Gjest linneawarp Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 Jeg skal reise til Asia i 4 uker sammen med venninner, mitt forslag er er : (Kan dere som har selv opplevd fortelle hvordan det kan være?) 1. Lande i Bangkok - det er 2 alternativer. Jeg er ikke så imponert av Laos? Hvordan er Pakse / Chamgasak? Vi vil fokusere på sør så det vil si mot Kambodsja så sørover til Vietnam. Kanskje besøke Phu Quac Island, - ellers dra fra Phan Thiet mot Da Lat så igjen siste stopp Pha Trang. Fly til Bangkok. Fra Bangkok til Phunket og bli der til vi drar hjem. Men har så lyst å oppleve Malaysia også :S Hvordan kan dere anbefale? Eller fra Bangkok - Laos (Champasak) vet ikke om det er nyttig - Vietnam Phan Thiet,- mot Rach Bia der man tar båten til Øya Phu Quch Island. Eller får man bare dra rett opp til Kambodsja uten å ha besøkt den øya (tror ikke det vil skje i juni?) Så, - det er billige billetter mellom "store byer" gjennomsnittig 200-300 kr pr vei med flybillett. Tioman i Malaysia er helt sinnsykt! Fikk lyst å reise dit, men blir nok hektisk. Jeg regner med 1 uke i Vietnam, - og er ikke sikkert på i Kambodsja.... Da har man ca 2 uker igjen, - Phunket + Malaysia eller Phunket + ? :D
gard Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 Hei Kona og jeg var på tur til Thailand, Vietnam og Kambodsja ifjor og i Vietnam fikk vi kun besøkt Ho Chi Minh byen. Men i Kambodsja fikk vi besøkt både Siem Reap (for å se Angkor Wat) og Phnom Penh. Du kan lese mer om dette i mine reisebrev http://gardkarlsen.com/Angkor_Wat_Cambodia_trip_report.htm og http://gardkarlsen.com/Phnom_Penh_Cambodia_trip_report.htm . Har du vært i bangkok før? Det er en utrolig by og det er verdt å sette av noen dager for å utforske denne kaotiske byen. Her er et reisebrev som jeg har laget http://gardkarlsen.com/Bangkok_trip_report_2007.htm . Vi var på Phuket ifjor og jeg har ikke lyst til å dra dit igjen med det første. Transport rundt på strendene er skikkelig over-priset iforhold til vanlige Thailandske priser, menyene på noen av restaurantene på Kata beach var både på Engelsk og Svensk osv. Skikkelig syden stemning med andre ord men det spørs jo litt hva en er på jakt etter :-) Når det gjelder Malaysia så er det landet verdt et besøk. Jeg har ikke vært på Tioman men jeg har vært på Perhentian Islands litt nord på østkysten og det var noen vakre små øyer men utrolige forhold for snorkling og dykking. Her er et reisebrev http://gardkarlsen.com/Malaysia_Perhentian_Island.htm Lykke til med planleggingen :-)
Reiseguri Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 Thailand, Vietnam, Kambodsja OG malaysia kan bli hektisk på 4 uker. Tre av disse kan være overkommelig.Hvor skal dere reise hjem fra forresten? Jeg likte Malaysia veldig godt. Tioman er fint ja, men Perhentian mye finere! Er enig med Gard ang Phuket - er ikke verdt det. Mange andre finere plasser både i THailand, Malaysia, Vietnam og Kambodsja. Ellers, sjekk airasia.com, tigerairways.com og jetstar.com for billige billetter.
Gjest linneawarp Skrevet 24. mars 2010 #4 Skrevet 24. mars 2010 Thailand, Vietnam, Kambodsja OG malaysia kan bli hektisk på 4 uker. Tre av disse kan være overkommelig.Hvor skal dere reise hjem fra forresten? Jeg likte Malaysia veldig godt. Tioman er fint ja, men Perhentian mye finere! Er enig med Gard ang Phuket - er ikke verdt det. Mange andre finere plasser både i THailand, Malaysia, Vietnam og Kambodsja. Ellers, sjekk airasia.com, tigerairways.com og jetstar.com for billige billetter. Jeg tenker å reise til Bangkok (noen dager) - Kambodsja (noen dager) - Vietnam ( en uke) Så fly fra Vietnam til Phuket og blir der noen dager Så fly fra Phuket til Kuala Lumpur ( par dager) så tog (3-5 timer) til Singapore så fly fra Singapore til Norge.
Gjest linneawarp Skrevet 24. mars 2010 #5 Skrevet 24. mars 2010 Jeg tenker å reise til Bangkok (noen dager) - Kambodsja (noen dager) - Vietnam ( en uke) Så fly fra Vietnam til Phuket og blir der noen dager Så fly fra Phuket til Kuala Lumpur ( par dager) så tog (3-5 timer) til Singapore så fly fra Singapore til Norge. Og igjen : Hvorfor er ikke Phuket verdt det? Jeg har sett de har Jungel Adventure, - fin å dykke på Phi Phi øyene? Jeg har lenge drømt også å besøke Krabi.
ingefær Skrevet 24. mars 2010 #6 Skrevet 24. mars 2010 Jeg ville også droppet Phuket. Jeg har vært en del steder i Asia, og det er det eneste stedet jeg ikke skal tilbake, helt sikkert. Det er jo flere europeere/australiere der enn folk fra Thailand jo! Bare store hoteller og ingenting annet....
Gjest linneawarp Skrevet 24. mars 2010 #7 Skrevet 24. mars 2010 Hei Kona og jeg var på tur til Thailand, Vietnam og Kambodsja ifjor og i Vietnam fikk vi kun besøkt Ho Chi Minh byen. Men i Kambodsja fikk vi besøkt både Siem Reap (for å se Angkor Wat) og Phnom Penh. Du kan lese mer om dette i mine reisebrev http://gardkarlsen.com/Angkor_Wat_Cambodia_trip_report.htm og http://gardkarlsen.com/Phnom_Penh_Cambodia_trip_report.htm . Har du vært i bangkok før? Det er en utrolig by og det er verdt å sette av noen dager for å utforske denne kaotiske byen. Her er et reisebrev som jeg har laget http://gardkarlsen.com/Bangkok_trip_report_2007.htm . Vi var på Phuket ifjor og jeg har ikke lyst til å dra dit igjen med det første. Transport rundt på strendene er skikkelig over-priset iforhold til vanlige Thailandske priser, menyene på noen av restaurantene på Kata beach var både på Engelsk og Svensk osv. Skikkelig syden stemning med andre ord men det spørs jo litt hva en er på jakt etter :-) Når det gjelder Malaysia så er det landet verdt et besøk. Jeg har ikke vært på Tioman men jeg har vært på Perhentian Islands litt nord på østkysten og det var noen vakre små øyer men utrolige forhold for snorkling og dykking. Her er et reisebrev http://gardkarlsen.com/Malaysia_Perhentian_Island.htm Lykke til med planleggingen :-) Takk. Jeg lurer på hvordan du kommer fra Bangkok til Siem Reap? Jeg regner med du tok tog til en plass som har langt navn, - noe med Ant....så buss eller taxi til Siem Reap? Så fra Siem Reap til Phnon Phen, - hvordan kom du frem, - hvilke transport?
Fiol Skrevet 25. mars 2010 #8 Skrevet 25. mars 2010 Det der høres veldig hektisk ut.. Jeg var selv og backpacket i Asia i 3 mnd forrige vinter. Både Vietnam, Kambodsja, Thailand og Malaysia er å anbefale, men jeg ville nok ikke prøvd å ta alle sammen på bare 4 uker. Om det blir mye flying i Asia, håper jeg du vet om AirAsia som er et kjempebillig genialt flyselskap! Angkor Wat er definitivt verdt å få med seg. Jeg tok buss over grensa etter det inn til Thailand. Tar ganske lang tid, og man får bare 15 dager visum når man drar over land, men det er kanskje nok uansett. Phi Phi Islands ville jeg mye heller dratt til enn Phuket forresten. Her er det masse ungdommer, mye festing om det er det dere vil, pluss at det er fint å snorkle osv. Litt dyrere enn på fastlandet, men det er verdt det! Ko Lanta er litt roligere og billigere igjen, men fint. Øyene utenfor Krabi er vakre, men man finner ikke mange ungdommer i Ao Nang osv. Jeg har en reiseblogg fra forrige tur om du vil lese litt om de stedene vi var: om-kring.blogspot.com Kos dere med planleggingen
Twink Skrevet 25. mars 2010 #9 Skrevet 25. mars 2010 Takk. Jeg lurer på hvordan du kommer fra Bangkok til Siem Reap? Jeg regner med du tok tog til en plass som har langt navn, - noe med Ant....så buss eller taxi til Siem Reap? Så fra Siem Reap til Phnon Phen, - hvordan kom du frem, - hvilke transport? Det enkleste er å ta buss. Bare pass på, buss fra Bangkok til Siem Reap er lett å bli lurt på! Den raskeste veien er nå fin å kjøre på i forhold til hva den var tidligere, så enkelte av selskapene tar og kjører fæle omveier, fordi de blir betalt penger av bedrifter som ligger langs ruten, og når man kommer frem er man så sliten etter turen at man tar inn på første og beste sted - der hvor bussen stopper (slik at busselskapet får kommisjon). Har ikke opplevd dette selv, men har hørt om mange som har endt opp på slike turer (som med alt annet - virker noe for godt (billig) til å være sant, så er det som regel det). Ellers går det jo også fly, da slipper dere å bruke en hel dag på transport hvis dere har råd til det. Innad i Kambodsja er det veldig greit å benytte seg av buss. På langdistanse som mellom Siem Reap og Phnom Penh, er det ofte behagelige busser, og man får hvert sitt sete. Ellers er jeg enig med de over om at det høres ganske mye ut på kun 4 uker. Hadde det vært meg, hadde jeg nok droppet å reise østover til Kambodsja og Vietnam helt (evt tatt en snartur til Siem Reap for å sett Angkor). 4 uker er ikke lang tid på Thailand, Malaysia og Singapore! Når man har bedre tid er det litt enklere å ta ting på sparket, og ikke så farlig om ikke alt går helt som planlagt. Plutselig finner man ut at stedet man har havnet på ikke er noe særlig, og vil dra et helt annet sted. Og andre ganger forelsker man seg fullstendig i et sted man ikke trodde ville bli noe særlig, og kan da ta noen dager ekstra før man reiser videre.
Gjest linneawarp Skrevet 28. mars 2010 #10 Skrevet 28. mars 2010 Det der høres veldig hektisk ut.. Jeg var selv og backpacket i Asia i 3 mnd forrige vinter. Både Vietnam, Kambodsja, Thailand og Malaysia er å anbefale, men jeg ville nok ikke prøvd å ta alle sammen på bare 4 uker. Om det blir mye flying i Asia, håper jeg du vet om AirAsia som er et kjempebillig genialt flyselskap! Angkor Wat er definitivt verdt å få med seg. Jeg tok buss over grensa etter det inn til Thailand. Tar ganske lang tid, og man får bare 15 dager visum når man drar over land, men det er kanskje nok uansett. Phi Phi Islands ville jeg mye heller dratt til enn Phuket forresten. Her er det masse ungdommer, mye festing om det er det dere vil, pluss at det er fint å snorkle osv. Litt dyrere enn på fastlandet, men det er verdt det! Ko Lanta er litt roligere og billigere igjen, men fint. Øyene utenfor Krabi er vakre, men man finner ikke mange ungdommer i Ao Nang osv. Jeg har en reiseblogg fra forrige tur om du vil lese litt om de stedene vi var: om-kring.blogspot.com Kos dere med planleggingen Dere har laget en koselig blogg en fin ferie! Jeg er så usikker om jeg skal reise fra ho chi minh city til phuket eller krabi - hvilke av de øyene er best? har veldig lyst å besøke ao nang og flere, - er så mange jeg vil besøke! sukk hehe
Gjest linneawarp Skrevet 28. mars 2010 #11 Skrevet 28. mars 2010 Det enkleste er å ta buss. Bare pass på, buss fra Bangkok til Siem Reap er lett å bli lurt på! Den raskeste veien er nå fin å kjøre på i forhold til hva den var tidligere, så enkelte av selskapene tar og kjører fæle omveier, fordi de blir betalt penger av bedrifter som ligger langs ruten, og når man kommer frem er man så sliten etter turen at man tar inn på første og beste sted - der hvor bussen stopper (slik at busselskapet får kommisjon). Har ikke opplevd dette selv, men har hørt om mange som har endt opp på slike turer (som med alt annet - virker noe for godt (billig) til å være sant, så er det som regel det). Ellers går det jo også fly, da slipper dere å bruke en hel dag på transport hvis dere har råd til det. Innad i Kambodsja er det veldig greit å benytte seg av buss. På langdistanse som mellom Siem Reap og Phnom Penh, er det ofte behagelige busser, og man får hvert sitt sete. Ellers er jeg enig med de over om at det høres ganske mye ut på kun 4 uker. Hadde det vært meg, hadde jeg nok droppet å reise østover til Kambodsja og Vietnam helt (evt tatt en snartur til Siem Reap for å sett Angkor). 4 uker er ikke lang tid på Thailand, Malaysia og Singapore! Når man har bedre tid er det litt enklere å ta ting på sparket, og ikke så farlig om ikke alt går helt som planlagt. Plutselig finner man ut at stedet man har havnet på ikke er noe særlig, og vil dra et helt annet sted. Og andre ganger forelsker man seg fullstendig i et sted man ikke trodde ville bli noe særlig, og kan da ta noen dager ekstra før man reiser videre. skjønner. jeg har kjøpt billetter til bangkok ,- og reiser fra singapore til norge. da så resten tar jeg det som kommer, - mange sier det er billig å fly fra her og der, - deilig å være fleksibel :D
Frøken Helene Skrevet 29. mars 2010 #12 Skrevet 29. mars 2010 Når du bare har 4 uker på deg, bør du ikke gape over for mye. Det blir bare stress. Jeg har backpacket i 4 mnd i Asia før (2007). Da var vi i Singapore, Malaysia, Thailand, Laos, Kambodsja og Vietnam. Til sommeren skal jeg 4 uker til Asia igjen. Vi flyr t/r Bangkok og har bestilt billetter med Air Asia ellers. Planen vår denne ganger er Bangkok ( 3 netter), KL (1 natt), Perhentian 5 netter (fantastisk sted, 1000 ganger finere enn Tioman), KL (3 netter), Bali (12 netter), Bangkok (3 netter). Vi reiste masse rundt i Thailand sist, og favoritten er Bangkok. De andre stranddestinasjonene skuffet stort, satt med en Gran Canaria følelse store deler av tiden. I forhold til Perhentian, var også snorkle/dykke opplevelsene en skuffelse. Kanskje med unntak av Koh Tao. Phuket var et et høl, never again.
Gjest Elfrida Skrevet 29. mars 2010 #13 Skrevet 29. mars 2010 Det går fly fra Bangkok til Siem Reap. Tar bare en times tid, og er ikke uendelig dyrt. Selvsagt langt dyrere enn buss, vi snakker om en 12-1500 kroner. Det er Bangkok airways som flyr der. Du kan også fly fra Siem Reap til Pnom Penh for omtrent samme pris. Koster mer - tar mindre tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå