Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har vi bestemt oss. Etter å ha leid i 3,5 år ønsker jeg og min kjære å kjøpe.

Alt sammen er helt nytt for meg og jeg føler meg forvirret.

Vi skal spare opp en bufferkonto og skrive kontrakt.

Planen er å begynne å sette oss inn i ting nå, men vi kjøper ikke før etter jeg er ferdig med å studere i juni og kommet meg ut i full jobb igjen.

Men så var det alt det andre.

Andelsleilighet? Selveier? Råd om lån?

Hadde satt veldig pris på alle råd og erfaringer som dere vil dele i forhold til det å komme seg inn på boligmarkedet og alt man må tenke på. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Begge to må ha fast jobb. Holder ikke med vikariat.

Har dere BSU?

Flere banker krever at dere har en egenkapital og er lite villig å låne dere 100%.

Om det er boligbyggelag eller selveier er ikke så viktig. Er det boligbyggelag så bør fellesgjelda være lav. Høy fellesgjeld gir høye felleskostnader.

Skrevet

Begge to må ha fast jobb. Holder ikke med vikariat.

Dette stemmer ikke, for de fleste banker holder det at en har fast jobb.

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Når dere skal ha boliglån vil dere nok ha lavest mulig rente!; bruk lista over bankenes boliglånsrente som Dine Penger har laget: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=591633 (det er en link til den i teksten). Bruk denne lista til å velge ut noen banker dere vil forhøre dere med lån og rentetilbud fra.

Dersom en av dere eller begge har jobb i staten kan dere få lån fra Statens Pensjonskasse (1.5 mill per medlem). Renten hos Statens Pensjonskasse ligger i gjennomsnitt 1 prosentpoeng under markedsrenten og er således veldig gunstig. Men vær oppmerksom på at de kan ha lang behandlingstid, så send søknad i god tid.

Skrevet

Min kjære sparer på BSU.

Jeg har ikke hatt mulighet enda, men har planer om å opprette en konto.

Per i dag har vi ikke egenkapital. Kun det han har spart på BSU.

Ingen av oss jobber i staten.

Begge er innenfor det private.

Han har fast jobb, mens jeg kun har 20% pga studier.

Ønsker 100% stilling når studiene er ferdig. Og begynner allerede nå å søke.

Nå studerer jeg interiør, så vil kunne fort se ujevnheter og dårlig arbeid på visninger.

Er vel en liten pirkebøtte der :)

Hva med eiendomsmeglere?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

-Tenk først og fremst økonomi, hvor mye dere kan låne og fortsatt ha et normalt liv ved siden av uten å være belånt til pipa, man bør tåle en vesentlig høyere rente enn i dag, da den ennå er ganske lav. Bruk så mye egenkapital som mulig og tenk over om dere har familie som kan/ønsker å kausjonere. Husk at kausjonister også har ansvar for lånet!

Til møte med bank, ta med de siste måneders lønnsslipper for dere begge, hvis mulig dokumentasjon på evt. lønnsutvikling i forhold til deres utdanning/yrkespraksis etc, hør med banken om hva slags dokumentasjon de ønsker. Evt. kontoutskrift på oppspart egenkapital når det blir aktuelt å kjøpe hvis de står på en annen konto enn bankens.

-Finn ut hvor dere vil bo, og begynn å gå på visninger, dette kan fint gjøres samtidig med at man ordner med lån med banken. Vurder beliggenhet, størrelse, planløsning og teknisk stand, om det skal utføres betydelig vedlikehold i regi av sameiet/laget i nær fremtid (noe som typisk finansieres ved økt fellesgjeld) mm. Se etter skader, spesielt fukt og råteskader som kan være dyrt å utbedre. At det er flere på visning er ofte et godt tegn på at det er et attraktivt objekt selv om det kan medføre budrunde. Ikke la deg skremme av selve antallet, svært mange møter opp og skriver seg på liste for å fiske etter hva den går for til slutt, og det bør kanskje dere også gjøre. Det er også lurt å spørre om boligen har vært lagt ut for salg før (slik at dette er andre gangs utlysning), dette bør man bruke for alt det er verdt når man evt. ønsker å legge inn bud.

Vurder også de økonomiske rammene for selve laget/sameiet/andelsselskapet, ikke bare for den enkelte boenheten. Har laget god og ryddig økonomi? Er det mange som har misligholdt f. eks felleslån? Slike ting får man gjerne svar på ved å lese årsrapporten, samt styreprotokoll og ofte vedtektene. En viktig ting ved høy fellesgjeld, undersøk om det er tegnet en sikringsordning for å beskytte dere mot at dere svarer solidarisk for fellesgjeld som ikke har blitt betalt av andre. I mine øyne er dette ekstremt viktig for lavinnskuddsleiligheter. En annen ting er IN ordning som muliggjør individuell nedbetaling av felleslån. Nei, det er ikke alltid lønnsomt å gjøre det, kommer an på lagets økonomi, men kan være greit å ha muligheten.

-Vurder boform, det er ikke helt likegyldig om det er borettslagsandel eller selveier som noen over her påstod. Om dere ikke skal leie ut spiller mindre rolle, men ser dere for dere å leie ut for en lang periode, ligger det gjerne visse føringer på hvem man kan leie ut til og hvor lenge i borettslag, og dette gjelder bla. obos leiligheter. For selveierleiligheter står man mer fritt. På den annen side kan borettslagsleiligheter være lønnsomt mtp. vedlikehold o.l., da mange borettslag ofte forhandler inn gode avtaler for vedlikehold for alle husstander på en gang. Slikt sett vil man kunne oppnå gode priser grunnet stordriftsfordeler man ikke vil kunne oppnå på egen hånd.

-Budrunde. Det bør egentlig være selvsagt, men uansett: Ikke la dere bli surret rundt lillefingeren av megler. Megler er alltid selgers representant og er utelukkende interessert i å oppnå en god pris. Det er mange meninger ute og går, mange mener at en megler som får et fast honorar for oppdraget ikke er like tilbøyelig til å drive prisen så høyt opp som en megler som får prosenter av endelig salgssum. Jeg skal verken bekrefte eller avkrefte det, men det virker jo forholdsvis logisk. Om magefølelsen sier deg at det ikke har vært mange på visning og labert med budgivere begynner man naturligvis under takst, men pass på å ikke begynn for lavt, da vil noen lett kunne gå forbi slik at du selv må gå over. Jo mer populært objekt, jo tettere opp mot takst/på takst bør man begynne. For virkelig populære boliger kan det være aktuelt å begynne litt over takst. Bruk tidsfristmuligheten for det det er verdt, ofte fungerer budrunder på den måten at det går litt trett i begynnelsen, men når man begynner å nærme seg den "egentlige" salgsverdien bruker folk gjerne korte tidsfrister for at selger ikke skal få tid til å kunne vurdere om han/hun kan få inn ennå høyere bud og håper på å utløse et salg.

Vel, dette ble litt langt, men lykke til med boligkjøp :)

Skrevet

Det fyrste eg tenkjer er om dykk kjøper for å slå dere ned, eller om dykk kjøper for å tjene pengar. Kjøper dykk ein sjølveiar kjem jo sjølvklart kommunale utgiftar og vedlikehald i tillegg. Det er jo eit pluss/minus, alt etter korleis ein sjer det.

Skrevet

Takk for langt og informativt svar Anonymbruker 23:49 :)

Skal ha disse tingene i bakehodet hele veien.

Tull: Vi kjøper for å bli :) Har forstått det sånn at det er mest lønnsomt å bli boende i min. 5 år?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for langt og informativt svar Anonymbruker 23:49 :)

Skal ha disse tingene i bakehodet hele veien.

Tull: Vi kjøper for å bli :) Har forstått det sånn at det er mest lønnsomt å bli boende i min. 5 år?

Joda, bare hyggelig :)

Ser du ikke spurte meg, men svarer likevel. Grunnen til at de "fleste" anbefaler et femårsperspektiv er at det gjerne må gå en viss tid før man får noen merkbar verdistigning. I tillegg er det gjerne utgifter knyttet opp mot eget salg (f. eks meglerutgifter), og det er derfor viktig at boligen har steget tilstrekkelig i verdi først for å forsvare disse kostnadene. Hvis ikke risikerer man jo å ikke tjene noe på det i hele tatt, eller i verste fall tape penger.

Skrevet

Ja, og det ønskr jeg jo ikke :)

Har tenkt lenge på det å kjøpe. Vil ikke at dette skal bli noe tapsprosjekt økonomisk.

Vet at jeg og min kjære har det bra sammen og at vi fungerer sammen. Ting vil bli enda bedre med en oppvaskmaskin i hus :P

Føler fortsatt det er mange ting jeg må tenke på. Men vet ikke hva jeg skal spørre om...

Skrevet

Når dere går på visning: ikke se bare på fargen på tapeten, det gusjeoransje vegg-til-vegg teppet eller de lekre møblene. Det som er vesentlig når man skal bedømme hva boligen er verdt, er jo de store tingene som ikke går an å endre på, eller er dyre/vanskelige å endre på. Beliggenhet kan man jo ikke endre på. Rominndelingen kan være umulig/vanskelig/tidkrevende/dyrt å endre på. Fuktskader kan fort blir veldig dyrt, samme med drenering av tomt, konstruksjonsfeil i taket eller brannfarlig pipe. Les tilstandsrapporten! Tapeten kan males/byttes, vegg-til-vegg teppet kan fjernes og møblene får dere jo ikke med på kjøpet...

Skrevet

Mange gode tips her!

Tilstandsrapporten bør man forøvrig bestille på forhånd fra megler slik at man kan lese den grundig på forhånd. Ser man først på den på visningen, er det lett å gå glipp av evt. feil og mangler som bør sjekkes opp.

Skrevet

Det er de "usynlige" feilene som kommer til å stå i fokus når jeg drar på visning.

Planløsning er relevant.

Og med tanke på at jeg er ferdig utdannet interiørkonsulent til sommeren vil nok ikke stygg tapet, fæl kjøkkeninnredning eller ett slitent gulv stoppe meg :P

Gjest navnelapp
Skrevet

Låge felleskostnader og eigenkapital i borettslaget/sameiget er viktig å følge med på. Å betale høg husleige er eit risikoprosjekt. Sjekk årsmeldinga frå burettslaget/sameiget, der vil det ofte framgå om det er konflikter og bråk. Mange benkeforslag på årsmøte og slikt kan vere uttrykk for konflikter, og det er det grunn til å prøve å unngå.

Vi har to burettslag her vi bur side om side, det eine er veldreve, har høg eigenkapital og har akkurat skifta vindu og pussa opp alle fasadane, det andre har ein inkompetent styreleiar, har stort vedlikehaldsetterslep og låg eigenkapital. Eg er ikkje i tvil om kva for eit eg ville kjøpe i...

Skrevet

Så vi kan be om å få se på årsmeldingen om vi er intressert i en bolig i ett borettslag?

Gjøres det under visning eller i etterkant?

Gjest navnelapp
Skrevet

Seriøse meklarar legg årsmeldinga fram saman med prospektet. Les også rekneskapen, sjå på andel eigenkapital, driftskostnader, om dei har gjort avsetningar for evnt. tap osv..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vurderer dere å kjøpe i borettslag så kan det være gull verdt å melde seg inn i stedets boligbyggelag. Koster bare 2-300 kr pr år. Da kan du melde forkjøpsrett når du skal kjøpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...