Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 Kan en få dysleksi av dårlig helse og vis en har dysleksi kan det bli være. Hva mener du er det rett å sile mellom lese og skive vansker og dysleksi etter IQ Eller blir det feil.
Vera Vinge Skrevet 22. mars 2010 #2 Skrevet 22. mars 2010 Såvidt jeg vet er dysleksi medfødt, men jeg vil tro de med dysleksi kan få større problemer med lesing og skriving hvis de er stresset og/eller har det dårlig. Dysleksi har for øvrig ingenting med intelligens å gjøre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 Kan en få dysleksi av dårlig helse og vis en har dysleksi kan det bli være. Hva mener du er det rett å sile mellom lese og skive vansker og dysleksi etter IQ Eller blir det feil. Er det en grunn til at dette postes på skråblikk og generaliseringer? Dt fordrer ikke til seriøs diskusjon og det er lett å tenke at utsagnene er kommet for å provosere heller enn å diskutere. Hva jeg eller du mener er hensiktsmessig i forhold til å skille dysleksi etter iq er irrelevant. Dysleksi er en diganose, så det er lite jeg eller du kan si i forhold til hva det er. Det er en diangose med mye forskning bak seg så da blir liksom min eller din personlige mening lite relevant. Skal vi kunne uttale oss om hvordan det er relevant å skille kreft fra hverandre feks eller hvordan man skal kategorisere hørselsvansker? Det er ikke vanlig å skille dysleksi i forhold til IQ (the british dyslexia assosiation, 2007, har en mye brukt definisjon om dysleksi som ikke nevner IQ i sin lange og grundige definisjon), men det kan være vanskelig å skille om lese og skrivenanskene hos en med evnenviå på 70 henger sammen med det generellt lavere evnenivået eller om det har opphav i den abnormale hjernefungeringen som dysleksikere har. En får ikke dysleksi av dårlig helse, dysleksi er medfødt. Man kan få dysleksilignende symptomer av slag og ander sykdomer i hjernen som voksen, men da snakker man om ervervet dysleksi til forskjell fra medfødt dysleksi som er det vansligste. Dårlig helse forverrer heller ikke dysleksi annet enn at man kanskje blir litt for slakk til å klare og anstrenge seg så mye som behøvs for å klare å lese og skrive ordentlig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #4 Skrevet 23. mars 2010 Jeg vet at dysleksi er med føtt jeg har det selv Men for eksempel en som har kronisk utmattelse problemer kan hun eller han få symptomer Som ligner. Jeg mener det blir feil å måle et iq.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #5 Skrevet 23. mars 2010 Hjerneskade er det eneste som kan gi symptomer som ligner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå