Pomparius Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 (endret) Hei, trenger råd til katten min, som er snart ett år. Det har seg sånn at Pus ble sterilisert rett etter jul, men hun hadde et spesielt "oppheng" slik at dyrlegen ikke fikk ut hele den ene eggstokken. Det har ført til at hun har løpetid likevel. Hun er mest innekatt, og har løpetid omtrent annen hver uke. Løpetiden tar nok på og hun blir sliten av det, for det er intenst med hyling og hun står "klar" hele tiden. De tre siste gangene hun har hatt løpetid har hun hatt flere uhell. Hun har tisset på kjøkkenbenken, i senga, på gulvet, på tepper osv. Det virker som om det kommer brått på henne, og at hun ikke rekker å gå på do eller kontrollere det. Noen ganger er det bare litt tiss, men andre ganger er det veeldig mye. Pus har alltid vært helt stueren siden vi fikk henne, og doen hennes er ren og fin hele tiden. Uhellene skjer kun under løpetid. Syns så synd på henne og er tålmodig med henne, men kan nesten ikke ha det sånn. Noen som har opplevd noe lignende? Noen som har tips/råd om hva jeg bør gjøre? Endret 23. mars 2010 av Pomparius
Leo Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 Dette er jo utrolig plagsomt både for katten og deg, så jeg tror jeg ville ha sjekket hos flere veterinærer og hørt om det ikke går an å få operert ut eggstokken som skaper problemet. Jeg har aldri hørt om noe tilsvarende, men det jeg har hørt mye om og vært borti er elendige veterinærer! 1
Tussilago_2 Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 Dette er jo utrolig plagsomt både for katten og deg, så jeg tror jeg ville ha sjekket hos flere veterinærer og hørt om det ikke går an å få operert ut eggstokken som skaper problemet. Jeg har aldri hørt om noe tilsvarende, men det jeg har hørt mye om og vært borti er elendige veterinærer! Helt enig med forrige innlegg. Ville sjekket med en annen veterinær (vet ikke hvor du har vært, men ville vel fortrinnsvis om mulig gå til en litt større klinikk, med lang erfaring på smådyr...)
Pomparius Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. mars 2010 Takk for svar! Det beste hadde helt klart vært om det hadde gått an å operere ut resten, slik at hun hadde sluppet løpetid i det heletatt. Grunnen til at veterinæren ikke fikk operert ut alt var at eggstokken er grodd sammen med vev bak i buken slik at den var vanskelig å nå. Operasjonen hadde blitt veldig komplisert og han måtte ha skjært henne opp enda mer for å komme til. Det var et stykke ut i operasjonen som allerede var komplisert fordi hun hadde innbilt svangerskap :/. Veterinæren hadde aldri vært borti lignende "oppheng", tross sin lange erfaring. Jeg vil nok kontakte veterinær for å høre om muligheten til å operere, men hvis det er helt umulig kan p-piller være en løsning da? Jeg vil helst unngå p-piller, av flere årsaker, men som en nødløsning. Veit ikke hva annet jeg kan gjøre.
MissMas Skrevet 23. mars 2010 #5 Skrevet 23. mars 2010 Hør med flere veterinærer ja, det kan hende at noen andre har erfaring med dette.
Leo Skrevet 24. mars 2010 #6 Skrevet 24. mars 2010 Du kan jo forhøre deg litt rundt og se om du kan finne en veterinær med spesiell kompetanse på katter. Kanskje det finnes noen som driver med oppdrett i nærheten av deg som vet om en flink veterinær? Veterinærhøyskolen er selvfølgelig også et alternativ, men den ligger selvfølgelig i Oslo. Viser det seg å bli vanskelig, urimelig dyrt og/eller risikofylt å operere en gang til, ville jeg også ha brukt p-piller for å holde løpetiden i sjakk. Av og til må man velge det minste av to onder og jeg vil tro at det er bedre for henne og helsen hennes å få hormontilskudd enn å ha nærmest konstant løpetid. P-piller øker riktignok kreftfaren, men på den annen siden kan hun jo ikke få f.eks. kreft i livmoren. Det kan også hende at en flink veterinær kan hjelpe deg med å finne frem til andre preparater/doser som gir denne effekten på din katt uten at du trenger å ty til de tradisjonelle p-pillene.
Mir Skrevet 25. mars 2010 #7 Skrevet 25. mars 2010 TS hør her! Da jeg steriliserte katten min så fikk hun plutselig løpetid etter 2 år igjen. Var helt fra meg og visste ikke mine arme råd. Gikk til en lokal dyrlege der jeg bodde. HUn lurte fælt på hvordan hun skulle få sjekket om det lå igjen noe rester av eggstokk etc. Hun dopet ned katten, brukte et strykebrett som hun fikk festet katten i opp ned med tau og alt mulig, slik at hun virkelig fikk sett alt som lå inni buken hennes og at det kom lettere til synes ved at det liksom hang mer "ut". Hun fant noe rester som ikke var blitt tatt ut fra første gang, og etter dette var alt fint!
MissMas Skrevet 29. mars 2010 #8 Skrevet 29. mars 2010 Sterilisering fjerner ikke løpetid. Kastrering fjerner løpetid.
Leo Skrevet 29. mars 2010 #9 Skrevet 29. mars 2010 Sterilisering fjerner ikke løpetid. Kastrering fjerner løpetid. Det er veldig mange, inkludert veterinærer, som kaller det sterilisering når inngrepet utføres på hunnkatter, selv om det er kastrering det er snakk om. Sterilisering av katter i ordets egentlige forstand gjøres vel så og si aldri så vidt jeg vet.
Mir Skrevet 29. mars 2010 #10 Skrevet 29. mars 2010 Ja, skal ikke være lett å være katte-eier når til og med vetrinærene skriver "katten din er er registrert til operasjon for sterilisering ....". Men det spiller jo ingen rolle hva det heter, så lenge katten ikke kan produsere avkom og slipper å gå rundt skrikende etterpå.
MissMas Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 Det er veldig mange, inkludert veterinærer, som kaller det sterilisering når inngrepet utføres på hunnkatter, selv om det er kastrering det er snakk om. Sterilisering av katter i ordets egentlige forstand gjøres vel så og si aldri så vidt jeg vet. Men du.. Det var usaklig. Sterilisering fjerner jo fortsatt ikke løpetid selvom veterinærer bruker begrepet feil..?
Leo Skrevet 7. april 2010 #12 Skrevet 7. april 2010 Usaklig? :klø: Jeg har da ikke påstått at sterilisering fjerner løpetid. Jeg bare påpekte at mange, inkludert veterinærer, bruker begrepet feil og at f.eks. de som skriver her at de har steriliserte katter, sannsynligvis har katter som er kastrert.
Mir Skrevet 7. april 2010 #13 Skrevet 7. april 2010 Missmas: vet ikke helt hva du prøver å komme frem til her, om du vil være riktig eller kverulere har jeg ingen anelse om. Det spiller da ingen trille iallefall for meg (eller Leo antar jeg)om det heter sterilisering eller kastrering, så lenge katten ikke går rundt og vræler eller kan bli gravid. Veterinærene har sagt sterilisering til meg, og sannsynligvis mange andre her inne, så da blir det man jo til at man bruker dette ordet!? Det er like få som folk bryr seg når uvante datafolk kaller pc`n for harddisken, når det ikke er harddisken. Jeg oppfører meg ikke som en bedreviter av den grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå