kinkeline Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Jeg har en ekstrajobb stilling i en butikk hvor jeg jobber torsdag, fredag og lørdag. Men neste uke så er vi jo stengt alle disse dagene. Mister jeg lønn fordi vi har stengt da eller har jeg fortsatt rett på lønna?
Violetsky Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 Du må nok belage deg på å ikke få noe lønn for disse dagene ja. Dette er helt vanlig.
addict Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 Jeg trodde arbeidsgiver fortsatt måtte gi ut lønn om du skulle jobbe men ikke fikk jobbe likevel? Men dette gjelder kanskje om du er blitt satt opp på jobbing, men får beskjed om at du ikke får likevel. Påskehelga er vel noe man har visst av lenge og ikke satt opp på noen jobbliste heller.
Violetsky Skrevet 23. mars 2010 #4 Skrevet 23. mars 2010 Jeg har selv jobbet i butikk og hatt faste vakter, men hvis butikken var stengt på grunn av helligdager fikk jeg ikke lønn. Mulig det stemmer det siste du sier.
Tomte Skrevet 23. mars 2010 #5 Skrevet 23. mars 2010 Du får nok ikke lønn da nei. Helligdag er helligdag, det er ikke butikken sin feil:p Hadde du hatt fastlønn derimot hadde det vel vært litt annerledes tror jeg:)
Kitsune Skrevet 23. mars 2010 #6 Skrevet 23. mars 2010 Hvis du jobber i en butikk som naturlig nok ikke har åpent på disse helligdagene, så får du heller ikke lønn. Men en annen sak er om du jobber fast tre dager i uka, så er det heller ikke riktig at du er ekstrahjelp. Da skal du heller ha kontrakt på at du er deltidsansatt (men du får fortsatt ikke lønn for dager butikken har stengt).
kaprifolen Skrevet 24. mars 2010 #7 Skrevet 24. mars 2010 Jeg er butikksjef, hos oss er det slik at de som har faste vakter (om så kun annenhver helg), får betalt for bevegelig helligdag hvis det faller på deres vaktdag. Er du ekstrahjelp som i kun ringevakt, får du ikke noe. Har du hatt fast dag over en viss periode, har du krav på dette i kontrakten. Kontakt LO, hvis du lurer. Sjekk om dere har tariffavtale. "Ikke butikken sin feil at det er påske" er bullshit, det er nemlig den ansatte som ikke skal lide for å miste en dag. Har du faste dager i kontrakt, skal du ha betalt.
Branna Skrevet 24. mars 2010 #8 Skrevet 24. mars 2010 (endret) Jeg er også deltidsansatt (dvs. faste vakter), og på jobben vår så får vi lønn på helligdager dersom vi har fast vakt på denne dagen, selv om butikken er stengt. Jeg tror dette er lovpålagt. Kanskje du skal spørre sjefen din, eller hvis du synes det er vanskelig, kanskje kjedekontoret hvis du jobber f.eks. i en butikkjede? Endret 24. mars 2010 av Branna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå