Gå til innhold

Disney-ferie

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger å ta med barna (som er blitt store nå) på ferie til Orlando og Disney world i år. Jeg har søkt litt på nett, men føler meg usikker på hva vi skal velge og hva vi kan forvente av priser. Jeg er vant til å reise i Europa, men har aldri vært i USA.

Eldste "barnet" er 18, så det er ikke sikkert at han ønsker å være med. Men han liker å være med familien på ferie, så det kan godt hende han blir med. Yngste er 13 og drømmer fortsatt om Disney world. Og det gjør vi voksne også! :jepp:

Dere som har erfaring:

- Bør vi bestille fly og hotell (kan gjerne ha leilighet eller en annen løsning) på egenhånd hver for seg, eller er det bedre å kjøpe pakketur?

- Hvilke flyselskaper/reisebyråer bør vi bruke?

- Hva er rimelig pris å forvente? (Vi risikerer å tro at vi har funnet billigste billetter, men så viser det seg at det fantes mye billigere fordi vi ikke visste bedre)

- Når er beste tida å reise? Vi tror ikke vi vil dit på sommeren når det er hetebølger og altfor mye folk. Men litt varmt i lufta bør det jo være sånn at vi føler det er sommer.

- Andre ting vi bør tenke på?

Skrevet

Hvis jeg var deg hadde jeg søkt flybilletter på finn.no og reist enten i mai eller i september. Da er det godt og varmt samt mindre turister og flybillettene koster ikke så mye som i fellesferien.

Siden dere reiser som en familie ville jeg absolutt leid et hus eller ei leilighet i orlando i stedet for hotell. For det første så har dere da mulighet til å lage dere mat "hjemme" samt vaske klær osv.. de aller fleste husene og leilighetene har basseng som virkelig er et MUST! Vi har selv leid ei leilighet i orlando nå i september. Vi betaler kr 10000 for 2 uker. Vi fant den på finn.no. (masse å velge mellom der).

Husk at dere må leie en bil også, kollektiv transport er ikke-eksisterende og avstandende er store.

Parkene er forholdsvis dyre, men dere kan forhånds kjøpe billetter på nett... bare google disney world så finner dere frem.

Jeg vet ikke hvor lenge dere skal være borte, men jeg anbefaler å reise innom Disney World, Epcot, Universal Studios, Sea World, Kennedy Space Center og en vannpark (feks Disney Typhoon Lagoon). Av shopping så kan jeg anbefale Sawgrass Mills (stort shoppingsenter eller "Mall" som de kaller det der borte).

Ellers er det mye fin natur, anbefaler en dagstur til en "spring" http://www.floridasprings.com/about.html

Matprisene i butikken ligger ca halvparten av prisen her hjemme. Å spise ute er også mye billigere enn her hjemme, men der SKAL man legge på 20% tips på regninga. (dette gjøres av og til automatisk men det ser du på regninga)

Husk også at alle prisene er oppgitt uten "tax" (skatt) Skikkelig tungvint i grunn, men de synes sikkert det er et flott system der borte, hehe.

Kommer ikke på noe mer i farta.. det er fine strender rundt hele florida.. dog mindre bølger på vestkysten.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger å ta med barna (som er blitt store nå) på ferie til Orlando og Disney world i år. Jeg har søkt litt på nett, men føler meg usikker på hva vi skal velge og hva vi kan forvente av priser. Jeg er vant til å reise i Europa, men har aldri vært i USA.

Eldste "barnet" er 18, så det er ikke sikkert at han ønsker å være med. Men han liker å være med familien på ferie, så det kan godt hende han blir med. Yngste er 13 og drømmer fortsatt om Disney world. Og det gjør vi voksne også! :jepp:

Dere som har erfaring:

- Bør vi bestille fly og hotell (kan gjerne ha leilighet eller en annen løsning) på egenhånd hver for seg, eller er det bedre å kjøpe pakketur?

- Hvilke flyselskaper/reisebyråer bør vi bruke?

- Hva er rimelig pris å forvente? (Vi risikerer å tro at vi har funnet billigste billetter, men så viser det seg at det fantes mye billigere fordi vi ikke visste bedre)

- Når er beste tida å reise? Vi tror ikke vi vil dit på sommeren når det er hetebølger og altfor mye folk. Men litt varmt i lufta bør det jo være sånn at vi føler det er sommer.

- Andre ting vi bør tenke på?

Her er det mye god hjelp å få.

USA experten

Først: gled dere!!!

Vi har vært både øst og vest i USA. Synes du skal vurdere vest. Litt dyrere, men verd hver krone! Dessuten er klimaet en drøm i vest sammenliknet med øst.

På UniversalStudios er mitt stalltips å invistere i "front of the line pass" - koster noen kroner, men da går dere foran ALLE køene i samtlige attraksjoner...og de kan være laaaange. Når først dere er der, er det verd de kronene det koster ekstra.

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg har vært der, og det var foreldrene min som betalte, så jeg kan ikke så mye om priser, men her er ihvertfall litt tips:

Iceland Air pleide ihvertfall å fly til Orlando for en billig penge, og direkte fra Island, så man slipper unna med bare et flybytt.

Vi bodde inne på parkområdet de dagene vi var inn på Disney World, og utenfor resten av ferien. Disney World er stoooort og selv om det er dyrere å bo på området, så sparer man en del tid på å slippe å reise frem og tilbake hver dag. Leilighet slik at dere kan lage egen mat er en fordel. Det er gode kollektiv-muligheter inne på området, så man kan lett reise frem og tilbake uten å være avhengig av bil (men dette gjelder altså kun inne på området).

Jeg anbefaler å kjøpe bilett som gjør at dere kan gå frem og tilbake mellom alle parkene, slik at dere kan få med dere alt dere vil. Man kan fint bruke en hel dag i hver park, men det gir mer fleksebilitet å kunne reise mellom dem. Alle parkene har fyrverkeri hver kveld, men Epcot har de beste. En av kveldene får dere passe på å komme litt tidelig for å få fin utsikt utover vannet.

Vi dro som oftest i månedskiftet november/desember, og jeg husker det som godt og varmt og korte køer i parken (men det kan jo være at jeg husker dette gjennom rosa barndomsbriller). Sist dro vi i september, og det ble for varmt for oss hvithudete nordboere (men jeg klager over at sommerene i Norge kan bli alt for varme :fnise: )

Disney World er dyrt. Alt koster penger, og maten og hotellene er mye dyrere i parken enn ellers i USA. Men det er en opplevelse, og skal man nyte turen så bør man la være å se på prisene i akkurat de dagene, mener jeg.

Skrevet

Vi har vært tre år på rad nå i Florida, eldste var 18 sist sommer.

Bestill flybilletter og hus hver for seg.

Hus bestiller du gjerne fra utenlandske nettsider. Ofte billigere enn Finn.no.

Vi har aldri hatt problemer med husene eller utleierne.

Tenk litt igjennom hvor lenge dere skal være - jeg anbefaler to-tre uker. Det er store muligheter for shopping i tillegg til "underholdning", mange outlets med rimelige merkeklær. Dette har vært et stort trekkplaster for ungdommen i huset, han liker merkeklær og sportsklær, og shopper mye. Første gang vi var over hadde jeg med meg 7 par sko hjem. Forbered dere på å handle ekstra kofferter for å få plass til alt.

Bytt gjerne hus, vi pleier å ha en uke på hvert sted, da får vi sett litt annet også.

Min konkrete anbefaling er 1-2 uker nær Disney og en uke ved gulfkysten. Det er fantastisk å bade i Mexicogulfen, og opplevelsen av kyst i Florida er et absolutt. Vi har bodd i Rotonda (søk på Google Earth), kort vei til strender, og kort vei til outlet i Ellenton hvor de har veldig godt utvalg av butikker.

Sist gang leide vi bil gjennom eleiebil.no. De var de rimeligste. Bestill alltid hjemmefra.

Forsikring er vanskelig å vurdere hva du egentlig trenger. Forsikringene som vi fikk gjennom eleiebil var akkurat det vi trengte. På skranken hos Dollar (hvor vi hentet bilen på flyplassen) var det oversikt over forsikringene de solgte, og det vi fikk gjennom eleiebil var "deres mest populære forsikringspakke". Mange unødvendige forsikringer blir solgt fordi turister er usikre på hva de egentlig trenger og overbeskytter seg. Husk på at du også har god reiseforsikring som dekker mye.

Hva slags bil skal dere ha? Tenk bagasje som skal fraktes til og fra flyplassen. Vi pleier å bestille minivan - 7-seters. Navigasjon tar vi med oss hjemmefra, dyrt som tilleggsutstyr i leiebilen.

Flybilletter er vanskelige, vi lurer alltid på om det kommer billigere billetter. Prøv å få direkteflight fra Europa til Florida, det sparer dere for mye "slitasje" på turen. Dere må jo gjennom immigration på den flyplassen dere lander først i USA. Her går det lang til med å stå i kø, og etterpå vente på neste fly til Orlando.

Sist reiste vi med Lufthansa fra Frankfurt til Orlando direkte. Veldig fornøyd. Har også reist med Icelandair direkte fra Keflavik også.

Veldig lurt å sjekke ut de ulike adressene til husene på Google Earth på forhånd. Stor forskjell på hvor det er ok å bo. Se om det er hovedvei i nærheten. Kan være bråkete utenfor huset. Se om svømmebassenget er sørvendt. Mest gunstig for bading. Hus som er tilknyttet et lukket område kan være veldig ok. Stort felles badebasseng og gjerne trimrom lokker nok ungdommen.

Sjekk gjerne hvor nærmeste WalMart ligger. Du må kvitte deg med drikke på flyet, og setter deg gjerne i bilen uten drikke tilgjengelig. Å prøve å drikke vann fra springen i huset kan være ubehagelig (egen erfaring).

Dette ble altfor langt, men jeg bobler over med gode råd!

Jeg har flere på lager! Bare spør!

Vi skal ikke til Florida i år, men har bestilt tur til Boston i høstferien. Da regner jeg med å få shoppet nesten alt vi trenger av litt tykkere klær. Jeg sparer mye penger på shopping hvert år ved å handle i USA. Mye av feriepengere blir tjent inn igjen her.

Skrevet

Kom på en ting til - vi har alltid dratt tidlig på sommeren, for å unngå hurricane season. Sjekk gjerne på nettet når denne inntreffer i Florida.

Ulempen er selvfølgelig at det er varmt, og at vi da ikke orker å være så mye i parkene.

Ang. været er det også lokale forskjeller på hvor en bor. I området litt vest for Disney er det mye tordenvær og kraftige regnskyller på ettermiddagene. Rett sør for Orlando international er det mer stabilt fin. Utrolig, men sant.

De fleste utleiehusene er imidlertid vest for Disney, så da må du kanskje lete litt mer etter bolig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kom på en ting til - vi har alltid dratt tidlig på sommeren, for å unngå hurricane season. Sjekk gjerne på nettet når denne inntreffer i Florida.

Ulempen er selvfølgelig at det er varmt, og at vi da ikke orker å være så mye i parkene.

Ang. været er det også lokale forskjeller på hvor en bor. I området litt vest for Disney er det mye tordenvær og kraftige regnskyller på ettermiddagene. Rett sør for Orlando international er det mer stabilt fin. Utrolig, men sant.

De fleste utleiehusene er imidlertid vest for Disney, så da må du kanskje lete litt mer etter bolig.

Hvorfor drar dere ikke til vestkysten, så slipper dere ihvertfall å bekymre dere for hurricanes og ekstrem varme kombinert med høy luftfuktighet?

Skrevet

Sikkert fordi Disney World ligger på østkysten? :)

Disney i California er skikkelig nedtur i forhold til den i Florida.

Når det gjelder Hurricane season så skal det MYE til å være så uheldig å komme ut for en slik storm. Dessuten har man veldig lang varsel på hurricanes og tropiske stormer. Orlando ligger jo også midt i Florida så det skulle uansett ikke være noen fare bortsett fra at været såklart blir dårligere de timene stormen holder på.

Jeg ville ikke tatt hensyn til dette siden hurricaneseason i florida i utgangspunktet varer fra tidlig juni til uti september. Da er det verre med de høye temperaturene og luftfuktighet når man står i kø blant alle skolebarn midt i fellesferien.

Jeg vil igjen råde til å reise utenom fellesferien hvis det er mulig. I begynnelsen av september eller i mai.

Uansett...god tur, dere kommer til å kose dere masse!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Disney i California er skikkelig nedtur i forhold til den i Florida.

Og du har vært i begge tydeligvis?

Disneyland (california) er originalen. Den kom først, og er den eneste hvor Walt Disney selv faktisk har gått rundt i parken.

Hvis noen av parkene har "sjel" er det den. Alle de andre parkene i USA og europa er kopier.

Har du kun en dag i parken, er den større enn du rekker over uansett.

Dessuten. Får du 37 varmegrader og luftfuktighet på over 80% blir DisneyWorld et helvete uansett.

Det risikerer du ikke i DisneyLand - california

Skrevet

Og du har vært i begge tydeligvis?

Disneyland (california) er originalen. Den kom først, og er den eneste hvor Walt Disney selv faktisk har gått rundt i parken.

Hvis noen av parkene har "sjel" er det den. Alle de andre parkene i USA og europa er kopier.

Har du kun en dag i parken, er den større enn du rekker over uansett.

Dessuten. Får du 37 varmegrader og luftfuktighet på over 80% blir DisneyWorld et helvete uansett.

Det risikerer du ikke i DisneyLand - california

Jepp, jeg har vært i begge. Har du? Uansett... det er mange som synes varmt vær er godt. Og om du ikke reiser midt på sommeren så slipper du luftfuktigheten.

Trådstarter ville ha tips om Florida siden de planlegger en tur dit, så jeg synes det er greit å holde seg til dette og ikke gjøre det til en konkurranse om hvilken disney park som er best? :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...