Gå til innhold

Prosentregning

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt grønn når det kommer til prosentregning. Noen som følger seg kallet til å løse et regnestykke for meg. Et samboerpar kjøper en leilighet til 2.700.000, han har 950.000 i EK som han spytter inn i leiligheten. Lån på 2.000.000 (en mill hver). Ha er prosentandelen til hver av partene i dette tilfellet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viss eg skjønner rett blir det denne fordelinga:

Han: 1 950 000

Ho: 1 000 000

Totalt: 2 950 000

Då blir det 66 % på han og 34 % på ho. ("Del av sum" : "sum" x 100)

Skrevet

Jeg er helt grønn når det kommer til prosentregning. Noen som følger seg kallet til å løse et regnestykke for meg. Et samboerpar kjøper en leilighet til 2.700.000, han har 950.000 i EK som han spytter inn i leiligheten. Lån på 2.000.000 (en mill hver). Ha er prosentandelen til hver av partene i dette tilfellet?

Er det bare en av partene som har egenkapital?

Hvis han skyter inn 950.000 og leiligheten koster 2.700.000, hvorfor tar de opp 2 mill i lån? Det er jo 250.000 mer enn de strengt tatt behøver?

Og hva er prosentdelen av hva? Jeg kan ikke riktig se at du har presentert et konkret spørsmål her.

Forøvrig syns jeg at hvis den ene av partene står for 1/3 av kjøpesummen i egenkapital, så burde det reflekteres i de finansielle forpliktelsene h*n påtar seg i dette kjøpet. For dersom man deler prisen på leiligheten i to, så har vedkommende faktisk allerede betalt inn nesten 2/3 av "sin del" allerede før de tar opp lånet. OG h*n har redusert sin finansielle frihet og mistet renteinntektene av denne summen.

Skrevet

Du tar summen h*n har betalt delt på totalsummen ganger 100 for å finne prosenten :)

Hvis totalsummen er 2 950 000 har han betalt 66%, og hun 34%.

Summen av lån + EK er større enn prisen for leiligheten, så det kan være totalsummen over må justeres litt.

Skrevet

Er det bare en av partene som har egenkapital?

Hvis han skyter inn 950.000 og leiligheten koster 2.700.000, hvorfor tar de opp 2 mill i lån? Det er jo 250.000 mer enn de strengt tatt behøver?

Og hva er prosentdelen av hva? Jeg kan ikke riktig se at du har presentert et konkret spørsmål her.

Forøvrig syns jeg at hvis den ene av partene står for 1/3 av kjøpesummen i egenkapital, så burde det reflekteres i de finansielle forpliktelsene h*n påtar seg i dette kjøpet. For dersom man deler prisen på leiligheten i to, så har vedkommende faktisk allerede betalt inn nesten 2/3 av "sin del" allerede før de tar opp lånet. OG h*n har redusert sin finansielle frihet og mistet renteinntektene av denne summen.

Det kommer til å gå ca 200.000 i oppussing av boligen. Derfor ca 250.000 mer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke helt hva du spør om her. Men..

950 000 er ca 35% av 2 700 000.

Om man bruker denne egenkapitalen, er det resterende beløpet 1 750 000. Altså ca 65% av hele beløpet

Om man delere 2 700 000 på to, får man 1 350 000. Om man regner ut i fra dette, er 950 000 ca 70%.

Om du lærer deg disse formlene, kan du regne ut så mye du bare vil selv: http://www.cornerstoneresults.com/RefLib/KnlgeBk/f_fr_Percentage_Calculation_Formulas.pdf

Skrevet

Det kommer til å gå ca 200.000 i oppussing av boligen. Derfor ca 250.000 mer.

Akkurat, ja. Hvis spørsmålet gjaldt hvor stor eierandel de to kan notere seg for, så er vel de svarene du har fått, korrekte. Den ene av dem bedrar med 1 mill som er lånt, og 950.000 som er egenkapital, og den andre bidrar med en mill i lån. Og da blir eierandelen for personen med egenkapitalen, 66% mot 34% for den som bare bidrar med lån. Hvis begge betjener lånet i like stor grad, iallfall. Kjekt å ha sånt klart for seg, i tilfelle det skulle bli aktuelt å selge leiligheten senere. "Du er den eneste for meg" er kos, det, men en million er en million, og to millioner er dobbelt så mye. Man skal ikke ta lett på sånne summer.

Skrevet

Uansett så er det det tinglyste eierforholdet som gjelder hvis man en dag må selge boligen.

Vi har tinglyst skjevt eierforhold i boligen (60/40), men hvis vi ser på hva hver av oss faktisk har betalt, (EK og avdrag) er skjevdelingen enda større. Ca 70/30 tenker jeg. Ved et evt salg av bolig vil likevel 60 % tifalle den ene, og 40% tilfalle den andre, for det er det som er tinglyst. For dere blir det vel mest riktig å tinglyse 66/34-deling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...