Gå til innhold

Hva er hjertestarter og pacemaker?

Gjest Sissi

Anbefalte innlegg

Gjest Sissi

Hva er en hjertestarter og en pacemaker?

Hvordan ser de ut og hvordan fungerer de?

Kan en person ha begge deler, og hvorfor?

Og utifra det jeg har forstått tidligere:

Kan disse tingene interfere med det å snakke i mobiltelefoner?

Kan en person merke at maskinene jobber når han/hun ligger helt i ro i sengen sin og følger med på hjerterytmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pacemaker blir ihvertfall operert inn i hjertet. Egentlig så er det en slags muskelknutesak (?) som får hjertet til å slå, men hvis ikke denne fungerer noe særlig settes det inn en pacemaker istedenfor som gjør jobben for denne.

Hjertestarter trodde jeg var en slik som de bruker på TV, med to sånne flate plater som sender strøm igjennom brystet og starter hjertet igjen? :klø:

Er vel slik at elektrisk utstyr som sender ut stråling kan påvirke pacemakeren til en viss grad, men er ikke slik at man tar livet av en person ved å hold emobilen opp til hjertet hvis han har pacemaker. Må nok litt sterkere kost til. Om man kan kjenne den tviler jeg på, men vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

En pacemaker, er en liten snerten sak, som opereres inn i kroppen med ledninger som går inn i hjertet. Når sinusknuten, som normalt sørger for at hjertet slår som det skal, ikke fungerer så tar pacemakeren over jobben og sender signaler til hjertemuskulaturen sånn at den fortsetter å jobbe.Man kan ikke kjenne den normalt, det gjør ikke vondt hvis den må ta over en liten periode. Normalt så klarer sinusknuten å starte jobben igjen etter en stund. Mobiltelefin påvirker ikke en pacemaker.

En hjertestarter er en maskin som gir strøm sånn at hvis man har hjrteflimmer så kan man få startet hjerte igjen. En halvautomatisk hjertestarter kan i utgangspunktet alle klare å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en hjertestarter, kan ikke den også være operert inn sammen med pacemakeren?

:fnise:

Beklager var bare litt morsomt.

En pacemaker er på en måte ne hjertestarter som er operert inn. En person som har fått hjertestans pga hjerteprobelmer får operert inn en pacemaker fordi hjertet plutselig kan stoppe igjen. Pacemakeren vil om hjertet stopper sende elektriske strømmninger til hjertet for å holde det igang. Om da feksempel en person med pacemaker drukner vil hjertet fortsette og slå fordi pacemakeren holder hjertet igang.

Derfor kan en på en måte si at pacemaker er en hjertestarter som er operert inn.

Det en omtaler som hejertestarter er noe en har på sykehus for å få i gang hjertet. Den gir støt til hjertet for å få hjertet igang igjen. En gir da støt på brystet og følger med om hjertet begynner og slå igjen. Noen andre steder enn sykehus er også utstyrt med hjertestater feks noen svømmehaller.

Håper du fikk svar på det du lurte på :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

En hjertestarter er noe mange brannstasjoner har. De blir ofte varslet dersom AMK trenger hjertestarter hos en pasient.

En hjertestarter er noe forøvrig ALLE brannstasjoner, arbeidsplasser m.m. burde ha.

Heldigvis ser jeg fler og fler arbeidsplasser som går til anskaffelse av det, men uheldigvis er det ikke alle brannstasjoner som har det.

Jeg og samboer har gått til media og startet innsamlingsaksjon for å få hjertestarter på den lokale brannstasjonen her - så forhåpentligvis så får de det snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og en liten oppfordring til alle: Ta et førstehjelpskurs!

Det begynner å bli mange hjertestartere som henger rundt omkring, men de redder ikke liv om ingen bruker de! Det er ikke vanskelig å bruke, man kan ikke gjøre noe feil( maskinen "sjokker" ikke om det er rymte) og alt er bedre enn å gjøre ingenting!

Om så mange som mulig kan grunnleggende hjerte-lungeredning vil mange liv berges hvert år. Ved plutselig hjertestans er det viktig med rask reaksjon for å redde liv og unngå hjerneskade. Man gjør stor forskjell med bare innblåsninger og kompresjoner fram til kvalifisert hjelp rekker fram!

Skoleunger får kurs i førstehjelp, og mange steder får de også utlevert Mini-Anne til odel og eie. Øv på den, både sammen med ungene og for egen trening. Jo mere man trener, jo større er sjansen for at man reagerer riktig når det virkelig trengs!

Kompresjonene er kjempeviktige, det er de som skaper litt blodtrykk, nok til å frakte rundt litt oksygen. Ved skikkelig gode kompresjoner klarer man å opprettholde ca 20 % av normalt blodtrykk, ikke vær redd for å ta i! Om så ribben brekker; det er fortsatt bedre med noen brudd enn å være død.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissi

Men pacemakeren, den gir hjertet små strømninger med søt slik at hjertet skal holdes igang.. hos noen personer bare av og til og hos andre nesten hele tiden.

Men hvis hjertet skulle stoppe, vil den da gi dette kraftige sjokket for å starte hjertet som en hjertestarter ville gjort?

Mener bestemt at det finnes slikt å operere inn sammen med pacemaker.

Det er noen her somtar grundig feil!!

Passer i håndflaten og ligger under huden med pacemkaer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Beklager var bare litt morsomt.

En pacemaker er på en måte ne hjertestarter som er operert inn. En person som har fått hjertestans pga hjerteprobelmer får operert inn en pacemaker fordi hjertet plutselig kan stoppe igjen. Pacemakeren vil om hjertet stopper sende elektriske strømmninger til hjertet for å holde det igang. Om da feksempel en person med pacemaker drukner vil hjertet fortsette og slå fordi pacemakeren holder hjertet igang.

Derfor kan en på en måte si at pacemaker er en hjertestarter som er operert inn.

Det en omtaler som hejertestarter er noe en har på sykehus for å få i gang hjertet. Den gir støt til hjertet for å få hjertet igang igjen. En gir da støt på brystet og følger med om hjertet begynner og slå igjen. Noen andre steder enn sykehus er også utstyrt med hjertestater feks noen svømmehaller.

Håper du fikk svar på det du lurte på :goodbye:

Dette stemmer nok ikke helt, en pacemaker er ikke helt det samme som en innoperert hjertestarter.

ICD'en er innporgrammert til å slå inn og sende elektriske støt ved for høy puls eller ved hjertestans, mens pacemakeren slår inn når pulsen blir for lav og regulerer opp pulsen ved bruk av elektriske impulser.

Pacemakeren brukes av mange hjertesyke som har en rytmeforstyrrelse i hjertet som gjør til at det ikke slår fort nok, mens ICD'en ofte brukes av de som har hatt uforklarelig hjertestans, antageligvis av en rytmeforstyrrelse.

Man kan lese mer om ICD her: http://www.lhl.no/Om-LHL/Interessegrupper/Hjertestarter---ICD/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer nok ikke helt, en pacemaker er ikke helt det samme som en innoperert hjertestarter.

ICD'en er innporgrammert til å slå inn og sende elektriske støt ved for høy puls eller ved hjertestans, mens pacemakeren slår inn når pulsen blir for lav og regulerer opp pulsen ved bruk av elektriske impulser.

Pacemakeren brukes av mange hjertesyke som har en rytmeforstyrrelse i hjertet som gjør til at det ikke slår fort nok, mens ICD'en ofte brukes av de som har hatt uforklarelig hjertestans, antageligvis av en rytmeforstyrrelse.

Man kan lese mer om ICD her: http://www.lhl.no/Om-LHL/Interessegrupper/Hjertestarter---ICD/

Ok men nå ble jeg litt forirret har en kompis som ble hjertoperert som barn mange ganger. Han fikk plutselig hjertestans for 3 år siden. Han var på sykehus i 3 uker til han fikk operert inn en peacemaker.. Men nå er jo det jeg kan om peacemaker bare det han har fortalt meg men synes det hadde vært litt rart om han hadde sagt feil på noen måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ok men nå ble jeg litt forirret har en kompis som ble hjertoperert som barn mange ganger. Han fikk plutselig hjertestans for 3 år siden. Han var på sykehus i 3 uker til han fikk operert inn en peacemaker.. Men nå er jo det jeg kan om peacemaker bare det han har fortalt meg men synes det hadde vært litt rart om han hadde sagt feil på noen måte...

Og når man vet så lite bør man virkelig ikke uttale seg med en slik skråsikkerhet....

Les på linken som Skya la ut, den forklarer fint forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når man vet så lite bør man virkelig ikke uttale seg med en slik skråsikkerhet....

Les på linken som Skya la ut, den forklarer fint forskjellen.

Jeg beklager så mye for at jeg sa feil og håper ikke jeg har forvirret noen. Jeg trodde jeg kunne det meste om pacemaker :rødme:. Jeg har lest igjennom linken til Skya mange ganger men jeg skjønner enda ikke hva jeg sa feil :sukk: . Jeg hadde satt utrolig stor pris på om noen kunne forklart meg hva jeg sa som var feil. :sjenert:

Endret av Ida Eirin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager så mye for at jeg sa feil og håper ikke jeg har forvirret noen. Jeg trodde jeg kunne det meste om pacemaker :rødme:. Jeg har lest igjennom linken til Skya mange ganger men jeg skjønner enda ikke hva jeg sa feil :sukk: . Jeg hadde satt utrolig stor pris på om noen kunne forklart meg hva jeg sa som var feil. :sjenert:

Vet ikke om jeg får forklart det noe enklere enn jeg allerede har gjort men jeg prøver.

Hjerteslagene blir styrt av elektriske impulser. De impulsene starter i sinusknuten og blir etterhvert sendt ut til resten av hjertet via et ledningsnettverk og sørger for at hjertemuskelen trekker seg sammen slik at blod pumpes ut i kroppen. Hos mange finner man feil, blokkeringer, på dette ledningsnettverket og man vil da ofte få lav og/eller uregelmessig puls. Da kan man bruke en pacemaker, som er en liten boks som sender elektriske impulser som gjør at hjertet trekker seg sammen. En pacemaker er programmert inn til å slå inn når pulsen er for lav. Da sender den elektriske impulser for å få hjertet til å slå fortere og får opp pulsen igjen. Pacemakeren sender rolige, regelmessige impulser og sørger for at hjertemuskelen trekker seg sammen som den egentlig skal.

Mens en ICD er programmert inn til å slå inn når pulsen blir altfor høy eller når hjertet slutter og slå ordentlig, f.eks. ved en ventrikkelflimmer. Det den da gjør er å sende ut et støt. Det man ønsker å oppnå med dette støtet er å nullstille den elektriske aktiviteten i hjertet som tydeligvis har gått bananas og få den til å starte opp igjen på ny men nå fra sinusknuten og ut i hjertemuskelen for å få normale hjerteslag igjen.

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om jeg får forklart det noe enklere enn jeg allerede har gjort men jeg prøver.

Jeg skjønte det mye bedre nå tusen takk :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Kan apperate hvor Drillo Olsen reklamerer for, brukes når man har innopperert en hjertestaeter?

Innlegget er ryddet for e-post.

ninuska_, mod

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...