Gå til innhold

Huske passord og koder

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glemsk av meg og sliter med å huske passord. F.eks. hadde jeg en annen bruker her på kg tidligere, men glemte passordet så fikk ikke logget meg inn igjen der. Bare å be om nytt passord, sier du? Eh, nei, for jeg hadde opprettet en anonym e-postadresse i forbindelse med dette brukernavnet, og husker ikke hvilken! Håpløst, ja. Jeg vet.

Det er så mange passord og koder man på huske på. To forskjellige minibankkort, mobil, innlogging i nettbank, skatteetaten, lånekassa, nettforum, e-postadresser osv. Hvordan klarer du å huske alle koder og passord? Man skal jo ikke bruke samme passord på flere steder, det er utrygt. Og ikke skal man skrive dem ned noe sted heller. I tillegg oppfordres man til å endre passord jevnlig for å sikre personvernet. Hjelp!

Jeg må innrømme at eneste sjanse jeg har til å huske passord er å bruke samme passord i forskjellige variasjoner. Med tall sliter jeg enda mer, så der må jeg se tallene i et mønster istedet for en tallrekke. Hvordan gjør du det?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt samme problemet, selv om jeg ofte bruker samme id/brukernavn & kode/passord på mange plasser, men det er ikke alltid dette går. Dessuten er det så mange steder man trenger passord & kode, alt fra ebay, finn.no, h&m, bank ++

Jeg har løst det slik at jeg har laget en liten tabell med word,

og har skrevet denne ut og har den i veska + på pc'n.

Den har 3 kolonner + ca 30 rader- lager et eksempel her

Sted: ID/Brukernavn: Kode:

www.finn.no .... ....

www.ebay.com .... ....

www.kvinneguiden.no .... ....

Finnes sikkert mange løsninger på dette, men dette er da min :)

Skrevet

Det er da ikke utrygt å ha samme passord på forskjellige tjenester, så lenge det er et godt passord. Jeg har et passord til nettbanken som jeg ikke bruker andre steder, men bortsett fra det har jeg et par-tre passord jeg sjonglerer mellom. For å være helt ærlig syns jeg ikke det hadde vært noen krise om noen hadde fått logget seg inn på KG eller strawberrynet med min bruker...

Skrevet

Det er da ikke utrygt å ha samme passord på forskjellige tjenester, så lenge det er et godt passord.

Problemet oppstår når nettsiden du er bruker hos ikke har tilstrekkelig sikkerhet, og deres database kopieres av hackere. Da er det plutselig likegyldig hvor godt passord du har.

Skrevet

Problemet oppstår når nettsiden du er bruker hos ikke har tilstrekkelig sikkerhet, og deres database kopieres av hackere. Da er det plutselig likegyldig hvor godt passord du har.

Og derfor har jeg et eget passord på nettbanken. Resten av sidene jeg logger inn på kan jeg ikke se at kan være av interesse for hackere å komme seg inn på.

Gjest Violently Happy
Skrevet
Hvordan gjør du det?

Jeg har laget mine egne passord med tall, bokstaver og symboler, som gjerne er ganske lange. Husker ingen av dem, men har dem i en liten bok når jeg trenger dem. Dvs når jeg skal på nettet. De andre passordene som for eksempel koder til mobil og kort, husker jeg bare.

Jeg har aldri lagret passord på pc'n, da det er det aller dummeste man kan gjøre.

Skrevet (endret)

Hackere burde styre unna meg hvertfall. Jeg har nettopp bestilt nye koder fra skatteetaten,lånekassen etc. De klarer jeg alltid å rote bort siden jeg er kjempe vimsete med koder og papirer. Har en bunke som venter på utsatt rydding. Derfor sliter jeg med koder grunn nr 1.

Pga at det er så mange forskjellige koder å huske, hender det mye oftere enn før at jeg glemmer kort-koden min. Det er sinnsykt frustrerende.

Grunn 2 er nok at jeg ikke finner et passende system til papirene mine de gangene de er ryddet. Jeg trenger ikke å ta frem alt sammen så ofte, og jo mindre man bruker kodene, jo fortere forsvinner de i løse luften?

Jeg har sinnsykt mange koder som ofte er forbundet til papirer. På nett husker jeg nettbankkode oftere enn kortkode, og KG`s brukernavn og passord glemmer jeg nesten hver gang. Sist jeg logget på måtte jeg prøve å huske hva slags forum jeg hadde skrevet i sist,og prøve å lete det opp for å finne brukernavnet mitt..

:lete::lete::lete::lete:

Endret av Aubrey

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...