Dine Skrevet 23. mars 2010 #1 Del Skrevet 23. mars 2010 Hei! Vi vurderer å kjøpe bil, men dette er første gang noen av oss faktisk gjør dette, så i den forbindelse lurer jeg på om noen har lyst å fortelle meg litt om hvilke utgifter man må påberegne seg ved å eie en bil. Veiavgifter, registreringer etc. Jeg tenker primært på de faste utgiftene, så er det bensin, prisen på bilen osv som er varierte utgifter selvfølgelig. Tusen takk for alle svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #2 Del Skrevet 23. mars 2010 Omregistrering. Veiavgift. Bensin. Bompenger. Reparasjon/kontroller. Betaler jo formueskatt ved å eie bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 23. mars 2010 #3 Del Skrevet 23. mars 2010 Årsavgift - ikke veiavgift. i tillegg til innlegget over, så kommer jo forsikring, evnt lån dersom du ikke betaler bilen kontant Vi bruker bilen MYE og har høye månedlige utgifter (etter min mening) mellom 3000 og 5000kr pr mnd i bensin (som sagt - vi kjører mye) 3000kr pr mnd i lån 1000kr pr mnd i forsikring Rett under 3000kr i årsavgift som betales 20. mars hvert år. Greit å legge av penger til dette nå og da gjennom årets gang, så merker man nesten ikke regningen. Vinterdekk/sommerdekk. Disse skiftes annenhvert år, men oftere dersom det trengs. Vi syns det er viktig med BRA dekk, og ikke kjøre på dekk til de er helt oppbrukt. Dekkene vi kjøper koster ca 2000kr pr dekk, så det blir jo 8000kr annenhvert år. Finner jo selvfølgelig billigere dekk som også er bra, men til vår bil er disse de beste. Vi har 1 bomring som koster 15kr en vei, som vi kjører gjennom 5 dager i uka. Blir jo litt penger der og. I tillegg har vi en bomring sør for oss som koster rundt 15 kr tror jeg, og en nord for oss som koster 30kr. Disse to kjører vi gjennom sånn ca 2 ganger pr mnd. EU-kontroll annenhvert år koster ca 500kr og er det ikke noe galt med bilen så koster det jo ikke noe mer. Er det feil på bilen, så må disse fikses for så tilbake til en kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
memorie Skrevet 23. mars 2010 #4 Del Skrevet 23. mars 2010 jeg har en relativt billig bil med en liten motor, som bruker lite bensin. Til tross for dette er det en del utgifter. Dette er det jeg bruker på min bil pr år: (jeg har en Golf IV 98 modell, med en 1,4 l bensinmotor) årsagift: (3000 pr år) forsikring: (6000 pr år) bensin: (ca 2500 pr mnd med min bil og min kjørelengde) bompenger: (nå starter de opp dette 31.mars her da, så jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å bruke, men min 30 kr pr dag) dekk: (4000 annethvert år) EU-kontrol: (260 kr annethvert år dersom ingenting er galt prisen avhenger av hvor du velger å få denne utført) reperasjoner: (avhengig av hvor gammel bilen er og hvor du velger å reparere bilen. Jeg har nettopp fått ordnet min for 6000 kr, og det var en liten feil) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 23. mars 2010 #5 Del Skrevet 23. mars 2010 Mine utgifter til 3 år gammel småbil: Billån (innebakt i huslån) men ca. 1000 bensin 1000 Årsavg.disel 3250/12 270 Forsikring 3200/12 270 Bompenger 2100/12 175 Service 2000-5000/12 180-450 pr. mnd i faste utgifter ca. 3000 Variable utgifter dekk Eu -kontroll verdifall reparasjoner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lissebeth Skrevet 5. april 2010 #6 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Hei, Min mann ønsker å kjøpe dekk og har sagt at det koster minst 6000 - kan dette være sant? Vi kjører en Espace og har hatt disse dekkene i 2 år - kjøper man ikke nye etter 4 år? Har lest at disse dekk er gode - er det noen som har dem? Så det er sommerdekk vi kjøper:) Bildekk er ikke min styrke så jeg håper noen kan hjelpe! Lissebeth Endret 5. april 2010 av Lissebeth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
memorie Skrevet 5. april 2010 #7 Del Skrevet 5. april 2010 6000 syns jeg var dyrt for dekk. Sist jeg kjøpte brukte jeg ca 4000 på dekk (1000 kr pr dekk) dette var riktignok dekk av annet merke, og vinterdekk, men det var nokian hakapelitadekk, som har gjort det svært bra i tester, så det var relativt dyre dekk. Men nå har jeg en annen bil, og prisen kommer jo an på dimensjonene på dekkene også da. Jeg anbefaler dere å sjekke litt rundt ang dekk. Kan spare litt penger på det, samt at man også kan høre på de ulike stedene om de har et "bedre tilbud" på de dekkene du vil ha, enn den forrige du ringte Kjæresten min "pruta ned" dekkene sine med 1000 kr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #8 Del Skrevet 6. april 2010 6000 er mye, på de aller fleste biler får man etter min erfaring gode dekk til rundt 1000 kroner dekket. Man får også dekk helt ned i halvparten, men disse har ofte så dårlig kvalitet at de er utrygge å kjøre på, og slites mye fortere ut. Hvis det er en stor og tung bil må man noen ganger høyere i pris også, så skal ikke si sikkert at mannen din overdriver, det kommer an på så mye. Dekk byttes i utgangspunktet ikke etter antall år, vanligvis byttes de pga slitasje. Hvis dere har kjørt langt, eller de gamle dekkene ikke var så gode kan det godt hende at de må byttes allerede. Samme hvis det har vært problemer med bilen som har gjort at dekkene blir slitt skeivt osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 6. april 2010 #9 Del Skrevet 6. april 2010 Hei, Min mann ønsker å kjøpe dekk og har sagt at det koster minst 6000 - kan dette være sant? Vi kjører en Espace og har hatt disse dekkene i 2 år - kjøper man ikke nye etter 4 år? Har lest at disse dekk er gode - er det noen som har dem? Så det er sommerdekk vi kjøper:) Bildekk er ikke min styrke så jeg håper noen kan hjelpe! Lissebeth Tar jeg ikke feil, så har Espacen relativt store dimensjoner på dekkene, og da blir dekkene dyrere. Man har heller ikke noen fast periode på hvor ofte dekkene skal byttes, da dette avhenger av bruken og slitasjen. Uansett så synes jeg ikke 6000,- er så galt, forutsatt at dette er for 4 dekk. Jeg ville heller betalt 6000,- for noen skikkelige dekk, fremfor 4000,- for noen billige, kinesiske drittdekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lissebeth Skrevet 6. april 2010 #10 Del Skrevet 6. april 2010 Takk jenter - veldig gode råd! Lissebeth Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå