aliana Skrevet 24. mars 2010 #1 Skrevet 24. mars 2010 Jeg lurer på om jeg er litt sær, eller om synspunktene mine er vanlige... Har lite erfaring med hund, og kjenner få som har det, derfor spør jeg. Svigermor har nemlig en hund. Den er veldig søt, men jeg er ikke noe hundemenneske, og hunden er veldig "intens" - dvs hopper opp på meg og vil slikke og kosebite gjentatte ganger, noe jeg ikke trives med. Og det virker ikke som svigermor har kontroll på hunden. Når hun kommer på besøk har hun med seg hunden, og jeg mistrives med at den er i leiligheten ettersom vi har en baby som ofte ligger på matte på gulvet. I alle fall når hunden er så aktiv og intens, nesten litt voldsom. Hun vil ikke la den være igjen hjemme. Er det frekt å be henne ha hunden i bur i entreen? Hun har bur til den. Jeg vet at hunden sikkert ikke trives med det, men det er tross alt vår leilighet, og vi må vel ha rett til å bestemme om vi vil ha besøk av hunden eller ikke? Ikke misforstå, jeg er glad i dyr og vil at de skal ha det bra, men er ikke komfortabel med å ha en vill og aktiv hund inne i en liten leilighet med baby. Er det akseptert å nekte henne å ta med hunden, evt be henne ha den i buret i entreen?
Wildy Skrevet 24. mars 2010 #2 Skrevet 24. mars 2010 Med baby på gulvet synes jeg det er helt greit å si fra om at hunden ikke får komme inn. Det er bare å si det slik det er, hunden er for vill ( og hun har for lite kontroll på den), og dere ønsker ikke å ha den inne. Det er dere som bestemmer hvem ( og hva) som kommer inn i deres leilighet! Jeg har mange venner med hunder. De fleste er velkommen inn, men det er ett par unntak. En venninne av meg har en miniatyrhundgreie( husker ikke rasen i farten),og den får pent vente ute i bilen. For den skvetter overalt, tygger og gnager, bjeffer, "rir" på alt dne komemr over og er generelt ubehgelig å være i nærheten av ( og ja, det har jeg også sagt til henne, og hun er til dels enig, selv om hun ble litt snurt først gang jeg åpekte t hunden hennes egentlig er helt uspiselig......). Jeg gidder ikke å ha en slik hund ( hund og hund, tipper vel litt mere mot forvokst gnager med personlighetsforstyrrelse...) inne her. enkelt og greit.
Lilith Skrevet 24. mars 2010 #3 Skrevet 24. mars 2010 Vanskelig problemstilling, for man vil jo ikke gjøre seg til uvenns med svigermor, heller. Har litt av det samme problemet med bikkja til mine foreldre - den er veldig "snill", men de har null kontroll på den. Vår "løsning" på problemet er at VI setter grenser for hunden, selv om de ikke gjør det. Vi dytter ham ned fra sofaen, fjerner ham hvis han dominerer guttungen, irettesetter ham hvis han glefser, og ber mamma eller pappa ta ham hvis han blir for pågående. Vi gjør ingen sak ut av det, vi bare gjør det nærmest fraværende - hvis det gir mening? Men jeg forstår det sånn at dere har foreslått for svigermor at hunden blir hjemme tidligere? Hvordan reagerte hun da - utover at hun ikke likte ideen? Jeg synes egentlig at mannen din burde snakke med henne og foreslå dette med buret - og forklare at dere ikke er helt komfortable med hunden hennes sammen med babyen. Og nei - jeg synes ikke dere er frekke som ikke liker å ha en vilter og ukontrollert hund rundt babyen deres!
Gjest Dhanu Skrevet 24. mars 2010 #4 Skrevet 24. mars 2010 Hunder anser ofte buret sitt som et trygt sted å trekke seg tilbake, uansett har ikke en hund vondt av å stå litt i buret sitt. Så det er ingen grunn for din svigermor å nekte dette. Nekte kan hun jo forsåvidt ikke gjøre uansett, hun kan jo ikke kreve å få ha hunden i deres leilighet. Det er tross alt ikke hennes eget hjem. Jeg liker hunder godt, men er veldig komfortabel med at jeg slipper å ha dem i hjemmet mitt. "Heldigvis" har vi allergi i familien, så alle forstår at de ikke kan ha med seg dyrene til oss.
la Flaca Skrevet 24. mars 2010 #5 Skrevet 24. mars 2010 Bur i gangen tror jeg ikke blir noe hyggelig for noen av dere. Mange hunder vil ha store problemer med å takle å bli utestengt på den måten. Men hun kan kanskje la den være hjemme, ha den i bur i bilen, i bur under salongbordet eller binde den i umiddelbar nærhet av der hun oppholder seg når hun er på besøk? Eller er det generelt hund inne i leiligheten du har problemer med?
Shade Skrevet 24. mars 2010 #6 Skrevet 24. mars 2010 Hva slags besøk er det snakk om? Er det rett innom et par timer? Hvis det er det synes jeg det er lite hensynsfult av hun å insistere på å ta med hunden. Ja, dere har rett til å velge om dere vil ha besøk av hunden eller ikke. Hvis dere vil være snille kan dere jo gi hun selv valge om hun vil ha den i bur eller la den være hjemme når hun er på besøk. Jeg hadde nok ganske enkelt sagt at den får vente med å komme på besøk til barnet blir eldre. P.S: "Kosebiting" er ikke greit! Det er noe man skal venne de av med når de er valper.
Gjest Illiya Skrevet 24. mars 2010 #7 Skrevet 24. mars 2010 Er det ikke litt rart at så mange rett og slett tar med hunden når de skal på besøk til folk? Hører stadig om det, og da særlig om de som har små hunder. Jeg har aldri tatt med hundene når jeg skal besøke venninner eller familie for noen timer. Er det virkelig vanlig? Og hvis man nå skal ta med hunden, så bør det ihvertfall være en hund som kan å oppføre seg, dvs er rolig hos de besøkende. Ts, hvis din svigermor kommer på besøk som kun varer noen timer, trenger da ikke hunden å være med inn. Er det overnatting, kan hun ha han i bånd inne, eller bruke bur innendørs.
AnneBonny Skrevet 24. mars 2010 #8 Skrevet 24. mars 2010 Jeg er ikke hundeeier men jeg passer av og til hunden til noen jeg kjenner, mens de passer kattene mine. Når vi går tur på kveldene hender det ofte at jeg og hunden besøker en venninne av meg på kvelden siden hun bor ganske nært og er ganske glad i småbesøkene. Første gangen jeg hadde med meg hunden hadde jeg ikke tenkt til å ta med meg hunden inn, vi sto bare ute på trappen og småpratet litt. Men hun sa tilslutt at vi godt kunne komme inn hvis vi ville,så da ble det som regel sånn hver gang. De gangene hunden var møkkete, satt jeg han i bånd i gangen. Hun serverer alltid vann til han også Om hunder skal inn til meg er det helt greit så lenge jeg får vite om det på forhånd, da setter jeg kattene mine ut. Men nå har jeg aldri vært i samme situasjon som blir påpekt i startsinnlegget, og synes det burde være greit å si ifra om jeg skulle vært i lik situasjon. Har ikke noen venner med problemhunder heller, enda noen har fått de fra omplassering. Så i min situasjon som den er nå synes jeg ikke at det pleier å være noen vanskelige situasjoner ang dette.
engel med sorte vinger Skrevet 24. mars 2010 #9 Skrevet 24. mars 2010 Det skulle strengt tatt ikke være et problem, men kan jo hende at svigermor ikke blir så fornøyd. I hvertfall ikke i starten. Det er jo deres hjem og det gjelder også at hennes barnebarn skal være tryg? Er ikke noe særlig alright hvis den lille skulle bli redd hunder heller, hvis noe skulle skje? Har selv hund og spør alltid om det er greit at hun blir med, i.o.m at det ikke er alle som liker hund, har plass til en hund eller tåler hund. Håper det løser seg til det beste for både tobeinte og firbeinte
miss daisy Skrevet 24. mars 2010 #10 Skrevet 24. mars 2010 Klart det er ditt valg om du vil ha hunden i stua, baby eller ikke! Anbefaler deg å ta rådet fra Lilith, at dere tar over styringen, og setter grenser for hunden når den er i deres hjem. Eventuellt at svigermor har hunden i bånd inne når hun er hos deg, slik at hun har mer kontroll selv. Jeg har hund selv, og tar han kun med på besøk til dem som synes det er greit at jeg tar han med.
MellonCollie Skrevet 24. mars 2010 #11 Skrevet 24. mars 2010 Vi har hund, og det eneste stedet hun er med oss på besøk er når vi skal til mine svigerforeldre hvor hun bodde når hun var liten / delvis fortsatt "bor". De blir heller fornærmet om hun IKKE er med Men jeg ville aldri tatt henne med på besøk andre steder ellers, selv om hun er superlydig og veloppdragen. Hun klarer seg jo fint hjemme alene en stund, og da er det enklere for henne å være hjemme enn å bli kommandert til å ligge i en gang etc hvor hun ikke slapper av på samme måte som hjemme. Så fra hundeeiers synspunkt synes jeg absolutt ikke det er frekt å be henne la hunden være hjemme, spesielt med et lite barn inne i bildet.
Miss Puddel Skrevet 24. mars 2010 #12 Skrevet 24. mars 2010 Jeg har ALDRI hunden med meg inn til noen jeg ikke vet det er greit hos, og har de små unger har jeg hunden i bånd. Hadde svigermor med seg hunden inn før dere fikk babyen også, slik at hun er vant til at det er slik det skal være? For da kanskje det er på tide med en oppdatering om nye husregler etter at ungen har kommet, som foreksempel at hun kan ha hunden i bånd inne hos dere?
la Flaca Skrevet 25. mars 2010 #13 Skrevet 25. mars 2010 Er det ikke litt rart at så mange rett og slett tar med hunden når de skal på besøk til folk? Hører stadig om det, og da særlig om de som har små hunder. Jeg har aldri tatt med hundene når jeg skal besøke venninner eller familie for noen timer. Er det virkelig vanlig? Ja, det er da ganske vanlig? Mye fordi dersom man skal være sosial utenom arbeidstida så stjeler det av kvalitetstida med hunden. Har ofte med meg hunden jeg, men spør alltid om det er greit først. Han går rundt og hilser, får kos og går og legger seg, og det er det jeg vil oppnå. Vil ha en hund som kan være med over alt. Super miljøtrening, og trivelig for hunden.
CamStatic Skrevet 25. mars 2010 #14 Skrevet 25. mars 2010 Jeg syns du absolutt har rett til å si at du ikke vil ha hunden i hus, nettopp pga at den er så voldsom. Dette bør enhver hundeeier respektere, og kanskje ta til vurdering om hunden burde fått mer trening til å oppføre seg med normal "folkeskikk" rundt og hos folk.
aliana Skrevet 25. mars 2010 Forfatter #15 Skrevet 25. mars 2010 Takk for svar og tips alle sammen. Da forstår jeg litt mer hvordan hundeeiere tenker, og håper å få forståelse fra svigermor om at hunden ikke får komme inn i leiligheten nå som vi har en baby (hun tok den med inn før babyen kom også, og jeg trivdes i grunn ikke med det heller når den er så voldsom, men følte at jeg ikke hadde noen god grunn til å nekte henne). Så for henne er det sikkert bare blitt en vane hun ikke tenker over. Hun er som regel bare noen timer på besøk, så det er ikke snakk om lengre perioder. Men det blir nok mannen min som må ta det opp med svigermor
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mars 2010 #16 Skrevet 25. mars 2010 Er det ikke litt rart at så mange rett og slett tar med hunden når de skal på besøk til folk? Hører stadig om det, og da særlig om de som har små hunder. Jeg har aldri tatt med hundene når jeg skal besøke venninner eller familie for noen timer. Er det virkelig vanlig? Og hvis man nå skal ta med hunden, så bør det ihvertfall være en hund som kan å oppføre seg, dvs er rolig hos de besøkende. Ts, hvis din svigermor kommer på besøk som kun varer noen timer, trenger da ikke hunden å være med inn. Er det overnatting, kan hun ha han i bånd inne, eller bruke bur innendørs. Enig. Jeg har barn, men har da aldri drasset dem med meg rundt omkring på besøk. Mer naturlig å ta med hunder overalt?
Hoppetaujenta Skrevet 25. mars 2010 #17 Skrevet 25. mars 2010 I mine øyne spør man om det er greit å ta med hund på besøk, og om det ikke er det, lar man hunden være hjemme. Ikke noe mere mas om den saken. Og slett ikke noe å bli furten for heller. Ikke alltid det passer, eller alle som liker hund, og i ens eget hjem må det være lov å sette grenser. Det blir ikke anderledes av å være en svigermors hund. Hund er hund. Nei er nei.
thirteen Skrevet 25. mars 2010 #18 Skrevet 25. mars 2010 (endret) Selvsagt kan du nekte hunden inn i leiligheten. At du ikke vil ha en hund der er en ærlig sak. Jeg har selv hund, og blir ikke fornærmet over at jeg ikke får ha hunden med når jeg drar til faren min. (men så tar jeg hensyn til besøkende også, hunden får pent stå i bur eller være ute i hundegården om det kommer barn eller mennesker som er redd for hunder på besøk) Endret 25. mars 2010 av thirteen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå