Gå til innhold

Om kristne som ikke liker homofili

Gjest Caylee

Anbefalte innlegg

Gjest Caylee

Jeg leser biblen nå, det gamletestamentet og så leste jeg en del ting som man skal å ikke skal gjøre.

Det står at man ikke skal spise blodig kjøtt for det er tegnet på døden. Det vil da si biff og andre ting.

Så sto det at man ikke skal spise dyr som ikke har klover. Det stod klart og tyderlig at man IKKE skal spise gris for det urent.

Det stod at man skal holde sabbaten og omskjære guttebarn. De reglene som står i det gamle testamentet pleier jødene å følge . Men noen kristne som adventister har sabbat.

Her kommer spørsmålet: Dere kristne som spiser gris, blodigkjøtt, ikke omskjærer guttebarna sine og ikke holder sabbaten, Dere sier alltid at dere er imot homofili fordi det står i det gamle testamentet at kvinner og menn hører sammen og at det står at når to menn ligger sammen så skal de steines. JA, det står det klart og tyderlig. MEN hvorfor følger dere den loven og ikke noen av de andre KLARE lovene i det gamle testamente som foreksempel å ikke spise gris? DET STÅR LIKE KLART OG TYDERLIG SOM DET MED HOMOFILI!

Det virker liksom dere har bare tatt ut noen regler av det gamle testamentet og bestemt at de reglene er strengt forbundt men noen andre regler som er like tyderlig har dere bestemt at ikke så farlig

HVORFOR???

Endret av Caylee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leser biblen nå, det gamletestamentet og så leste jeg en del ting som man skal å ikke skal gjøre.

Det står at man ikke skal spise blodig kjøtt for det er tegnet på døden. Det vil da si biff og andre ting.

Så sto det at man ikke skal spise dyr som ikke har klover. Det stod klart og tyderlig at man IKKE skal spise gris for det urent.

Det stod at man skal holde sabbaten og omskjære guttebarn. De reglene som står i det gamle testamentet pleier jødene å følge . Men noen kristne som adventister har sabbat.

Her kommer spørsmålet: Dere kristne som spiser gris, blodigkjøtt, ikke omskjærer guttebarna sine og ikke holder sabbaten, Dere sier alltid at dere er imot homofili fordi det står i det gamle testamentet at kvinner og menn hører sammen og at det står at når to menn ligger sammen så skal de steines. JA, det står det klart og tyderlig. MEN hvorfor følger dere den loven og ikke noen av de andre KLARE lovene i det gamle testamente som foreksempel å ikke spise gris? DET STÅR LIKE KLART OG TYDERLIG SOM DET MED HOMOFILI!

Det virker liksom dere har bare tatt ut noen regler av det gamle testamentet og bestemt at de reglene er strengt forbundt men noen andre regler som er like tyderlig har dere bestemt at ikke så farlig

HVORFOR???

Jeg tror det henger sammen med at det med kosthold og drøvtyggende dyr med delte klover og whatnot, stammer fra det gamle testamentet. Men apostlene fikk visst noen åpenbaringer som sa at alt dette med maten kunne de stort sett se bort fra i fortsetningen.

Men homofili omtales av Paulus i et par av brevene hans, og de er altså av nyere dato, og inkludert i den skriftsamlingen som er spesifikt kristen, det nye testamentet.

Personlig mener jeg at den ene mosegrodde boken er like lite verdt som den andre, men kristne ser ikke riktig slik på det, og mener at de her har ryggdekning for homoskepsis. Eller hat som vi andre kaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caylee

Jeg tror det henger sammen med at det med kosthold og drøvtyggende dyr med delte klover og whatnot, stammer fra det gamle testamentet. Men apostlene fikk visst noen åpenbaringer som sa at alt dette med maten kunne de stort sett se bort fra i fortsetningen.

Men homofili omtales av Paulus i et par av brevene hans, og de er altså av nyere dato, og inkludert i den skriftsamlingen som er spesifikt kristen, det nye testamentet.

Personlig mener jeg at den ene mosegrodde boken er like lite verdt som den andre, men kristne ser ikke riktig slik på det, og mener at de her har ryggdekning for homoskepsis. Eller hat som vi andre kaller det.

Ja, det om homofili står i det nye testamentet også, men poenget er at hvorfor er det så mange som tar eksempler om at homofili er synd FRA det gamle testamentet? De forteller det som står i det gamle testamentet når de forteller hvorfor homofili er synd. Og det er det som IRRITERER MEG! Da får de værsegod slutte å spise gris også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det om homofili står i det nye testamentet også, men poenget er at hvorfor er det så mange som tar eksempler om at homofili er synd FRA det gamle testamentet? De forteller det som står i det gamle testamentet når de forteller hvorfor homofili er synd. Og det er det som IRRITERER MEG! Da får de værsegod slutte å spise gris også.

Der er jeg enig, du. Rett skal være rett. Er det gamle testamentet en arutoritet på ET område, så bør man innordne seg også når det gjelder alt det andre. Da er det full pakke med slavepiker, ikke mer enn en sort stoff i klærne, ingen gris, ikke melk og kjøtt i samme måltid, og ingen blodige biffer.

Vi hedninger kan selvsagt lefle med kvinnefrigjøring, moderne tekstiler og svinetacos med rømmedressing, så vel som et aparte kjærlighetsliv for dem som liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at "hele skriften er nyttig" men som kristen forholder man seg til de kristne greske skrifter aka det nye testamente. Mange henter morsomme anekdoter fra GT og relaterer det til i dag men glemmer at det var lover og rettledning gitt til et folk fullstendig uten struktur og balanse som i tillegg var på vandring fra slaveri i Egypt til frihet i det lovte land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er at etter Jesu død fikk appostlene beskjed om at de skulle få nye lover, og at de gamle ikke gjaldt lenger. Altså er det det som står omtalt etter Jesu død som er gjeldende i dag.

Jeg er ikke med i kristendommen, men tror på Bibelen.

Husk at man skal skille mellom homofili og homofile. Det er handlingen som i så fall er gal, det er ikke noe galt med menneskene. Det tror jeg mange såkalte kristne gjør feil.

Endret av Cayleigh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at man skal skille mellom homofili og homofile. Det er handlingen som i så fall er gal, det er ikke noe galt med menneskene. Det tror jeg mange såkalte kristne gjør feil.

Akkurat dette er et veldig viktig poeng. Bibelen omtaler ikke homofile men homofile handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homofil eller homofili? Hva er forskjellen? Jøssenavn!

"Du må gjerne være homofil, men du må ikke praktisere det"?

Religiøse har en tendens til å luke ut det som passer og ta bort ting som ikke passer.

Uansett, mitt poeng: I GT står det jo egentlig klart og tydelig mellom linjene, at det var flere av mennene der som elsket med andre menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homofil eller homofili? Hva er forskjellen? Jøssenavn!

"Du må gjerne være homofil, men du må ikke praktisere det"?

Elske synderen men hate synden, og alt det der. En distinksjon jeg forsåvidt synes er positiv, skjønt historisk sett er den blitt heller lite praktisert.

Uansett, mitt poeng: I GT står det jo egentlig klart og tydelig mellom linjene, at det var flere av mennene der som elsket med andre menn.

Jo, men jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til her. Det står jo på samme måte klart og tydelig mellom linjene (og ikke bare der) at det fantes tyver og mordere også (nei, jeg sammenligner ikke), likefremt var også slike aktiviteter også forbudt. Da som nå gjelder det at man ikke lager lover om det ikke finnes de som forbryter seg mot dem. Det finnes f.eks. ingen lov mot å lage gull av bly, men det ville det utvilsomt gjort om det var mulig.

Hva matvarer angår, fremgår det klart og tydelig fra NT at man kan spise hva man måtte ønske, såfremt man selv ikke anser maten som uren. Paulus er imidlertid ikke like åpen angående seksualitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...