Gå til innhold

tør du å ta med speilrefleks på ferie ?

Anbefalte innlegg

Gjest linneawarp
Skrevet

Hvilket land bør man unngå å vise frem speilrefleks hvis man tar den med som backpacker?

jeg synes den gir gode bilder enn kompaktkamera, - og minner for livet !

ellrs hva er ideen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvilket land bør man unngå å vise frem speilrefleks hvis man tar den med som backpacker?

jeg synes den gir gode bilder enn kompaktkamera, - og minner for livet !

ellrs hva er ideen?

Kjeltringer som vil stjele kameraet ditt finner du i alle land.

Hvis du er nøye med daglig backup av bildene underveis (evt flere minnekort) er det jo ikke så farlig om kameraet blir stjålet?

Du har vel reiseforsikring?

Jeg har alltid med meg et kompaktkamera i tillegg til speilrefleksen.

Det er ikke alltid jeg gidder drasse på det.

Endret av Henkie
Skrevet

Hei

Jeg har tatt med speilreflekskamera på turer til Dubai, Kambodsja, Vietnam, Thailand, Malaysia etc og så lenge du passer på så burde det gå greit. Spørsmålet i mitt tilfelle er om jeg skal gidde å dra det med for det er ganske svært og det er upraktisk når man raser rundt i en by på sightseeing. Men bildene blir i de fleste tilfellene bedre enn med et kompakt kamera :-)

Gjest padawan
Skrevet

jeg tar aldri med meg speilreflekskameraet mitt på reise. rett og slett fordi jeg vil ha enda en bekymring mindre (og gi tyver en mindre grunn til å rane nettop meg). kompaktkameraet mitt er ganske bra og er veldig solid bygget så jeg tar heller med det.

Skrevet

Kjeltringer er det overalt. Jeg for min del tar alltid med meg speilreflekskameraet mitt, både pga fotointeresse og yrket mitt.

Gjest Marlo
Skrevet

Har en såpass stor fotointeresse at mitt kamera blir (nesten) alltid med.

Skrevet

Det jeg har erfart som backpacker med speilrefleks, er at det etterhvert blir veldig stress å ha det med rundt overalt. Tunge linser og stativ osv tar stor plass. Jeg hadde det med på 3 mnd tur til Asia, og det var ikkeno problem i forhold til det med kriminalitet. Folk i Asia er stort sett veldig ærlige og snille (det finnes så klart unntak...), men på slutten av turen var jeg lei av å drasse med meg utstyret rundt, og brukte det lille digitalkameraet mer og mer.

Jeg er nå på en 6 mnd tur i Australia, USA og mellom-Amerika, og valgte faktisk å legge speilrefleksen hjemme. Kjøpte heller et av de beste små digitalkameraene med 12 x optisk zoom og bra vidvinkel. Men jeg merker jeg begynner å savne speilrefleksen!

Som jeg så i en annen post skal du bare reise i 4 uker, så da tror jeg nok jeg ville tatt det med var jeg deg. Er masse spennende å fotografere, er bare det å ha nok plass til bildene! Jeg hadde en minnepenn ved siden av som jeg hadde som back up.

God tur ;)

Skrevet

Selv tar jeg alltid med speilrefleksen på ferie, samt to objektiver og stativ i karbonfiber som veier nesten ingenting. Jeg har skaffet meg en utrolig lur sekk som har plass til kamera, stativ og objektiver, + en del andre ting som er greit å ha med. Gjør det ganske greit å ha med kameraet overalt. I dag får en jo også minnekort (CF) opp til 32GB, så da har man plass til rundt regnet 4000 - 5000 bilder i høyest oppløsning.

Skrevet

Følgende er alltid med på tur: Kamerahus med et 18-52mm og et lyssterkt 70-300mm objektiv med makrofunksjon, ekstern blitz, polarisasjonsfilter til begge objektivene, lader, ekstra batteri (både til kamera og blitz) og to ekstra minnekort. I tillegg har jeg med kompaktkamera dersom vi feks drar på fotballkamp eller festival hvor det ofte ikke er like greit å dra på speilrefleks.

Jeg bruker denne kamerasekken som har vist seg å være en topp investering. Holder seg innenfor håndbagasjemålene på fly, og er veldig praktisk og behagelig å dra på ellers.

Men nå skal det også sies at jeg ikke backpacker, og ville nok revurdert å dra på så mye utstyr om jeg skulle reist på en lengre tur ;)

Gjest linneawarp
Skrevet

Hei alle sammen, tusen takk for svar.

Jeg er veldig opptatt av bildekvaliteten, - evnt. forstørre og føler stolthet i min hobby når jeg tar bilder. Når jeg brukte kompaktkamera, - ble ikke bilder så gode det med farger, - jeg foretrekker å bruke Manuell på speilrefleks slik bilder ble veldig bra!

ja, - jeg skal nok legge av den store sekken på hotellet, - og tar med liten når man skal se rundt i byen og ha kamera oppi. Jeg tror jeg kommer til å angre om jeg ikke tar med....

kameraet mitt veier ikke all verdens mye, - jeg skal bare ha en objektib, - skal ikke ta med tamron 18-270 (vil nok savne den) men den er tung og dyrt.

18-55 er nok like bra, - og går mer fremover når jeg skal ta bilder :)

takk for innspill :D

Skrevet

Speilreflekskameraet er alltid med på tur, og jeg er ikke direkte redd for det. Kameraet er til for å brukes, og vi tar jevnlig backup i tilfelle det skulle bli ødelagt eller kommer på avveie. Stativet har vi stort sett bare med hvis vi er på tur med bil, skal vi med fly begrenser vi oss stort sett til kamerahuset + et par objektiver og muligens en ekstern blitz. Føler ikke at det tar så mye plass egentlig, så lenge han har en fornuftig kamerabag/sekk.

Pleier i tillegg å ta med kompaktkamera. Av og til skal man ut på et eller annet hvor det er greiere med et lite kamera som enkelt passer i en liten veske eller lignende.

Skrevet

Jepp, støtter den med kompaktkamera. Selv har jeg Casio Exilim, som er veldig greit, ha med seg, det er lite og hendig, god kvalitet og lett tilgjengelig!! Så er man sikret, ikke alltid man rekker å gjøre slr'en klar heller, ikke vi som kjører konskvent manuelt i alle fall! Så da er kompakten god å ha for; øyeblikket.

Skrevet

Jeg har det som oftest med. Men jeg har heller ikke vært på noe backpacking for 3 måneder. For kortere reiser er det helt greit, jeg liker å ta bilder og det er ofte en del av gleden å reise for meg. Er vant til å passe på og om det skulle skje noe, har jo man reiseforsikring :)

Skrevet

Jeg drar aldri et sted uten! Reiseforsikringen dekker det om det skulle blitt stjålet, og så lenge du er nøye med å tømme minnebrikken ofte så ikke noe går tapt er du vel safe:) Har alltid med et kompaktkamera i tillegg, men som du sier blir ikke bildene like fine med dette.

Skrevet

Jag tar alltid med mig min! Och nu kostar min 15000.. Men den är liksom ett måste. :) Jag har den i tältet på festival, på axeln när jag vandrar, i Ica-kassen på väg någonstans. Den ligger aldrig hemma och samlar damm. Jag håller med den som sa att en kamera är till för att användas!

Gjest linneawarp
Skrevet

ja, - jeg har bestemt meg å ta med kamera! :) takk :D

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Forteller om en historie om hvordan mine kusiner fikk frastålet sine kameraer. De var i italia på ferie, og hadde lagt kameraene på bordet. Det kom noen unger og la en duk over bordet deres for å gjøre tryllekunstner. Når de var ferdige dro de med seg duken, og huket selvfølgelig med seg kameraet samtidig. :gjeiper:

Skrevet

Jeg har alltid med kameraet mitt, men passer alltid veldig godt på.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Kjøp deg et Micro 4/3 kamera! Ser ut som et litt stort kompakt, har fete objektiver og egenskaper som et speilrefleks (gud vite hvorfor man fremdeles trenger et speil i et digitalt kamera, etter man sluttet med film??). Enten et Panasonic GF-1 eller et Olympus PEN.

Gjest Koala
Skrevet

Hvis det er en helt vanlig feriereise passer kompaktkamera bra. Speilrefleks bruker jeg bare når fotografering er hensikten med turen. Det er veldig stor forskjell på kvaliteten på kompaktkameraer. a<ltfor mange e ropptatt av pixler og altfor få av kvaliteten på optikken. Kjøp et bra kompaktkamera så holder det på en ferietur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...