Gå til innhold

Barnefilmer på engelsk, med norsk tekst

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har den datter som går i 3.klasse, som sliter veldig med lesingen. Jeg er temmelig sikker på at det er mest motivasjonen det skorter på, i følge læreren ligger hun innenfor kravene. Hun skal lese et kvarter hver dag, og hun teller minuttene. Hvis hun har en side igjen i en bok og det har gått 15 minutter, så er det ikke snakk om å lese ferdig. Hvis hun har fått kort av Farmor og Farfar og skal lese dette, så nekter hun nærmest hvis hun allerede har lest et kvarter den dagen. Hun virkelig HATER å lese og jeg blir utrolig lei meg av dette. Hun sliter med å få flyt på setningene, hun kan stoppe opp leeenge ved ord som hun ikke umiddelbart ser hva er. Da mener jeg opp mot 10 sekunder på et ord som "foreldre"

Vi har vært utallige ganger på biblioteket for å prøve å finne noe som fenger, men alt er like mislykket. Vi har prøvd lydbøker, det synes hun er kjempekjedelig..... Nå tenkte jeg å prøve å se noen filmer med norsk undertekst, men foreløpig går teksten litt for fort for henne. Så: Er det noen som har tips til barnefilmer på engelsk hvor dialogen ikke er for vanskelig, sånn at hun klarer å henge med? Eller er det noen som har andre tips til hvordan vi får opp lesegleden????

Hilsen en bokelsker.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/480662-barnefilmer-p%C3%A5-engelsk-med-norsk-tekst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest christine

Er det noen filmer hun er veldig glad i? Isåfall kan det kanskje være en ide å finne bøkene til disse filmene? F.eks. Harry Potter. Da kunne dere byttet på å lese høgt til hverandre?

Husker jeg likte godt de bøkene med litt større skrift i, tror det stod "leseløven" på de eller noe?

Da vi gikk på barneskolen hadde vi en konkurranse som het lesehesten. Der fikk vi ett skjema hvor vi skrev opp alle bøkene vi hadde lest, med hvor mange sider det var i hver bok. Så fikk vi diplomer når vi nådde 250, 500, 1000 sider osv. Det var utrolig motiverende!

Om ikke bøker er helt det store enda, kan dere ikke prøve med tegneserier eller noe? Finn tynne bøker med litt bilder, og en fremside som fenger:)

Tror ikke jeg ville gått veien gjennom engelske filmer for å øke leselysten. Tror det kan virke mer mot sin mening. Når man har lesevegring er det viktig å oppleve en følelse av mestring, men om hun skal lese norsk tekst og ikke rekker det, kan det derimot demotivere henne enda mer.

Det er viktig å fokusere på det hun får til og rose henne masse for det hun gjør! Barn liker oftest å lese bøker der hovedpersonen er like gammel som dem selv eller litt eldre. Gutter liker hovedsakelig å lese om andre gutter (derfor Harry Potter slår an hos gutter også!), mens kjønnet er mindre viktig for jenter. Det finnes et hav av spennende bøker for barn der ute! Jeg hadde gått på biblioteket og hørt med dem, siden det tross alt er jobben deres.

Har datteren din noen hobbyer som hun kanskje kunne likt å lese om? Barn i skolealder liker ofte Narniafilmene, men det er ikke alle som vet at det er flere bøker enn det er filmer. Hva med å lese den første boken om hvordan Narnia ble til?

Jeg hadde selv lesevegring når jeg var i skolealder... Tok lang tid før jeg virkelig knakk lesekoden og jeg virkelig hatet å lese. Skulle alltid tulle det vekk eller gjøre det absolutte minimum. Min mor lagde derfor "lesestund". Hver dag etter middag leste vi sammen. Hun leste en side og jeg leste en side. Hun klarte alltid å finne bøker som traff meg veldig, så det ble en veldig morsom stund. Husker fremdeles vi satt sammen i dobbeltsengen og leste Matilda av Roald Dahl, mens jeg spiste ostesmørdbrød og lo. Mamma fulgte veldig med når jeg leste. Hun lo ekstra høyt, ble svært skremt og veldig trist - når jeg leste, noe som gjorde at jeg synes det var utrolig morsomt og følte meg veldig flink. Etter litt ble det til at jeg leste 3-4 sider og Mamma 1 side, osv.. Etter hvert tok det for lang tid å lese høyt, så da startet jeg å lese bøker selv.

Jeg hadde også et belønningssystem. For hver bok jeg leste ferdig dro Mamma og jeg på biblioteket og fant en ny bok. Etter det kunne jeg bestemme hva jeg ville gjøre - om jeg ville i svømmehallen eller på kino feks. Husker det var veldig stas!

Det er veldig individuelt hva som fungerer, men samarbeid med lærer hennes - så finner dere nok ut av det. Flott med foreldre som deg, forresten! Det er så trist med de barna som ikke får noe hjelp og stimuli hjemme. Datteren din er veldig heldig og hun får nok masse motivasjon etter hvert :)

Tror Leseløven finnes enda, husker jeg kunne pløye meg igjennom 5 av disse bøkene på en dag. Nå var jeg glad i å lese, men dette var en god trening, og åpnet opp verdenen for mer voksne bøker veldig fort. De var veldig greie, med stor tekst, samtidig som handlingen ofte var så spennende for meg da, at jeg ikke klarte å slutte å lese.

Hmm... Huffda. Ikke for å være negativ, men kanskje du må godta fakta at barnet ditt ikke liker å lese?

Ikke alle barn elsker å lese, dette ligger nok inne i en fra man er født. Det var nok tilfelle med meg, for jeg elsket å lese allerede som liten - gjør fremdeles det. Mine foreldre var aldri særlig glad i å lese, og de har vel aldri lest en hel bok så vidt jeg vet.

Hvis du absolutt vil gjøre et forsøk til, så må du nok prøve deg fram med uttallige metoder. Belønningssystemet som nevnt ovenfor er en god metode, men det er en hårfin grense mellom å bestikke og belønne...

Annonse

Hei!

Tusen takk for svar. Jo det kan godt hende at jeg bare må senke skuldrene og innse at hun ikke er noen lidenskapelig leser. Faren har for øvrig aldri lest noe særlig, men det har da blitt folk av han og!

Jeg ser poenget at det kanskje er demotiverende å skulle lese undertekst som går for fort, og det var derfor jeg tenkte at det kanskje finnes filmer med litt enkel dialog. Men tror jeg dropper det prosjektet.

Vi har imidlertid hatt litt fremgang, for hun liker godt å lese i en bok som heter "Hvorfor det?" hvor hun kan lese om hvorfor vi snorker, hvorfor geleen er stiv og sånne ting. Problemet med denne boken har tidligere vært at det er en del vanskelige ord, og da blir hun så frustrert. Men nå går det litt lettere, og jeg klarer å overtale henne til å lese teksten et par ganger. Da ser hun hvor mye lettere det går når hun får flyt i setningene. Tidligere har hun fått ANGST om jeg har bedt henne lese noe om igjen som hun helt tydelig ikke har forstått.

Jeg får håpe at hun finner glede ved bøker etter hvert - for det har hvertfall gitt meg utrolig mye glede i alle år! Vi skal på foreldresamtale nå rett over påske så da får vi høre hva læreren sier.

Cumulus

Hehe, det løser seg alltid!

Aha, hun er interessert i faktabøker? Da kan du kanskje gå til innkjøp/låns av et par lettleste faktabøker nå og da, som hun selv velger (ta henne med i butikken/på biblioteket på vei til matbutikken eller noe, f.eks.). Det vil hun nok sette pris på, og kanskje etterhvert begynne å innse gleden man kan finne i bøker, men det er ingen krise dersom hun ikke gjør det heller, så lenge hun leser lekser osv.

Lykke til og god påske! :)

Takk! Jo, hun finner vel ut av det etter hvert. Mange av venninnene hennes er skikkelige bokormer, så det kan jo tenkes at hun blir litt inspirert etter hvert. Jeg føler vel at hun ikke helt har knekket lesekoden ennå. Hun kan jo lese, for all del. Men det er såpass oppstykket at hun ofte ikke forstår det hun leser.

Harry Potter har jeg forresten prøvd å lese for henne, men den ble for avansert. Brødrene Løvehjerte var en suksess, den leste jeg for henne. Kanskje jeg skal prøve Mio min Mio.

Litt av problemet (mitt) er at hun har en lillesøster som går i første klasse, som er i ferd med å parkere henne fullstendig når det gjelder lesing. Hun er riktignok VELDIG flink, hun elsker å lese i en fagbok om jorden og spør spørsmål som "Mamma, hva er felles massesentrum for noe?" Så jeg må trø varsomt for å ikke sammenligne de.....

God påske!

Kanskje dere burde undersøke om hun har dysleksi?

Ja, har vært inne på tanken. Men i følge læreren er det ikke behov for det. Skal bli spennende å høre hva han sier nå på foreldresamtalen. De skal vel ha en kartleggingsprøve nå i mai, så da får vi vel en pekepinn også. Tror og håper at det er bare er jeg som stresser litt med dette uten grunn...

Jeg syns du burde ordne en dysleksitest uansett hva læreren sier. Det er foreldrene som kjenner barna sine best, ikke en lærer som har ansvaret for en skokk med 20 unger eller mer, noen dager i uka.

Det kan være at hun har en mild form for dysleksi, dessuten skader det neppe å være helt sikker på dette.

Mio min Mio og Løvehjerte elsket jeg som barn! Dra fram de andre gode Astrid Lindgren-klassikerne også, de har jeg bare gode minner. DET er sånn bøker skal lages - idag finnes det bare tullebøker uten mening. Når jeg får unger, skal jeg sørge for å dele de gamle historiene med dem også! :)

Bøkene idag blir stadig verre og verre syns jeg, ikke noe rart at unger flest kanskje mister interessen for dem.

Bøkene idag blir stadig verre og verre syns jeg, ikke noe rart at unger flest kanskje mister interessen for dem.

Helt enig, men det er fordi barnebøker i dag ofte handler om alvorlige temaer.

Feks Håret til Mamma , Sinna mann osv.. Ikke helt my cup of tea, så her er barnerommet fylt opp med Astrid Lingren og koselige barnebøker.

Forresten, leselyst må læres..

Annonse

Alvorlige temaer og alvorlige temaer... Barn skal ikke bli utsatt for sånt, det får de nok av i tenårene! :P

Klart man skal ta opp emner nå og da, men slik som barnebøkene har blitt skrevet - alt for dårlig. Foreldrene skal ta opp emnene med barna sine på en rolig måte, ikke gjennom bøker og sånt tull. Jeg blir litt irritert.

Jeg har to nydelige nieser som dessverre må vokse opp med dårlige bøker og elendig barne-TV, men heldigvis setter foreldrene deres pris på de gode, gamle klassikerne og lar den eldste lese de samme bøkene som de selv gjorde (den yngste er kun 8 mnd) og få se på Lindgren-klassikere framfor barne-TV-driten som går idag. Gud bedre, verre programmer skal du lete lenge etter.

Jeg tror leselyst sitter inne i en, det kan nok ikke læres bort til alle, iallefall ikke noe mer enn "nyttig lesing".

Endret av sunglasses

Jeg anbefaler de originale Ole Brumm bøkene av AA Milne! Jeg er 24 år gammel, og jeg elsker dem :D Ellers har Tor Åge Bringsværd ganske mange bra barnebøker på samvittigheten - og han skriver på en måte som er veldig enkel å henge med i :) I tillegg er de fleste av dem illustrert med fantastiske illustrasjoner, og noen av dem er jo faktabøker for barn.

Narnia-bøkene av C.S Lewis er fantastiske! Når jeg var mindre hadde jeg veldig stor glede av en bokserie som heter "den vesle vampyren", vet ikke om de har blitt trykt på nytt, men de er ihvertfall veldig bra. Spennende, morsomme, og finurlige :)

Brødrene Løvehjerte, Emil, Pippi, og alle de der er fantastiske.

Hobbiten, av J.R.R Tolkien er jo alltid å anbefale - etterpå kan man jo prøve å kaste seg over ringenes herre? (Som virkelig ikke er så tung som man skulle tro.)

Jeg er klar over at jeg ikke nevner noen filmer her, men jeg har ærlig talt ikke sett så mange barnefilmer hvor teksten er enklere å få med seg en andre filmer :/

Annonse

Narnia er en god idé, de bøkene er lettleste og har en enkel handling som fenger barn og som er lett å forstå. Om hun ikke har sett filmen, kan du si at "vi leser boka sammen først, og så ser vi på filmen sammen når vi er ferdige med boka" f.eks.

Ellers finnes det mye faktabøker for barn å få tak i, og det virker jo som om hun synes sånt er interessant :)

Ta gjerne turen innom biblioteket og spør etter seksjonen med faktabøker for barn, og finn fagbøker om emner som interesserer henne.

En ide er gjerne en kokebok for barn, hvis hun liker å lage mat. Så kan hun lese oppskriften og lage maten (noe gjerne ikke lillesøsteren kan?)

Jeg syns du burde ordne en dysleksitest uansett hva læreren sier. Det er foreldrene som kjenner barna sine best, ikke en lærer som har ansvaret for en skokk med 20 unger eller mer, noen dager i uka.

Det kan være at hun har en mild form for dysleksi, dessuten skader det neppe å være helt sikker på dette.

Tror hun gjør klokt i å vente på testen fra læreren, som hun sier kommer. Hver vår gjøres det ulike tester på skolen, og de fleste lærere med respekt for sine elever og seg selv, gjør en god og grundig jobb her. Hvis du (mor) er veldig uenig i resultatet kan man heller gå videre.

Ellers er det slik at barn lærer i ulikt tempo (jamfør lillesøster!), og interessen er selvfølgelig også et viktig poeng!

Høres ut som om mor gjør alt det "rette", hun leser for og med barnet - dessuten er hun en god rollemnodell vet at hun leser mye selv (hvis barnet ser dette da...;) )

Ikke stress - det kan resulterer i lesevegring! Lykke til! :)

Ps. Enkle tekster (spør læreren etter noen!) som leses flere ganger sammen med noen - høyt, er en god trening. Det går også ann å be skolen om et ark med 100 av de mest brukte ordene som barnet kan øve å lese på. Det letter lesing hvis det er automatikk i disse korte, enkle 100 ordene. :)

Gjest Supermimz

Mummitrollet likte jeg spesielt å lese i den alderen. Utrolig koselige historier, men som samtidig var veldig spennende. Jeg husket jeg også elsket faktabøker, og hadde bøker som var lettleste, og som handlet om alt mulig om verden. Om dere er med i bokklubben så er det jo veldig spennende fordi man får bøkene i posten. Fryktelig spennende å få pakke husker jeg, så da blir man ekstra inspirert til å lese bøkene. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...