Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Nå håper jeg virkelig det er noen som kan gi meg noen råd/ er i samme situasjon som meg. Jeg sliter veldig med menssyklusen etter p-pilleslutt. sluttet på pillen i begynnelsen av september, og har siden da hatt svært lange sykluser på 6-7 uker. Siste mens hadde jeg i midten av januar, og har ikke hatt noen antydning til den siden foruten et par tilfeller av tunne blodstriper i utfloden. Vi ønsker å bli gravide nå, så selvfølgelig har jeg tatt x antall tester, alle negative. Jeg har også tatt blodprøver for å sjekke hormonstatus, og de var normale. Så spørsmålet er jo da hva som gjør at mensen ikke dukker opp? Jeg må jo da gå ut fra at jeg heller ikke har eggløsning, og dermed null sjanse for en spire Har jo også lest masse på ulike fora for prøvere på nettet, og bestilte i dag Vitex, for å se om det kan sparke i gang syklusen igjen. Jeg blir så sliten av dette! Har aldri tidligere vært plaget med PMS, men nå har jeg skikkelige humørsvigninger, menssmerter og stikninger i eggstokkene konstant og er fysen døgnet rundt Er det noe annet jeg bør prøve før jeg bestiller time hos gyn? Noen som har (hatt) det som meg og kan dele noen erfaringer? Bør vel nevne at jeg er normalvektig og spiser sunt, 4 måltider + frukt og grønt hver dag, så jeg ser ikke helt at dette kan være grunnen heller...
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 Jeg mistet mensen i juni, etter p-pilleslutt i oktober 2008. Frem til da hadde jeg hatt stabile sykluser. I januar 2010 (stresset ikke med dette da vi ikke var aktive prøvere ennå) fikk jeg henvisning av fastlegen til gynekolog, da hadde det gått åtte måneder siden sist syklus. Det er mye billigere enn å bestille selv. Der tok vi innvendig ultralyd, og konstaterte at det ikke var noe feil fysisk. Jeg fikk deretter en pillekur for å få systemet i gang igjen. Mener det var samme pillen som man bruker for å utsette mensen, disse trigger jo en menstruasjon i det du slutter. Deretter ser det ut til at syklusene er tilbake. Temper hver dag, så vet at jeg har hatt to sykluser med eggløsning etter det. Så ser ut til at systemet er i gang igjen. Håper dette var til hjelp. Få til en dialog med legen, kom deg til gynekolog, og be om hjelp. Husk samtidig på at det er ganske kort tid siden du sluttet med pillen, så det er helt normalt at dette skjer. Mulig du ikke får time for dette etter så kort tid. Sannsynligvis er dette på plass innen noen måneder. Mange venter et år etter pilleslutt før de blir får normale sykluser og eggløsning, derfor jeg sluttet over et år før jeg ble prøver. Lykke til =)
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 Takk for svar Har vært til gyn med innvendig ultralyd tidligere,(problemer med cyster og muskelknuter i familien) og da var alt normalt. Syns liksom det er så greit med Volvat jeg da, ingen ventetid og skikkelig utstyr. Og med en snill mamma som betaler det, så er det jo ikke noen sak Du har ingen erfaring med Vitex? Er litt skeptisk til å bruke reseptbelagte medisiner til dette fordi jeg har hørt om mange som har slitt med bivirkninger av dem...Men må jeg, så må jeg. Vil bare at systemet skal komme seg skikkelig i gang igjen så jeg har en viss oversikt over når jeg kan teste. Slik det er nå går jeg jo bare rundt og irriterer meg over kroppen min, og sender misunnelige blikk etter alle gravide mager (noe jeg selvfølgelig ser MYE mer av nå enn før )
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #4 Skrevet 23. mars 2010 Huff, forstår deg godt. Jeg var ganske stresset selv om jeg ikke var prøver ennå, man blir jo veldig bekymret for at noe skal være i veien. Jeg kom inn til gynekolog en ukes tid etter besøket hos legen, ringte og spurte pent, så fikk jeg neste avbestilte time. Men du har rett i at det kan ta litt tid. Bruker ofte Volvat selv dersom jeg vil at noe skal skje raskt. Husker virkelig ikke hva pillene jeg fikk het, fikk bare høre at de vanligvis ble skrevet ut for å utsette mensen. Men jeg fikk ingen bivirkninger. Utenom den vondeste første-dagen i perioden jeg noen gang har hatt og veldig kraftige blødninger i forhold til hva jeg er vant med. Er selv gift med en lege, så han var helt avslappet til at jeg kunne ta disse. Men jeg vet at de er ganske skadelige for fosteret dersom man er gravid når man tar de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå