriver her, så vil han avgjore hvilke prøver du trenger. De fleste får du beskjed om innen to uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 26. mars 2010 #8 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) @Kristian, man må ta underlivssjekk for Klamydia om man er dame. Menn kan ta urinprøve. Bare sånn til orientering. Vanilla, om jeg var deg ville jeg bestilt time hos legen og sagt det du skriver her, så vil han avgjore hvilke prøver du trenger. De fleste får du beskjed om innen to uker. Men kan ikke jenter kjøpe klamydia test på apoteket da? :klø: Trodde urinprøve var ok for klamydia på begge kjønn jeg. En rekke selskaper tilbyr jo hjemmetester også for begge kjønn, det er jo heller ikke underlivssjekk. Men det vet jo i alle fall legen. Jeg hadde ikke spurt legen om hvilke tester jeg trengte. Kommer helt ann på hvilken lege du møter på, hva han har svart. Noen sier "ja, ubeskyttet sex, da tester vi alt...andre sier, det var en norsk prostituert? Nei, da holder det med klamydia test". Så er nok viktigst at du selv avgjør hva du vil sjekke, og hva du føler du ikke trenger å vite - at du f.eks. bare går ut fra at Hiv det vil ikke du noen gang få. Endret 26. mars 2010 av kristian82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vesla86 Skrevet 26. mars 2010 #9 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Jeg ville ihvertfall testet for de sykdommene som er "kjent" for å være symptomfrie, klamydia og hiv. Klamydia trengs det ikke GU for å teste, det kan testes med urinprøve eller en sånn q-tipslignende sak som man får hos legen og roter litt rundt med selv Hiv er jo blodprøve, jeg testet meg for det fordi jeg fikk noia av å tenke på at jeg kanskje kunne ha det, selv om sjansene er veldig små. Sist jeg testet fikk jeg telefon fra legen med svar etter 3-4 dager var det vel. Endret 26. mars 2010 av vesla86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 26. mars 2010 #10 Del Skrevet 26. mars 2010 Ok, det var jeg faktisk ikke klar over, og svarte også erfaringsbasert, snarere enn faktabasert. Min lege, de få gangene det har vært aktuelt for meg med kjønnssykdomsstester har vært opplyst og oppdatert og har altså tatt de testene som trengs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mars 2010 #11 Del Skrevet 26. mars 2010 Hmmm...det ene led til det andre og nå lurer jeg på...: Hvor lang tid tar det å få svar på en kjønnsykdomstest hos legen? Kan man testes for det som trengs ved urinprøve, eller må man inn til full understellsjekk? Sist jeg testet meg tok jeg full sjekk. Da måtte jeg ha GU og levere blodprøver. Selv om man ikke har symptomer så kan man ha sykdommer slik som klamydia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mars 2010 #12 Del Skrevet 26. mars 2010 Siden du først skal til legen og testes, så kan du vel likesågodt ta hele pakka. Underlivssjekk, blodprøve og urinprøve. Underlivssjekken er muligens litt overflødig faktisk, legen gjør ikke noe mer magisk enn å kikke etter uvanlige ting og det kan man (og bør man) gjøre selv også. Eneste er at han kan se inn i skjeden også, og selvsagt den medisinske kompetansen. Om du merker noe uregelmessig som kløe, svie, sår, klumper, vorter etc så bør kanskje legen ta en titt for å stille diagnose da.. Men jeg tror disse koselige kroniske sykdommene herpes og kjønnsvorter kan ta mange mange måneder før et eventuelt utbrudd, og at de ikke kan testes for om du ikke har utbrudd (correct me if I'm wrong). Så her er det egentlig litt opp til deg å holde et øye med underlivet jevnlig fremover. Det tar vel noen uker før man får svar. Eller ikke svar, det er ganske vanlig praksis å ringe hvis noe er galt og ikke ringe hvis du er frisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå