Jade Skrevet 27. mars 2010 #21 Skrevet 27. mars 2010 Har dere prøvd med tegneserier? Vår har lært utrolig mye på å lese donald-blader! Nå leser han bøker på et blunk!
Gjest Skrevet 29. mars 2010 #22 Skrevet 29. mars 2010 (endret) Har dere prøvd med tegneserier? Vår har lært utrolig mye på å lese donald-blader! Nå leser han bøker på et blunk! Det fungerer kjempebra på de fleste barn. Gjorde det iallefall for meg - begynte å lese Donald før jeg lærte å lese. Husker at jeg gledet meg til å lære å lese slik at jeg kunne få med meg alle historiene i Donald. Idag er jeg 21 og abonnerer fast på Donald. Endret 29. mars 2010 av sunglasses
Cumulus Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #23 Skrevet 29. mars 2010 Tusen takk for mange svar! Vi har prøvd med tegneserier ja, men hun liker ikke å lese det heller.. Problemet med Donald er dels at det er veldig liten skrift (hun er +7,5 på begge øynene) og dels at det faktisk er ganske avansert språk til tider. Dette med synet kan jo også være et generelt problem, men i følge øyelegen så ser hun bra med briller. Men hun klager altså over liten skrift i Donald. Vi kjøper ofte tegneserier når vi er ute og reiser, men de blir så og si aldri lest. Nå har vi faktisk akkurat vært på biblioteket, og har fått god hjelp til å finne bøker som kanskje hun liker. Hun er veeeldig glad i hunder så det ble tema denne gangen. Dessuten har vi nettopp vært i Florida og Kennedy Space Center, så en bok om månelandingen plukket hun faktisk ut selv. Nå har vi en avtale om å lese hver dag i påskeferien og gjøre det til en kosestund med stearinlys og fyr på peisen, så får vi se om hun klarer å kose seg litt... Cumulus
Jade Skrevet 29. mars 2010 #24 Skrevet 29. mars 2010 Donald har faktisk en egen versjon. Vet ikke om man må abonnere, eller om de selges løst. Men de er med større større skrift og beregnet for mindre barn - sikkert i lære-å-lese-fasen. Lykke til med lesingen i påsken. Får håpe det blir bedre når det er litt kjekke bøker!
Cumulus Skrevet 16. april 2010 Forfatter #25 Skrevet 16. april 2010 Hei. En liten oppdatering: Vi har hatt samtale med læreren hennes, og han er absolutt ikke bekymret. Hun leser ganske seint (36 ord i minuttet i følge Carlstens test) men hun hadde ingen feil så leseforståelsen er god. Han synes ikke hun ligger i faresonen for dysleksi, hun må bare få opp lesegleden og tempoet. Nå har vi (jeg) senket skuldrene litt, og har nå tatt en pause i høytlesing. Dvs hun får valget selv mellom å lese for oss eller lese på sengen, og da velger hun det siste. Jeg passer på at bøkene er så enkle å lese at hun ikke sitter der alene uten å forstå teksten, og jeg spør henne etterpå hva som har skjedd i handlingen. Dette fungerer greit, så jeg tenker vi fortsetter sånn en stund. Hun liker å ha oss litt på avstand når hun leser. Jeg har forresten noen gamle Pusur-bøker fra det glade 80-tallet som hun har begynt å fatte interesse for, men når jeg ser på språket og moralen til Pusur så er jeg litt i tvil. Så jeg er altså litt beroliget.
Monica1968 Skrevet 16. april 2010 #26 Skrevet 16. april 2010 Det fungerer kjempebra på de fleste barn. Gjorde det iallefall for meg - begynte å lese Donald før jeg lærte å lese. Husker at jeg gledet meg til å lære å lese slik at jeg kunne få med meg alle historiene i Donald. Idag er jeg 21 og abonnerer fast på Donald. Jeg støtter denne. Og nå har de også kommet ut med "Donald Junior", som altså er et seperat Donald-blad, beregnet på de yngste leserne. Noe for TS`s datter? Ellers er det verdt å nevne at det finnes en serie som heter "Faktaløve", som altså består av faktabøker for barn, med en skriftstørrelse som tilsvarer de øvrige "Leseløve"-bøkene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå