Gå til innhold

Papirer og avtale om særeie

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, bryllup er ikke bare fryd og gammen i disse dager...så vi har bestemt oss for å sette opp avtale på særeie!

Ikke det at vi tror vi skal skilles, men vi synes det er greit å ha på papir hva som er hvem sitt hvis vi skulle falle under statistikken. :) noe som vi ikke skal så klart!

Noen som vet hvordan dette gjøres? Papirer på nett?

Trenger man advokat?

Kan man nå allerede dele eiendeler på papir slik at delingsprosessen allerede er tatt? Må man fremlegge kvitteringer på beslutninger(hvem som kjøpte hva) eller kan vi selv bare dele 50/50 ut i fra hva vi kunne tenke oss i dag likegyldig til hvem som gjorde innkjøp?

:søke:

Endret av Cæmis
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal det være helt 100% riktig og "skuddsikkert" bør dere få en advokat til å skrive for dere. Hva dere ønsker å skrive, fordele på forhånd o.l. er opp til dere. At ting faller i verdi har dere selvfølgelig tenkt på(?) og min erfaring fra samlivsbrudd i omgangskretsen er at hvem som får hva avhenger litt av hvor lenge forholdet har vart, hvem som sitter igjen med leiligheten/huset, om det er barn i bildet, grunnen til bruddet o.l. Det kan bli veldig mye "hvis atte, om atte" hvis dere skal skrive en detaljert særeie, og isåfall anbefaler jeg dere helt klart å bruke advokat!! Men at dere skriver sånn som at du skal få de 100.000 du hadde med inn i forholdet + 50% av endringen på verdien på huset fra en gitt dato, husets "naturlige" innhold (innebygde hvitevarer, spesialbestilt sofa o.l.) følger huset, han får arveserviset etter grandtante Magda, du får skjenken etter besteforeldrene dine og akkurat det bildet dere kjøpte sammen på auksjon, det kan dere skrive. Skulle dere flytte underveis, kan dere jo endre på særeien hvis den ikke er forenelig med endringene.

Skrevet

Samboeren min og jeg fikk hjelp av webjuristene.no til å sette opp både samboeravtale og testamente. De kan sikkert hjelpe med særeieavtale også. de har flere typer "pakker" man kan kjøpe. Anbefales

Skrevet

Viss du går inn på rettslaere.no så finner du paragrafer og regler om hvordan slike saker skal ordnes. Jeg tror det var det den siden heter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...