jeanette666 Skrevet 24. mars 2010 #1 Skrevet 24. mars 2010 Hei leier privat bolig, vært forsinket noen ganger med husleie, men er betalt og har vært åpen om dette til h*n. saken er, h*n har jo mitt fødsel/personnr på husleie kontrakten, h*n har da vært i sin bank å fått vite jeg har et trekk i sykepengene mine fra skattemyndighetene(baksmell) uansett er ferdig nedbetalt om 2 mnd. ALSÅ banken har da fortalt h*n om min tidligere økonomiske fortid,som kansje ikke han vært så bra.. så jeg lurer jo da på om bank og husvert har lov å gå å etterforske slikt uten vidre og ble selvfølgelig konfrontert med dette...er det noe personvern eller rettigheter innen slik oppførsel eller? Jeg har ikkje fått noe tilbakemld på kredittsjekk heller...men husvert kontronterte jo da meg med blant annet baksmellen...
Alison Skrevet 24. mars 2010 #2 Skrevet 24. mars 2010 Banken har ikke lov til å gi ut opplysninger om din økonomi. Reglene er veldig strenge på dette området.
Nimorna Skrevet 24. mars 2010 #3 Skrevet 24. mars 2010 http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/article2633566.ece Her står det litt om kredittsjekk, jeg skjønnwer ikke helt hvordan de kan ha gjennomført en kredittsjekk uten at du har fått beskjed om dette; jeg trodde slike brev ble sendt ut automatisk? I DnB NOR er det streng interne regler for alle som håndterer kredittsjekker. - Ansatte med tilgang til kredittsjekksystemet må forholde seg til flere regler. De må underskive en taushetserklæring i tillegg detaljerte regler i arbeidsavtale og i interne etiske retningslinjer, sier Rasmussen. DnB NOR foretar også jevnlige stikkontroller av kredittsjekker utført av ansatte. - Skulle noen bryte reglene så er det såpass alvorlig at vi snakker om oppsigelsesgrunn, sier hun. Hadde min huseier og bank tatt seg slik til rette hadde jeg blitt rasende
jeanette666 Skrevet 25. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 25. mars 2010 (endret) det her er Nordea det er snakk om, å jeg vet husverten har fått vite det fra banken der..ikke fått brev om kredittsjekk men noe har banken fortalt,for husverten nevnte eksakte ting som eks det trekket til skatteetaten.. så var litt spent på om det var noe ulovligheter ute å gikk her... ser noen skrivefeil i første melding, ja litt provosert,hehe Endret 25. mars 2010 av jeanette666
Naos Skrevet 26. mars 2010 #5 Skrevet 26. mars 2010 Jeg ville tatt en prat med banken, for huseier har lov til å spørre om hva han vil i banken - men banken har ikke lov til å gi ut hva som helst av opplysninger! Og ikke minst, hva har banken krevd av legitimering på deres leieforhold? Kan hvem som helst komme inn og spørre om din økonomi?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå