Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #1 Skrevet 24. mars 2010 Hei. Som tittelen sier er jeg på utkikk etter noen gode krimbøker (eller thrillere) til påsken:) Er helt håpløs på å velge så plukker vanligvis med med en bok eller to fra bestselgerlisten i butikken. Og følger de forfatterne som figurer der. Så nå er jeg på jakt etter noe nytt og uoppdaget!! Og håper noen her på kg har noen gode forslag til konkrete bøker, serier eller forfattere.
loa Skrevet 24. mars 2010 #2 Skrevet 24. mars 2010 Elsker krimbøker Mine favorittforfattere er Jeffery Deaver, Clive Cussler, James Patterson, Irish Johanson, Wilbur Smith, JD Robb, Alex Kava ++++++++
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #3 Skrevet 24. mars 2010 Takk for kjapt svar! Irish Johanson, Alex Kava og James Patterson er nye navn for meg. Tror jeg. Leser mye + er over middels distre så ikke uvant at jeg kommer hjem med en bok jeg har lest før. Håpløst!
Solstorm Skrevet 24. mars 2010 #4 Skrevet 24. mars 2010 (endret) Kjersti Scheens bøker om privatdetektiven Margaret Moss er morsom lesing. Bør leses i "riktig" rekkefølge der "Teppefall" (1994) er den første i serien med 5 bøker, så kommer: "Ingen applaus for morderen (-96), Englemakerene (-98), Den syvende synd (-00) og Lik i lasta" (-03). Endret 24. mars 2010 av Solstorm
loa Skrevet 24. mars 2010 #5 Skrevet 24. mars 2010 Ups, ser det ble en skrivefeil i mitt forrige innlegg :gjeiper: Det skal være Iris Johansen. Andre favorittforfattere jeg har er Liza Marklund, Åke Edwardson og Val McDermind....... Hva er dine favoritt bøker/forfattere? Kanskje jeg kan komme med noen forslag som er mer "din" smak...
Violetsky Skrevet 24. mars 2010 #6 Skrevet 24. mars 2010 Jeg elsker Camilla Läckberg! Ikke alle som er like gode, men det er en serie dette også Rekkefølgen er: Isprinsessen, Predikanten, Steinhuggeren, Ulykkesfuglen, Tyskerungen, Havfruen og Fyrvokteren. Jeg har ikke lest de to siste ennå. Isprinsessen synes jeg ikke var like god som resten
Bentix Skrevet 24. mars 2010 #7 Skrevet 24. mars 2010 Jeg har akkurat oppdaget Harlan Coben. Har lest bare en bok av ham ennå, men den var veldig bra! har hørt av flere at også de andre bøkene er gode. jeg leste "hold tett". Mo Hayder
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #8 Skrevet 24. mars 2010 Takk for flere svar:) Kjersti Scheens skal jeg sjekke ut. Forfattere jeg har lest mye av (som jeg kommer på i farten): - Liza Marklund - Harland Coben - Knut Faldbakken - Jo Nesbø - Jeffery Deaver - Chris Tvedt - John Grisham - Karin Fossum - Håkan Nesser - Stieg Larson - Ian Rankin - Patricia Cornwell Har også lest en del Camilla Läckberg, men er gått litt lei. Samme med Dan Brown og alt som er med symboler og tolkning av symboler. De siste 2 bøkene jeg synes var bra er Engler over Georgia av R.J. Ellory og Skogen - har gitt vekk boken og husker ikke hvem forfatteren var. Mannen under trappen av Marie Hermansons synes jeg var veldig bra! Og Ti små negerbarn av Agatha Christie er også en gammel favoritt. Har ikke noen veldig bestemt smak, men er ikke veldig fan av romvesner el. overnaturlige ting. Og ikke bøker der ting er for opplagt. En tvist på slutten er alltid spennende! Generelt vil jeg si at jeg liker bøker med sterke kvinner. Bøker med advokater og rettsystemet synes jeg er veldig interessant. Og dras mer mot psykologiske thrillere enn blod og vold. Kan godt være litt lange bøker!
Ella_Grey Skrevet 25. mars 2010 #9 Skrevet 25. mars 2010 Hendelser ved vann av Kristin Ekmann er veldig bra. Ganske lang, litt psykologisk thriller-aktig Careless in Red , og andre bøker av Elizabeth George. Også ganske lang, britisk politikrim (skottland yard), engelsk landsbygd. Litt samme type bøker som inspektør Rebus. P.D James, lange intrikate historier, masse mennesker involvert. Agatha Christie: Crooked House er en av de mindre kjente, men absolutt beste. Og Donna Leons bøker fra Venezia! Syns bare Rankin skriver bedre enn henne.
Gjest *Mim* Skrevet 26. mars 2010 #10 Skrevet 26. mars 2010 Jeg er også glad i "Hendelser ved vann". Og Henning Mankells Wallander-bøker.
Gjest Silvermist Skrevet 26. mars 2010 #11 Skrevet 26. mars 2010 Slenger inn samme svar jeg ga i en annen tråd i sted. Den svenske forfatteren Mons Kallentoft har fire kriminalromaner med politibetjent Malin Fors i hovedrollen. De heter Midvinterblod, Sommerdøden, Høstoffer og Vårlik Jeg holder på med Midtvinterblod nå, utrolig spennende og velskrevet bok! Gleder meg til å lese de andre.
tineline Skrevet 30. mars 2010 #13 Skrevet 30. mars 2010 Min krimfavoritt er definitivt Karin Fossum. Hun tar dessuten tak i temaer som ingen andre tør - f.eks. pedofili - sett fra en pedofils ståsted. Både spennende og utfordrende bøker, og med forholdsvis rå skildringer til tider.
Cata Skrevet 30. mars 2010 #14 Skrevet 30. mars 2010 Plusser på med bøkene til Elizabeth George, Jack Higgins, Desmond Bagley (Higgins og Bagley skriver mer thrillere enn krim), Sue Grafton, Idar Lind (skriver på nynorsk). Og skal du ha litt årgangskrim så kan du jo prøve "Åndemasken" av Stein Ståle .
Tonka Skrevet 30. mars 2010 #15 Skrevet 30. mars 2010 (endret) Skogen (In the woods) er debutboka til Tana French. En av de beste bøkene jeg har lest på år og dag, kan anbefales til alle. Hun har skrevet to bøker til; The Likeness (Lik) og Faithful Place (kommer i 2010) - de er satt opp på leselista mi og det spørs om de ikke sniker i køen... Klarer nesten ikke å vente:) Endret 30. mars 2010 av Tonka
Gjest Spinell Skrevet 3. april 2010 #16 Skrevet 3. april 2010 Jeg har fått sansen for bøkene til Arnaldur Indridason. Islandsk krim! En annen forfatter med litt finurlig fortellerstil og annerledes miljø er Boris Akunin. Se lenkene for bibliografi og bøkenes rekkefølge. I og med at begge forfatterne bruker en hovedperson, hender det at det refereres til hendelser i tidligere bøker. Dermed kan det være kjekt å ha lest bøkene i den rekkefølgen de er utgitt, uten at det er tvingende nødvendig.
cilipili Skrevet 4. april 2010 #17 Skrevet 4. april 2010 (endret) *mine innlegg* Leser selv også mest krim. Nå har jeg nettopp starta på Val McDermids bøker, og er veldig imponert. Det er hun som har skrevet påskekrimmen, Arr i sjelen, som har gått på NRK. Denne serien har nettopp en sterk politikvinne, Carol Jordan, og en psykolog, Tony Hill. Endret 4. april 2010 av cilipili
Gjest Coarvi Skrevet 4. april 2010 #18 Skrevet 4. april 2010 Jeg vil også anbefale Val McDermids bøker, særlig serien om Tony Hill. Jeg er egentlig ingen fan av krimbøker, men disse klarer jeg ikke legge fra meg! Bøkene kan være litt makabre da, bare så du er advart...
Tussilago_2 Skrevet 4. april 2010 #19 Skrevet 4. april 2010 Harlan Coben- liker alle bøkene hans Jussi Adler-Olsen - kvinnen i buret Chelsea Cain- serie om Archie Sheridan kan i hvertfall anbefales
Serenity88 Skrevet 4. april 2010 #20 Skrevet 4. april 2010 Mo Hayder og Harlan Coben er mine absolutt favoritter! Spennende, makabre og godt skrevne bøker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå