^me^ Skrevet 25. mars 2010 #1 Skrevet 25. mars 2010 jeg ser at i noen bok tråder her så nevner mange av dere at ringenes herre og harry potter bøkene er veldig kjekke og lese, men hva med oss som har sett filmene men ikke lest bøkene, det det noen vits og lese bøkene da?
Tabris Skrevet 25. mars 2010 #2 Skrevet 25. mars 2010 Ja, det synes jeg så absolutt. Jeg kan ikke så mye om Ringenes Herre, men når det gjelder HP så er filmene bare skjelettet av historien. De har kuttet ned så mye på dybde og tilleggshistorier at du sitter bare igjen med et kjapt omriss av historien, egentlig. Det er mye karakterbeskrivelser, humor og sidehistorier som ikke er med av tids- og plasshensyn, som gir karakterene og historien mer dybde (og bredde). Ringenes Herre er litt annerledes. Den er ikke skrevet som en roman, den er skrevet mer som en myte eller legende. Det er en ganske annen skrivestil som gjorde at jeg ble skuffet da jeg leste den siden jeg trodde den var noe annet enn hva den faktisk var. Jeg skal lese den på ny senere nå som jeg vet mer hva det faktisk er.
Gjest Mahareth Skrevet 25. mars 2010 #3 Skrevet 25. mars 2010 Jeg har sett alle filmene, og lest alle bøkene. Ringenes Herre er flotte filmer, og ser du extended versions så får du med deg det meste av handling. Bøkene er likevel bedre, og jeg anbefaler at du leser de en gang. Harry Potter-filmene blir jeg skuffet over hver eneste gang. De er masete og jagete, og de tar ikke med halvparten av innholdet i bøkene engang. Skjønner ikke at dere som ikke har lest bøkene forstår noe av filmene. Jeg har hatt mye større utbytte av de bøkene enn av filmene, og vil gjerne lese de om igjen en dag. Filmene har gått i glemmeboka for lenge siden. Det er egentlig veldig synd, for det er kun manuset jeg har et problem med, både skuespillerne og regien har vært flott hver gang.
Tabris Skrevet 25. mars 2010 #4 Skrevet 25. mars 2010 Skjønner ikke at dere som ikke har lest bøkene forstår noe av filmene. Dette har jeg også tenkt flere ganger. Ting går så utrolig fort - "blink and you'll miss it." I tillegg er jo enkelte deler av historien også fjernet, noe som gjør det enda vanskeligere å følge med.
Sølvdugg Skrevet 25. mars 2010 #5 Skrevet 25. mars 2010 Jeg liker faktisk best å lese bøkene etter jeg har sett filmene, for da blir jeg ikke skuffa over ting som ikke er tatt med. Videre kan jeg se for meg karakterene litt mer når jeg leser boken etter jeg har sett filmen.
Gjest Violently Happy Skrevet 25. mars 2010 #6 Skrevet 25. mars 2010 Først så jeg filmene. Før den siste leste jeg alle bøkene og ble nesten skuffet over at filmene har kuttet så mye som de har gjort. I tillegg er det en rekke ting som er forandret. Da jeg så den siste filmen på kino var det jo så altfor mye som ikke var der. Filmene kan virkelig ikke sammenlignes med bøkene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå