Samantha Skrevet 24. mars 2010 #1 Skrevet 24. mars 2010 Korleis skal ein skrive det i kjeldelista, når ein skriv om eit dikt som ikkje har ein namngjedd forfattar? Eg skriv om Sir Gawain and the Green Knight, som er eit langt dikt, så det er i ei eiga bok. Tittel på boka: Sir Gawain and the Green Knight Translated by: Bernard O`Donoghue Published by: Penguin Classics (2006), London, England Har sjølvsagt sett på ymse sider (Harvard) osv, men eg blir ikkje heilt klok på dette. Nokon som veit?
tineline Skrevet 25. mars 2010 #2 Skrevet 25. mars 2010 Det kommer helt an på hvilket referansesystem du bruker. Alle har forskjellige maler for referering. Hvis du går på universitetet, kan du mest sannsynlig laste ned EndNote gratis, noe som vil hjelpe deg videre mht hvilket system du bruker. Når det er snakk om bøker uten gitt forfatter, angir imidlertid det systemet jeg bruker (basert på Chicago B) følgende oppsett: Sir Gawain and the Green Knight. 2006. London: Penguin. (Normalt ville det vært som følger: XXXXX, yyyy. 2006. Sir Gawain and the Green Knight. London: Penguin) Som sagt varierer det fra system til system, avhengig av fagtradisjon. Men i prinsipp skal det ikke spille noen rolle, så lenge du er konsekvent i valg av system innenfor oppgaven. Skaff deg EndNote, det er gull verdt! Da kan du flette bibliografien rett inn i oppgaven (dersom du bruker word), eller generere den som et .rtf som du kan sette inn i de fleste dokumentformater.
Samantha Skrevet 26. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. mars 2010 Tusen takk for informativt svar! Eg går på Høgskule, men skal jammen sjå om eg får tak i EdNote likevel. Høyrtes heilt genialt ut! Eg skreiv det sånn som du sa: Sir Gawain and the Green Knight. 2006. London: Penguin. Satsar på det er greit
tineline Skrevet 27. mars 2010 #4 Skrevet 27. mars 2010 Uff, det er ikke meningen å høres overlegen ut, jeg mener selvsagt alle institusjoner der man bruker referanselister. Hør med høgskolen din om de har det gratis på nett. Det beste er at når man har lagret en referanse én gang, er det veldig enkelt å hente den ut neste gang du skal bruke akkurat den kilden i litteraturlista. Hurra for alt som gjør akademisk skriving enklere!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå