CaWa Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Desember 2008 fikk jeg for mye utbetalt i lønn,var sykmeldt men fikk allikevel utbetalt lønn fra arbeidsgiver selv om jeg bare skulle få fra nav,så det ble altså dobbelt. Snakket med arbeidsgiver, og vil ble enige om at dette skulle bli et lån som jeg skulle betale tilbake senere.Nå ser jeg på selvangivelsen at denne summen er ført opp som lønn i 2009, blir dette riktig? Da jeg fikk for mye den gangen ble det jo også trekt skatt av dette.
Gjest strykebrett Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 Siden dette var et lån skal du ikke ha skattet av pengene, så du skal ha tilbake det som ble trekt av skatt ved utbetalingen. Det du trenger å gjøre er å endre det på ligningen (endre på postene for lønn og lån til det stemmer). Få et papir fra arbeidsgiver på at det er et lån, kopier papiret og legg ved. Da skal du kun skatte av rentefordelen, dersom dette er et lån med ekstra gunstig rente.
CaWa Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 23. mars 2010 Takk for svar. Jeg trodde kanskje det ble feil i og med at summen av inntekt i 2009 da blir feil,ettersom jeg fikk den for mye utbetalte lønnen i 2008, og dermed ble det også feil hvor mye det skal trekkes i skatt av det som er inntekt i 2009?
Gjest strykebrett Skrevet 23. mars 2010 #4 Skrevet 23. mars 2010 Er dette lånet ført opp som inntekt i både 2008 og 2009? Det skal jo egentlig ikke gå an, men dersom dette er tilfelle er det for sent å få gjort noe med 2008-ligningen nå. Men for liningen i 2009 trekker du fra beløpet på inntekt slik at det blir rikti, og legger det til på gjeldsposten så får du orden i det. Bare skriv hva du har gjort og hvorfor i det feltet der man kan skrive tilleggsopplsninger og så legger du med kopi av papir fra arbeidsgiver som bevis på at det virkelig er et lån du har fått og ikke lønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå