Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Vi var i jubileumsdag i helga, hos slekta til sambo. Noen hadde blitt spurt/hadde tilbudt seg å ha med kaker, blant annet jeg. Jeg bakte gledelig og håpet på at alt ble spist opp, for da ville jo det si at de likte det jeg bakte! Men jeg reagerte litt da noen i familien til sambo hadde tatt med to-tre kaker, bestemte seg for å dra tidlig, og dermed også å ta med seg kakene sine.. Er ikke det veldig spesielt? De hadde barn med seg, og jeg skjønner jo såklart at noen ikke kan være der like lenge, men å ta med seg kakene man har bakt for selskapet midt under kaffeserveringen, er det vanlig? Hun tok altså en kakespade, lempet de over på et annet kakebrett for så å ta med seg det hun hadde bakt hjem.. Det handlet altså ikke bare om å få med serveringsfatene og gjøre det på eklest mulig måte. Når jeg baker kaker til selskap så tar jeg jo dem ikke med for å ta dem med hjem igjen etterpå, men for at gjestene skal kunne kose seg med dem. Resten av selskapet var det jo i et par timer til og alle spiste litt kake i ny og ne. Er dette vanlig eller veldig spesielt? Jeg reagerte ihvertfall litt på det.. Mulig jeg bare ikke er så innkjørt i slike selskap, og at det egentlig er helt normalt. (nå hørtes jeg jo ut som den kakemonsen som ble sint for at yndlingskaka forsvant, men det var altså ikke poenget )
Vera Vinge Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 (endret) Dette hørtes merkelig ut, ja. Med mindre hun hadde en avtale med verten om at hun trengte kakene til nytt selskap dagen etter eller noe, men det høres vel lite sannsynlig ut. Jeg og mannen min har nesten alltid med oss kake når vi er invitert noe sted, pga. allergi, og det har i grunnen ikke falt oss inn å ta med kakene hjem igjen. Med mindre det er så mye/mange kaker igjen at vi blir bedt om å ta den med selvsagt. Endret 23. mars 2010 av Vera Vinge
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 Ja det kan jo godt være, men det hørtes da litt rart ut å ta med en kake i selskap med over 20 personer og regne med at man kan bruke samme kaka dagen ettepå... rett og slett gjerrig. Kunne like så godt satt opp en lapp da, "ikke spis så mye av kaka, trenger den til i morgen!" Jeg lager to kaker jeg, hvis jeg skal ha de med i to forskjellige selskap...
Amys Skrevet 23. mars 2010 #4 Skrevet 23. mars 2010 Jeg synes det høres litt sært ut iallfall En ting hadde vært om selskapet var over, da er det jo greit å ta med "sine" kaker hjem igjen for å unngå at de som arrangerte selskapet blir sittende igjen med et fjell av kaker, men å stikke av med de midt i selskapet er litt merkelig. Hvis man absolutt vil ha igjen kaken kunne man jo hentet den dagen etter ellerno.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #5 Skrevet 23. mars 2010 Hei i familien min er litt av vært vanlig. Feksempel så kan noen av tantene mine finne på og ta med en annen kake hjem fordi den var så god om de skal tidlig hjem. Da forsvinner også noen andres fat så blir det bare rot . Feksempel kan de si jeg vil ha med denne og denne og denne kake hjem fordi den var ganske god min var bedre men den er jo spist opp, derfor SKAL jeg få med resten. Så kan tantene mine begynne og krangle og styre noe fælt, andre gjestene trekker seg når mine brøleaper av noen tanter er der og brøler at de har RETT til å ha med kaken din hjem fordi demmes egen er spist opp! Så det så .Det er opplagt at mine tanter bare er i selskap for å skryte av seg selv og spise kake . Om de da ikke synes at de rekker og spise nok kake i løpet av selskapet så er det klart at de må ta med et par kaker hjem og fatet forsvinner selvsagt også . Men tantene mine er noen skikkelige gjerrigknarker og... Så dette vil jeg ikke si er normalt nei Det som derimot er ganske vanlig i selskap er at de voksene som har unger som ikke er i selskapet får ha med kake hejm til ungene slik at de også får smake .
Gjest Emera Skrevet 23. mars 2010 #6 Skrevet 23. mars 2010 Nei, hva er vitsen i å bake kaker til fest når man tar dem med hjem lenge før festen er over..? Jeg kjenner noen som gjør dette jeg også, men disse er kjent for grådigheten sin, da.
Gjest Blå Fisk Skrevet 23. mars 2010 #7 Skrevet 23. mars 2010 Det er noe spesielt ja... Kanskje de ville ta med fatene, men kan ikke skjønne at det ikke kan vente til dagen etter.
bergensjenta83 Skrevet 23. mars 2010 #8 Skrevet 23. mars 2010 Jeg hadde ikke tatt med meg kaken jeg hadde bakt til et besøk. Tar bare med meg noe hjem om de som har besøket har så et fjell av kaker at de ber folk om å ta med seg noe hjem. Var på jentekveld for en uke siden og da hadde jeg bakt horn med hvitløk og feta ost. Det var ca 10 i gjen og da sa jeg i fra om at de burde fryses om de ikke ble spist i løpet av neste dag. Mannen hennes ble iallfall veldig gla for å finne noe godt igjen! Viss en er så gjerring at en må ta med seg hjem så bør en la være å ta med seg noe.. eller lage to kaker.. en å ta med og en til å ha hjemme!
engel med sorte vinger Skrevet 23. mars 2010 #9 Skrevet 23. mars 2010 Kaka får bli dit den kom gitt! Skal jeg noe annet dagen etterpå e.l. lager jeg noe nytt. Synes allikevel det er greit å få med seg fat og kaketine hjem... har ikke fryktlig mange av hverken det ene eller det andre
Gjest *Mim* Skrevet 23. mars 2010 #11 Skrevet 23. mars 2010 Hørtes spesielt ut. Det hender jeg tar med kaker hjem om det er seint i selskapet og det er myyyye kaker igjen, ellers setter jeg igjen kaker jeg har bakt til andre.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 23. mars 2010 #12 Skrevet 23. mars 2010 (endret) Så herlig! Jeg hadde aldri tatt med meg min egen (eller andres) kake hjem fra et selskap! De blir der de er. Er litt anderledes med egenkjøpt potetgullpose som ikke blir åpna hele kvelden og som man har lyst på og derfor tar med seg hjem igjen.. Jeg er skikkelig nysgjerrig på hvorfor de tok med kaken, og hadde ikke nølt med å spørre dem.. (og deretter hadde jeg posta svaret på KG!) Endret 23. mars 2010 av Kevlarsjäl
Øs pøs Skrevet 23. mars 2010 #13 Skrevet 23. mars 2010 Var nylig i et selskap til et par. Der tok hele hans familie med seg kakene de hadde bakt hjem. Spessielt synes jeg. Om jeg baker til å ta med bort, så ser jeg på det som vertskapet sitt. Det eneste jeg vil ha med er kakefatet mitt
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #14 Skrevet 23. mars 2010 Dette hørtes merkelig ut, ja. Med mindre hun hadde en avtale med verten om at hun trengte kakene til nytt selskap dagen etter eller noe, men det høres vel lite sannsynlig ut. Jeg og mannen min har nesten alltid med oss kake når vi er invitert noe sted, pga. allergi, og det har i grunnen ikke falt oss inn å ta med kakene hjem igjen. Med mindre det er så mye/mange kaker igjen at vi blir bedt om å ta den med selvsagt. Jeg kunne funnet på å tatt med meg kaken min hjem, uten spesifikk oppfoordring, etter festen var over om det var MYE kaker igjen nettop fordi jeg har allergi og da hadde villet fryse kaken til en annen anledning. Syntes det er litt trassig å alltid måtte bake kake når det er en spesiell anledning, så det er godt å ha litt liggende. Men dette hadde jeg bare gjort om det var gode venner av meg og om det var mye kake igjen ellsers. Jeg hadde også selvsagt forklart hvorfor jeg ønsket å ta den med. Kunne aldri falt meg inn å gjøre dette før jeg fikk vite at jeg hadde alergi.
Phaedra Skrevet 23. mars 2010 #15 Skrevet 23. mars 2010 Hihi, dette minner meg om denne tråden her, hvor noen tok med seg en kvart pose potetgull og en halv farris hjem etter en fest. Folk gjør så mye "rart"
kisskissbangbang Skrevet 23. mars 2010 #16 Skrevet 23. mars 2010 Hei i familien min er litt av vært vanlig. Feksempel så kan noen av tantene mine finne på og ta med en annen kake hjem fordi den var så god om de skal tidlig hjem. Da forsvinner også noen andres fat så blir det bare rot . Feksempel kan de si jeg vil ha med denne og denne og denne kake hjem fordi den var ganske god min var bedre men den er jo spist opp, derfor SKAL jeg få med resten. Så kan tantene mine begynne og krangle og styre noe fælt, andre gjestene trekker seg når mine brøleaper av noen tanter er der og brøler at de har RETT til å ha med kaken din hjem fordi demmes egen er spist opp! Så det så .Det er opplagt at mine tanter bare er i selskap for å skryte av seg selv og spise kake . Om de da ikke synes at de rekker og spise nok kake i løpet av selskapet så er det klart at de må ta med et par kaker hjem og fatet forsvinner selvsagt også . Det hørtes utrolig irriterende ut, men så var det jo på en måte nesten litt søtt og. Lo høyt av bildene jeg fikk i hodet av dette!
Gjest Dhanu Skrevet 24. mars 2010 #17 Skrevet 24. mars 2010 Spesielt nok til at jeg ikke ville gjort det selv, ikke så spesielt at jeg ville reagert på at andre gjorde det hvis selskapet nærmet seg slutten. Men å ta dem midt i selskapet? Det hadde jeg stusset på, ja!
Gjest Violently Happy Skrevet 24. mars 2010 #18 Skrevet 24. mars 2010 Lager jeg en kake så blir den der hvor festen er til den eventuelt blir spist opp såfremt ikke verten/vertinnen ber meg om å ta den med hjem igjen.
Olive Skrevet 24. mars 2010 #19 Skrevet 24. mars 2010 Når jeg har med meg kake i selskap så ser jeg på den som en gave til vertskapet. I min svigerfamilie er det vanlig at de som bor i nærheten av de som har selskapet blir bedt tilbake dagen etter for å spise opp kaker og sladre om gårsdagen.
AnneBonny Skrevet 24. mars 2010 #20 Skrevet 24. mars 2010 Jeg har aldri bakt kaker til slike selskaper, men synes det hørtes rart ut. Jeg kommer alltid hjem med hendene fulle av isbokser og lignende med kakerester i, siden familien min alltid stopper meg i døra og lemper de over på meg før jeg skal dra. Før var jeg ikke så glad i kaker så jeg likte ikke at de gjorde det. Jeg viste at det ikke ville bli spist opp hos meg, og da ble jeg alltid sittende der med restene og dårlig samvittighet. Nå har jeg endelig blitt kakeelsker, da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå