Jade Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Har fått selvangivelsen nå, og der står mannen min oppført som samboer. Vi ble gift i april i fjor, skal det stå sånn da? Blir det ikke oppdatert før neste år? Eller er det noe jeg må endre selv? Og hvor isåfall? De har jo fått med seg at jeg har byttet navn, ihvertfall... Og jeg leste at man som ektefeller skulle ha skatteklasse 2, men det står 1 på min ("Sum skatter og avgifter i klasse 1 før skattefradrag").
Spatula Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 Det med ektefelle blir ikke oppdatert før til neste år
Athene Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 Jeg oppdaterte det bare selv året etter at vi giftet oss Men det har neppe noe å si med mindre det er veldig ulik formue mellom dere, eller om en tjener mye mindre enn den andre. Dersom man er gift liknes man sammen, altså sees forume og inntekt under ett.
Jade Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. mars 2010 Hvordan oppdaterer jeg det selv? Og taper jeg noe på å ikke gjøre det? Han tjener vel 25-30% mer enn meg. Vi har to barn sammen, og vi har bodd sammen i 9 år før vi giftet oss. Giftet oss altså i april i fjor.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #5 Skrevet 23. mars 2010 Har fått selvangivelsen nå, og der står mannen min oppført som samboer. Vi ble gift i april i fjor, skal det stå sånn da? Blir det ikke oppdatert før neste år? Eller er det noe jeg må endre selv? Og hvor isåfall? De har jo fått med seg at jeg har byttet navn, ihvertfall... Og jeg leste at man som ektefeller skulle ha skatteklasse 2, men det står 1 på min ("Sum skatter og avgifter i klasse 1 før skattefradrag"). Hvor har du hørt at ektefeller skal ha skatteklasse 2? Jeg har skatteklasse 1E, og det har jeg hatt siden jeg giftet meg. Skatteklasse 2 tror jeg gjelder kun der en ektefelle forsørger den andre (Der den ene ektefellen har ingen, eller lite inntekt. For noen år siden var det mindre enn 45 000 brutto), og for enslige forsørgere.
Jade Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 23. mars 2010 Ok Jeg husker ikke hvor jeg leste det. Men det sto sikkert at det gjaldt hvis den ene ble forsørget av den andre. Leste ikke så nøye :/
Athene Skrevet 24. mars 2010 #7 Skrevet 24. mars 2010 Hvordan oppdaterer jeg det selv? Og taper jeg noe på å ikke gjøre det? Han tjener vel 25-30% mer enn meg. Vi har to barn sammen, og vi har bodd sammen i 9 år før vi giftet oss. Giftet oss altså i april i fjor. Da vil dere ikke tape noe på det, bare dersom du tjener såpass lite at du ikke fyller opp minstefradraget. Et annet tilfelle kan være dersom den ene har netto formue og den andre har netto gjeld. Her står hele boliglånet automatisk på han selv om vi er medlånetakere, dermed står jeg med en del formue, mens han står med gjeld. Før vi giftet oss delte vi gjelden på to, nå trenger vi ikke det fordi vi likevel blir vurdert som ett skattesubjekt. Du endrer det i altinn før du leverer inn. Husker ikke akkurat hvilken post, men det ser du lett i veiledningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå