Jentepusen Skrevet 25. mars 2010 #1 Skrevet 25. mars 2010 Kjæresten har flyttet inn og huseier vil øke husleia. Jeg har bod her i 5 år uten kontrakt (bekjente huseier). Fikk melding om at han ønsket at vi skrev husleie kontrakt. Jeg fikk i Januar øket husleie på 250 kr (pga strøm prisen). Og jeg betaler leie inkludert strøm. Nå som kjæresten flyttet inn i mars sa husleier at det var greit, men at han vurderte å øke leia da vi var 2 stk. Jeg vet at han ikke har lov å øke pga strøm. Og at jeg har fult lov at kjæresten flytter inn. Men siden jeg har betalt under det "vanlige" i husleie, så godtar jeg en liten økning? Men hva burde vi godta? Jeg betalte 3550,- så økte han til 3800,- i januar. Vi skal skrive kontrakt i kveld. Og står jeg dårligere til siden jeg ikke har hatt kontrakt? Husleia har gått ut av min konto til hans hver mnd.
Gjest Mahareth Skrevet 25. mars 2010 #2 Skrevet 25. mars 2010 Han har lov å øke leia til markedspris hvert tredje år, da skal du ha 6 mnds varsel. Ja, du stiller alltid dårligere uten kontrakt, be om å få det med den nye husleia. Altså, begrunner huseier dette med at du betaler mindre enn markedspris kan han øke til det han hadde fått av ny leietaker i dag.
Frøken Mitzi Skrevet 25. mars 2010 #3 Skrevet 25. mars 2010 Sjølv om du ikkje har kontrakt, gjeld alltid husleigelova uansett. Du finn den på www.lovdata.no.
ninuska_ Skrevet 25. mars 2010 #4 Skrevet 25. mars 2010 Han har lov å øke leia til markedspris hvert tredje år, da skal du ha 6 mnds varsel. Ja, du stiller alltid dårligere uten kontrakt, be om å få det med den nye husleia. Altså, begrunner huseier dette med at du betaler mindre enn markedspris kan han øke til det han hadde fått av ny leietaker i dag. (Kaprer tråden bittelitt, men gidder ikke starte ny tråd). Dette med å øke leia til markedspris hvert tredje år - gjelder det også studentboliger? Jeg lurer litt, for hvert eneste år vi har bodd her, har leia gått opp.
Stillest vann Skrevet 25. mars 2010 #5 Skrevet 25. mars 2010 Er det virkelig ikke lov til å ta betalt for det ekstra stømforbruket som en ekstra leietaker medfører?
Gjest Mahareth Skrevet 25. mars 2010 #6 Skrevet 25. mars 2010 (Kaprer tråden bittelitt, men gidder ikke starte ny tråd). Dette med å øke leia til markedspris hvert tredje år - gjelder det også studentboliger? Jeg lurer litt, for hvert eneste år vi har bodd her, har leia gått opp. Det er lov å regulere leia etter konsumprisindeksen hvert år. I praksis betyr det at leia kan gå opp noen få hundrelapper hvert år. Men studentboliger, må dere søke på nytt hver gang eller har dere de så lenge dere studerer ved skolen? Om du må søke på nytt hver gang er det et nytt leieforhold, og da kan utleier sette leia til det de vil.
Jentepusen Skrevet 26. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 26. mars 2010 Da ble husleia økt med 1000 kr og det begynner neste mnd, altså måtte ut med dem nå (jeg betaler 25 hver mnd). Syntes godt dem kunne ventet litt.... Men men.... Får bare klare det uansett...
Aud Long Skrevet 27. mars 2010 #8 Skrevet 27. mars 2010 Du kommer uansett bedre ut av det økonomisk når dere er to som skal dele på utgiftene. Før han flyttet inn betalte du 3.800 kr alene nå blir det 4.800 delt på to, med strøm inkludert, altså 2.400 i mnd uten noen overraskende høye strømregninger og slikt. Altså sparer du 1400 kroner i måneden på at han flytter inn. Det er ganske rimelig med både hus og strøm for 2.400/mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå