Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan litt om skatteregler, så er jeg takknemlig.

Fikk restskatt på 24 000 kr denne gangen. Har hatt høye utgifter til sykdom, ca 30 000 kr etter at egenandelen på 9 180 kr er trukket fra. Noen som vet hva dette kan bety for restskatten? Og jeg må betale hele det restskattbeløpet jeg har blitt skyldig nå og heller få igjen noe hvis fradragene blir godkjent, er det slik? Har aldri blitt skyldig før :frown:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

9.180,- er ikke en egenandel, det er beløpsgrensen for at man skal kunne trekke fra i det hele tatt. Så om du har 10.000 som skal på den posten er det 10.000 som det beregnes 28% på.

Som jeg sa i den andre tråden, vær sikker på at disse utgiftene er fradragsberettiget før du fører dem på.

Skrevet

Hei,

jeg har arbeidet noe med dette (bistand ved klagesaker).

Kortversjonen er at særlig høye sykdomsutgifter kan føres til fradrag. Dette har blitt skjerpet kraftig inn de siste årene. Om du får fradrag kommer helt an på hva slags utgifter du har - har du brukt private lege/alternative tilbud etc. får du ikke fradrag dersom det offentlige kan tilby et "tilsvarende" tilbud. Det offentlige tilbudet behøver ikke være likt, eller like bra en gang. Ventetid er heller ingen grunn til å ha brukt privat fremfor offentlig. Testen er i utgangspunktet om det behandlingstilbudet du har brukt har en offentlig refusjonsavtale (dvs du betaler kun egenandelen og NAV resten).

Gjelder dine utgifter investering i feks tilpasset utstyr etc. blir det en helt konkret vurdering, og du kan evt. få fradrag for en andel av utgiften per år (i takt med at det du har kjøpt slites).

Når det gjelder om dine utgifter er høye nok så regnes alle utgifter over grensen på kr 9 180 (og noe .. husker ikke summen nøyaktig) som høye. Når du da har kr 30 000 er altså dine utgifter høye..

Ellers vil jeg tipse deg om skatteetaten.no og feks lignignsabc som ligger der. Bruk søkefunksjonen og les. Det er umulig å kunne gi deg et helt klart svar uten å se på dine papirer og vurdere de.

hilsen

revisoren

Skrevet

takk for svar, utgiftene gjelder tannbehandling i forhold til medfødte tannskader,som er på listen over refusjon

Skrevet

Da har du nesten 40 000 i utgifter på det totalt? Dersom alt er fradragsberettiget så kan du redusere restskatten din med 28% av sykdomsutgiftene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...