Gjest Marlo Skrevet 24. mars 2010 #1 Skrevet 24. mars 2010 Hva er fordelene ved å gifte seg? Leser at det er andre skatteklasser for ektepar enn for samboere, men hva er det egentlig det gjør for noe? Jeg går på ya og har veldig lite pr måned, min samboer har fast jobb + eget firma og tjener godt - vil et ekteskap "hjelpe" han på noe måte? Vanskelig å forklare, men betaler han da mindre skatt eller hvordan blir det? Vi har jo diskutert ekteskap og vi vil gjerne gifte oss snart (ingen bryllup, bare signering og kanskje en fest av det mindre slaget), men jeg er helt grønn på alt dette med økonomi og skatt etc
Barcelone Skrevet 24. mars 2010 #2 Skrevet 24. mars 2010 Jeg har ikke så mye peiling på dette egentlig, men jeg har hørt at man visstnok får en lavere skatteklasse som ektepar. DVS at man burde jo få mer å rutte med.
Gjest Mahareth Skrevet 24. mars 2010 #3 Skrevet 24. mars 2010 Men hvorfor skulle man betale mindre skatt når man er gift? Hva er kriteriene for skatteklasse 2 egentlig?
Concertina Skrevet 24. mars 2010 #4 Skrevet 24. mars 2010 Men hvorfor skulle man betale mindre skatt når man er gift? Hva er kriteriene for skatteklasse 2 egentlig? For å få skatte i skatteklasse 2 så må en av partene tjene veldig lite/ingenting (for fullt utbytte, dersom ene parten tjener nok til å betale toppskatt er det vel snakk om at den andre parten kan tjene maks 60.000 elns). Ellers så kan man lignes under ett dersom man er gift, se mer info på Skatteetaten.no.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #5 Skrevet 24. mars 2010 I et ekteskap vil den som tjener minst bli lignet i skatteklasse 2. Det er vel en av de familepolitikkens intensiver. Alle enslige ligner i skatteklasse 1. Er man enslig forsørger med barn, blir man lignet i skatteklasse 2.
Gjest Marlo Skrevet 24. mars 2010 #6 Skrevet 24. mars 2010 Jaha, så det er jeg som får en annen skatteklasse da altså.
¤flicka¤ Skrevet 24. mars 2010 #7 Skrevet 24. mars 2010 I et ekteskap vil den som tjener minst bli lignet i skatteklasse 2. Dette er feil.
martine87 Skrevet 24. mars 2010 #8 Skrevet 24. mars 2010 Dere vil bli lignet under ett. Så det blir vel slik at grensen for toppskatt blir doblet når dere blir lignet under ett. Så når du tjener lite, så må dere betale mindre i toppskatt.
Gjest Marlo Skrevet 24. mars 2010 #9 Skrevet 24. mars 2010 Men toppskatt er vel for de som tjener VELDIG mye? Min samboer tjener max 500k i året om det er ett godt år for hans firma, og jeg har vel ca 140k i året. Skjønner bare mindre her jeg - lignet under ett, den med lav får skatteklasse 2, den med høyest inntekt får skatteklasse 2 ....
¤flicka¤ Skrevet 24. mars 2010 #10 Skrevet 24. mars 2010 Men toppskatt er vel for de som tjener VELDIG mye? Min samboer tjener max 500k i året om det er ett godt år for hans firma, og jeg har vel ca 140k i året. Skjønner bare mindre her jeg - lignet under ett, den med lav får skatteklasse 2, den med høyest inntekt får skatteklasse 2 .... Hvis en av partene tjener under 1G (tror jeg) så kan ektefellene lignes sammen i skatteklasse 2. Hvis ikke lignes de hver for seg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #11 Skrevet 24. mars 2010 Toppskatt for skatteklasse 1 og 2 fra 456 400 kr. Alså fra overskytende det. Se her For selvstendig næringsdrivende er toppskatten på samme nivå som lønnsmottakere, men han må også tenke på trygdeavgift, arbeidsgiveravgift osv. Vanligste skatteprosent er flat 28 prosent på skatt av overskuddet.
Lotten Skrevet 24. mars 2010 #12 Skrevet 24. mars 2010 Men toppskatt er vel for de som tjener VELDIG mye? Min samboer tjener max 500k i året om det er ett godt år for hans firma, og jeg har vel ca 140k i året. Skjønner bare mindre her jeg - lignet under ett, den med lav får skatteklasse 2, den med høyest inntekt får skatteklasse 2 .... Med utgangspunkt i de inntektene du oppgir her vil det ikke være gunstig å bli lignet i klasse 2 og dere vil bli lignet i klasse 1. Jeg skal forsøke å forklare forskjellen mellom klasse 1 og 2 ut fra de inntektene du har oppgitt. Ved klasse 2 lignes dere sammen, dvs at inntektene deres legges sammen før skatten beregnes.Dette betyr også at dere får dobbelt klassefradrag. Ved klasse 2 vil lønnsinntektene bli lagt sammen 500 000 + 140 000 og det vil bli regnet toppskatt av den delen av den samlede lønnsinntekten som overstiger 456 400. Det betyr i praksis at det blir toppskatt også på din inntekt på 140 000. Det er også derfor at det sjelden lønner seg med klasse 2 hvis begge ektefellene har litt lønnsinntekt! Hvis ene ektefellen ikke har lønnsinntekt vil det doble klassefradraget gjøre det lønnsomt med felles ligning i klasse 2 fordi ektefellen uten inntekt ikke får utnyttet sitt klassefradrag ved klasse 1 p.g.a den manglende inntekten. I klasse 1 får dere hvert deres klassefradrag og hvert deres innslagspunkt for toppskatt. I klasse 1 blir det derfor ikke toppskatt på din inntekt.
Frk. Belle Skrevet 26. mars 2010 #13 Skrevet 26. mars 2010 Dere vil bli lignet under ett. Så det blir vel slik at grensen for toppskatt blir doblet når dere blir lignet under ett. Så når du tjener lite, så må dere betale mindre i toppskatt. Hvis man er gift etter 2008 lignes man ikke automatisk under ett men den som tjener minst kan be om det (se veiledningen for Selvangivelsen som er er kommet i posten).
cogito Skrevet 26. mars 2010 #14 Skrevet 26. mars 2010 (endret) Hvis man er gift etter 2008 lignes man ikke automatisk under ett men den som tjener minst kan be om det (se veiledningen for Selvangivelsen som er er kommet i posten). Det er viss ein er gift etter 31. oktober 2008, så tel det ikkje automatisk på skatteåret 2009. Men frå og med året etter, vil ein automatisk få det som er mest gunstig totalt sett. Det står godt forklart i "Rettledning til postene" kva som er gunstigst likningsmåte i ulike tilfeller: http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Rettledninger/Rettledninger-2010/Rettledning-til-postene-2009/#ektefeller Endret 26. mars 2010 av cogito
Karabista Skrevet 27. mars 2010 #16 Skrevet 27. mars 2010 sliter litt med det samme her, min mann ( giftet oss før 1.nov) tjener 41000 før skatt mens jeg tjente 240000 før skatt vil det ikke være mest gunstigst om vi liknes under ett?
Concertina Skrevet 27. mars 2010 #17 Skrevet 27. mars 2010 sliter litt med det samme her, min mann ( giftet oss før 1.nov) tjener 41000 før skatt mens jeg tjente 240000 før skatt vil det ikke være mest gunstigst om vi liknes under ett? Ja, han (som tjente minst) må kreve dette (skrive det under punkt 5, "annet" elns, sjekk rettledningen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå