Gå til innhold

Opphold i utlandet med Arbeidsavklaringspenger

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

To spørsmål her.

1. To venner. En har til nå mottatt rehabiliteringspenger, den andre tidsbegrenset uførestønad. Den med rehab ville miste stønaden om han dro f.eks tre måneder til utlandet. Den med tidsbegrenset uførestønad ville få beholde den, på lik linje med de som har varig uførestønad.

Nå er situasjonen at AAP er innført, og dermed har vel Tidsbegrenset ufør opphørt.

Hva skjer da når den med tidligere TU reiser på lengre utenlandsopphold. Mister han da retten han hadde til å motta stønad?

2. Og hva skjer med han som er på rehabilitering. Tidligere ville han hatt muligheten til å gå over på tidsbegrenset ufør etter rehabilitering, og dermed i dette tilfellet få styrket rettighetene ift opphold i utlandet. Men hva er nå neste steg for en på rehabilitering, er det varig ufør? Ingen mellomstasjon lenger?

Videoannonse
Annonse
Gjest Marlo
Skrevet

Ang utenlandsreiser så er jeg ikke sikker på hva som gjelder i dag.

Men det finnes ingen mellomstasjon lengre mellom rehab/yrkesrettet attføring/tidsbegrenset ufør og varig ufør lengre. Det var iallefall det jeg fikk beskjed om når jeg søkte TU akkurat i skiftet til AAP systemet. Så de ville ha meg på AAP lengre, og evnt søke varig ufør senere.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

1. Det er overgangsregler for de som gikk TU før. Det betyr at fram til 2012 får de høyere dagsats og andre rettigheter ift. opphold i utlandet og lignende. Fram til 31.12.12 gar den som gikk på TU mye bedre betingelser på AAP enn alle andre.

2. Nei, det finnes ingen mellomstasjon lengre. Blir spennende å se hvordan det nye systemet fungerer i praksis. Frykter mange blir stående på AAP i mange år mens de venter på varig ufør...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...