Gå til innhold

RSvirus/astma- bruk av pulmicort og betapred

Anbefalte innlegg

Gjest småbarnsmor
Skrevet

Jenta mi har/har hatt RSvirus for et par måneder siden, og er fortsatt ikke helt bra enda. Blir innimellom tett, litt tungpust, hoster og har slim. De sier at RSvirus kan henge i lenge, men håper det snart tar slutt. Lurer også på om det kan være astma..

Hun bruker forstøverapparat med ventoline/atrovent 2-3 ganger daglig, når jeg hører hun trenger det, men synes ikke det virker så godt. Fikk derfor en kur med betapred brusetabletter og hum ble mye bedre etter det.

Men siden de helst ikke skal gå så lenge på slike tabletter, gikk vi på lørdag over til pulmicort inhalasjonsmedisin (2ml) som hun får morgen og kveld. Hun har blitt litt værre igjen etter at vi slutta med betapred og gikk over til pulmicort, og jeg lurer på om pulmicort ikke virker på henne eller om det er vanlig at det går mange dager før de virker? Skulle ønske vi kunne fått mer betapred siden hun ble så mye bedre da, men man må vel være forsiktig med slike sterke saker.

Synes så synd på lillejenta mi, hun er bare 5 mnd, og hun bynner å bli lei av forstøvermaska og medisinene stakkar. Bør jeg spørre om å bli henvist til spesialist for å få sjekka henne mer, eller må vi bare være tolmodige og se om det går over snart? Har vært utallige ganger hos legen og på legevakta de siste månedene, hun har liksom tatt "ett skritt fram og to tilbake" flere ganger nå, og blir ikke helt frisk.

Erfaringer/gode råd mottas med stor takk!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ta noen dager før den fulle effekten av pulmicort vil inntre.

Store mengder og/eller langtidsbruk av betapred kan ødelegge kroppen mer enn det gjør godt.

Tetthet/hoste/surkling osv etter RS infeksjon, kan prege babyer i flere mnd og opptill et år etter akuttfasen. Du bør ha henne til jevnlige kontroller hos fastlege mens hun er preget, for det er fort gjort at hun kan utvikle en lungebetennelse. Og det kan være vanskelig å oppdage, når tetthet/hoste/surkling blir "normalen".

Skrevet

Mitt første spørsmål er : har jenta di vært hos en spesialist innen astma?

Om ikke,få en time !

Ang betapred,dette er om jeg forstår rett,en kraftig medisin som skal kun taes i noen få dager,men denne medisinen gies som oftes ved falsk krupp anfall.

ref : betapred søk

Noen ganger blir slik medisin gitt feil,om betapred ikke virker kan det være at barnet ikke har astma (men f.eks gastroøsofagal refluks sykdom,magesyre som kommer opp og irriterer luftveier-sjekkes av Øre/nese/hals lege)

Pulmicort bruker noen dager på å virke,så ikke så rart at du ikke ser forskjell ennå -om du klarer ha litt is i magen men ikke for mye.Om dattern din blir dårligere ring lege!

Hva folk reagerer på av medisiner er forskjellig,så derfor finnes det forskjellig medisner for samme sykdom. Om du synes hun fortsatt sliter selv med ventoline,atrovent og pulmicort -Kontakt lege!

Har selv kraftig astma og prøvd mange typer astma medisiner-både tabletter og til inhalasjon.

Mitt yngste barn hadde rs viruset og var innlagt på sykehus pga dette.Et ledd i behandlingen for rs virus er nettopp astmamedisiner.Min gikk på dette i flere år etterpå,men er i dag uten astma symptomer.

Personlig synes jeg fastlege og legevakt uten nødvendig ekspertise innenfor astma,er bortkasta tid med mindre det er helt akutt. Få en henvisning til en god spesialist innenfor astma/allergi for barn.

Gjest småbarnsmor
Skrevet

Tusen takk for svar begge to!

Huff ja, hører de sier at viruset kan henge i lenge :(

Jenta mi var innlagt hun også, i to døgn. Fikk litt oksygentilførsel og adrenalin osv der og ble raskt bedre. Men da vi ble sendt hjem, fikk vi ikke med noe medisin, og etter å ha fått jevnlige inhalasjoner hver 3 time i to døgn, for så å ikke få noen ting,så ble hun raskt nesten like dårlig igjen. FIkk heldigvis lånt et forstøverapparat så vi kunne gi henne medisin hjemme selv.

Betapred funka veldig bra det ja, brukte det i 5 dager. Begynte som sagt med pulmicort nå på lørdag kveld, så det er 5 dagen med det i dag. Får vente til over helgen og se om det har virket da.

Tror uansett jeg ringer og bestiller time for å få sjekka henne før påske.

Tror også jeg skal høre om å få undersøkt henne hos en spesialist ja, for nå har fastlegen hennes hatt ferie, slik at det er 2 forskjellige leger som har fulgt opp henne, (ettersom hvem som har hatt legevakt i helgene), så det har liksom ikke vært en som har sett hvordan det har utarta seg fra gang til gang. Og de er ikke spesialister på dette feltet noen av de, de har vært usikre og måttet prøvd seg fram med forskjellige medisiner og doser siden hun ikke har blitt så mye bedre. Så det virker ikke som at de vet helt hva de skal gjøre.

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...