Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #1 Skrevet 24. mars 2010 Hei! Jeg ser for tiden på spisestuemøbler, er vel på utkikk etter et stort bord med mulighet for klaffer og 6-8 stoler. Har funnet mye fint, men det er jo sååå mye å velge i!! En dag liker jeg best hvite møbler, en annen dag er det oljet eik og så kan jeg gå over til å foretrekke mørke møbler, så jeg er litt rådvill..!! Hva har du/dere hjemme eler hva synes dere er finest evt.??
Nr14 Skrevet 24. mars 2010 #2 Skrevet 24. mars 2010 Hei! Jeg ser for tiden på spisestuemøbler, er vel på utkikk etter et stort bord med mulighet for klaffer og 6-8 stoler. Har funnet mye fint, men det er jo sååå mye å velge i!! En dag liker jeg best hvite møbler, en annen dag er det oljet eik og så kan jeg gå over til å foretrekke mørke møbler, så jeg er litt rådvill..!! Hva har du/dere hjemme eler hva synes dere er finest evt.?? Jeg har en veldig gammel spisestue. Da vi flytta til huset vi bor i nå, var den gamle spisestua noe jeg egentlig tenkte å kvitte meg med. Pussa den og beisa den.....kunne nå ikke tenke meg noen annen:) http://nr14.wordpress.com/2010/03/03/nr-14/
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #3 Skrevet 24. mars 2010 Hei! Jeg ser for tiden på spisestuemøbler, er vel på utkikk etter et stort bord med mulighet for klaffer og 6-8 stoler. Har funnet mye fint, men det er jo sååå mye å velge i!! En dag liker jeg best hvite møbler, en annen dag er det oljet eik og så kan jeg gå over til å foretrekke mørke møbler, så jeg er litt rådvill..!! Hva har du/dere hjemme eler hva synes dere er finest evt.?? Jeg har eikebord og skinnstoler, kanskje jeg blir lei en dag, og da skal jeg beise det.
Concertina Skrevet 25. mars 2010 #4 Skrevet 25. mars 2010 Vi har et Skibsrederbord i teak med høyryggede Scandia-stoler i palisander. Bordet er kjøpt på finn.no, fire av spisestolene på Ebay og de to siste på en designbutikk i London. Vi er veldig glade i teak/palisander-møbler fra 50-60-tallet, så dette er drømmespisestua som skal følge oss resten av livet
Fortunatus Skrevet 25. mars 2010 #5 Skrevet 25. mars 2010 Vi har et Skibsrederbord i teak med høyryggede Scandia-stoler i palisander. Bordet er kjøpt på finn.no, fire av spisestolene på Ebay og de to siste på en designbutikk i London. Vi er veldig glade i teak/palisander-møbler fra 50-60-tallet, så dette er drømmespisestua som skal følge oss resten av livet Det var virkelig noen lekre stoler! Noe helt annerledes av det jeg har sett før, skikkelig dekorative. Så at designet var fra 1957, så de virket ganske klassiske. De fikk jeg skikkelig lyst på..
Gjest Mahareth Skrevet 25. mars 2010 #6 Skrevet 25. mars 2010 Vi har Sofia-serien fra Jysk vi, synes den er pen nok
Concertina Skrevet 25. mars 2010 #7 Skrevet 25. mars 2010 Det var virkelig noen lekre stoler! Noe helt annerledes av det jeg har sett før, skikkelig dekorative. Så at designet var fra 1957, så de virket ganske klassiske. De fikk jeg skikkelig lyst på.. De er kjempefine, veldig enig i det ja! :-D Også er de veldig gode å sitte på siden de er ganske brede og har god svikt i ryggen. Våre er orginale, og ikke så enkle å få tak i (derfor vi har kjøpt de i UK), men Fjordfiesta har akkurat relansert de (de er til salgs hos feks. Euklides)! De finnes nå i valnøtt og eik (og evt beiset...). Ikke billige, men de er holdbare, både i design og kvalitet
Nigo-san Skrevet 25. mars 2010 #9 Skrevet 25. mars 2010 Vi har et solid heltre bøk spisebord med innleggsplater fra IKEA. Da vi flyttet inn, og jeg så den "runde" spisestua, gikk tankene først til Ellipse eller noe i den dur, noe rundt, tynt, hvitt og fancy, men så kom jeg på at med mange barn, søl, julebakst og lekser måtte vi ha et bord som tåler en trøkk. Dessuten er det praktisk med ileggsplatene, vi kan få plass til 14 personer. Til dette kjøpte vi noen anonyme IKEA-stoler i svart (mest fordi jeg ikke orket å shoppe rundt på den tiden, det var nok pes med flytting som det var og det gjaldt å få det unna ). Ikke det mest spennende, men det funker greit. Vår spisestue er så til de grader et bruksområde at det viktigste er at det er solid. Kanskje jeg tenker annerledes om ti-femten år
*Joyce* Skrevet 25. mars 2010 #10 Skrevet 25. mars 2010 Når vi en gang flytter til et hus der det er plass til et stort spisebord, ønsker jeg meg det ovale som er avbildet øverst her fra Naver i såpebehandlet bøk (lyst). Når det gjelder stoler har jeg ikke funnet drømmestolen enda, men tipper jeg har noen år på meg. Her vi bor nå har vi et rundt spise-/kjøkkenbord fra Ikea med disse stolene til, og en Stokke Sitti. Veldig greit i småbarnsperioden, bordet har en ganske glatt overflate som er lett å holde ren, og stolene er trukket med lær som også er greit å tørke av. Det passer utmerket slik vi har det her.
Gjest Constanze Skrevet 25. mars 2010 #11 Skrevet 25. mars 2010 Jeg har et spesiallaget spisebord i massiv bjørk. Med ileggsplater kan jeg dekke et skikkelig laaaannngggbord, så har jeg hvite syverstoler fra Arne Jacobsen til.
Gjest Agurkolat Skrevet 25. mars 2010 #12 Skrevet 25. mars 2010 På kjøkkenet har eg respateksbord som ser ut som mørkt tre på toppen, med brune rørstoler. Spisestova har eg ikkje plass til no, valte heller sy/data bord med eit par bokhyller. Viss eg skulle hatt spisestova, hadde da vert eit enkelt teakbord med enkle stoler i teak, eller Eames sine DSR stoler. Mhm!
Gjest SmallTalk Skrevet 26. mars 2010 #13 Skrevet 26. mars 2010 Spisestua mi er arvegods etter oldeforeldrene mine. Den er laget av oldefar, og er gammel, slitt og velbrukt. Bordplata har fått seg noen hakk her og der, og man kan tydelig se at oldefar da har vært fremme med kniven og spikka til trefliser som passet inn. Stolene er også hjemmelaget, og begynner å bli litt vaklevordene. Noe som er litt av sjarmen. I tillegg så følger det med et hjørneskap og fremskap som er enda eldre, og ut i fra dateringene på liknende skaper fra samme sted, så er disse fra midten av 1600-tallet. Forhåpentligvis så skal mamma snart ha tilbake disse møblene, og da kommer det en spisestue fra 50-åra i hus. Den er av massivt tre og skal beises lakrissvart (ihvertfall slik planene er nå).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå