Gå til innhold

Hvordan hadde dere ordnet dette?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ordner dere det i forhold til å kjøpe møbler til huset? Spleiser dere på de? Jeg har kjøpt noe tidligere, men det var ikke så dyrt, så tenkte ikke noe over det.

Nå trenger vi ny sofa, og det koster noe mer penger. (regner med ca 15-20 000)

Vet at ikke samboren min har så mye penger akkurat nå, og det blir ikke noe bedre frem mot sommeren.

Hvordan ville dere gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har penger så kan vel du kjøpe sofa nå? Så kan han betale neste gang noe ryker, f.eks vaskemaskin el. eller eventuelt vente til sommeren med ny sofa.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS. har bare en følelse av at jeg kjøper "alt" noen ganger. Men jeg er jo i en bedre økonomisk situasjon for han i øyeblikket, så det er vel kanskje bare rett at jeg gjør det ;)

Skrevet

forresten; I fjor sommer ville jeg at vi skulle kjøpe ny sofa, fordi den gamle var hullete og stygg. Vi kjøpte en sofa til 13000,-, sambo betalte siden han hadde penger avlagt. Han sa at han kunne stå for sofaen, men jeg insisterte på å betale halvparten, så jeg har betalt tilbake til sparekontoen hans i "avdrag" hver månede.

Gjest Marlo
Skrevet

Her i huset er det jeg som aldri har penger, men trenger vi noe så kjøper vi det jo, men fra hans konto.

Vi har felles økonomi vi da, så vi tenker liksom aldri over hvem det er som betaler for hva. Trenger vi noe så kjøper vi det.

Skrevet

forresten; I fjor sommer ville jeg at vi skulle kjøpe ny sofa, fordi den gamle var hullete og stygg. Vi kjøpte en sofa til 13000,-, sambo betalte siden han hadde penger avlagt. Han sa at han kunne stå for sofaen, men jeg insisterte på å betale halvparten, så jeg har betalt tilbake til sparekontoen hans i "avdrag" hver månede.

Dette er en god løsning om man skal gjøre ting likeverdig. Enten det, eller så kan han stå for fellesutgiftene de neste mnd?

Skrevet

Enig med det over, kanskje du kan kjøpe nå? Så kan han kjøpe når noe annet blir ødelagt?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS.

Ja, vi finner nok ut av det :) Takk for tips!

Hadde håpet at han fikk igjen noe på skatten, jeg fikk mye igjen, men han ble skyldig :(

Sofa må vi jo ha, så jeg kjøper! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ved et evt. brudd har dere vel samboerkontrakt slik at det du har betalt blir ditt, og frem til det har det vel ikke så mye å si?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva vi hadde gjort?

Definitivt ikke kjøpt en sofa til 20 000 som vi ikke hadde hatt råd til! Kan dere ikke kjøpe noe litt billigere? :klø:

Skrevet

Jeg hadde kjøpt sofaen og ansett den som min. Ved et eventuelt brudd hadde det vært selvsagt at jeg hadde tatt med meg det jeg alene hadde anskaffet i løpet av forholdet.

Skrevet

Hos oss er det litt hipp som happ hvem som betaler for hva. Så da ville jeg vel bare betalt for sofaen og ikke tenkt noe mer over det. Da vil den jo tilfalle deg ved et eventuelt brudd også.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere trenger ny sofa, om den er ødelagt, kan dere kjøpe en brukt en i mens?

Er det ikke noen mulighet for å leie møbler egentlig?

Skrevet

Vi har fellesøkonomi, så vi har ikke noe som heter "mine" og "dine" penger. Så da hadde vi sett på totalen om vi har råd eller ikke til en slik sofa. :)

Skrevet

Masse billige sofaer på finn.no

Skrevet

Kjøp sofa om _du_ ønsker deg ny sofa.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS

Jeg har råd til ny sofa jeg, men ikke han. Vi ordner det nok med at han kjøper noe annet en annen gang, hvis ikke så er den min ved et eventuelt brudd.

Jeg hadde ikke kjøpt meg en sofa til 20 000 hvis jeg ikke hadde råd, men ser ikke vitsen med å først kjøpe en brukt for å så kjøpe ny om ikke så lenge igjen.

Da får vi heller ha en løsning på det, som jeg ser noen andre har svart her, som går på at han "låner" pengene av meg :)

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Jeg hadde kjøpt sofaen og ansett den som min. Ved et eventuelt brudd hadde det vært selvsagt at jeg hadde tatt med meg det jeg alene hadde anskaffet i løpet av forholdet.

Enig med den, så lenge man ikkje har felles økonomi.

Skrevet (endret)

Hvordan jeg ville gjort det:

Vi har to alternativer:

Dyr sofa: 20000,- (som han ikke har råd til å spleise på)

Billig (men bra) sofa: 5000,- (som han har råd til å spleise på)

Hvis vi skal dele på alle utgifter, og han har dårlig råd, så ville jeg kjøpt den billige sofaen hvor vi hadde betalt 2500,- hver. Evt. at jeg kjøpte sofaen nå, og så betalte han noe annet til ca 5000,- senere.

Hvis jeg VILLE ha en flott sofa til 20000, selv om han ikke hadde råd til det, så ville jeg kjøpt den til 20000,-, betalt 17500,- og han 2500,-. Uten at han skylte meg 7500,- etterpå. Det er da ikke hans problem at jeg vil ha (og har råd til) å kjøpe dyr sofa. Men hadde vi slått opp, ville jeg hatt med meg sofaen.

<- eller det Iah sa :)

Endret av Jade
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men altså, når dere ikke har felles økonomi, er det ikke like greit at én av dere står for slike kjøp alene? Det gjør jo ting mye enklere ved et brudd, og har man ikke felles økonomi er det vel ingen vits å ha felleseie på ting?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...