Gjest And Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 Er det flere som ser seg lei av at mannen må til rep til upassende tider, som høytider og lignende??
hjertesukka Skrevet 22. mars 2010 #2 Skrevet 22. mars 2010 Høytider? Hm....og så flere gg i året? Dette skurrer for meg, men det er vel bare fordi jeg har opplevd en eks som brukte dette som alibi for noe helt annet. Kanskje undersøke litt og høre om han virkelig er der som han sier han er. Eller er du bare generelt lei av at han er borte?
Teriyaki Skrevet 22. mars 2010 #3 Skrevet 22. mars 2010 Høytider? Hm....og så flere gg i året? Dette skurrer for meg, men det er vel bare fordi jeg har opplevd en eks som brukte dette som alibi for noe helt annet. Kanskje undersøke litt og høre om han virkelig er der som han sier han er. Eller er du bare generelt lei av at han er borte? Tror du setter litt griller i hodet på henne nå, jeg. Jeg har en kompis som til stadighet må på rep. Opp til 10 ganger i året tror jeg det var.
Lovis Skrevet 22. mars 2010 #4 Skrevet 22. mars 2010 Eksen var ofte inne til øvelse 5-6 ganger i året + div. kurs og møter. Men aldri i høytiden, og planene var fastsatt sånn noen lunde i begynnelsen av året. Hva avdeling er han i? Om det er vanlig militær, er vel ikke rep-øvelser så vanligt.
feuerstein Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 Rep nå til dags er uvanlig. Vet du om mannen din driver med noe veldig spesielt i militæret? Har han befalsskole? Du blander ikke rep og HV nå?
Hamster Skrevet 22. mars 2010 #6 Skrevet 22. mars 2010 Hvis han er i HV-Innsats er det ofte øvelser, vanligvis over helgene, ca. hver eller annenhver måned, og en ukelang øvelse i året.
Gjest SmallTalk Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 Det er vel i utgangspunktet kun HV som har rep-øvelser, og dersom man ikke er medlem av insatsstyrkene, så er det vel øvelse en til to ganger i året. Og da snakk om tre-fire dager til sammen.
feuerstein Skrevet 22. mars 2010 #8 Skrevet 22. mars 2010 Det er vel i utgangspunktet kun HV som har rep-øvelser Ikke egentlig. Repetisjonsøvelse og HV er ikke det samme. Repetisjonsøvelse har tradisjonelt vært at man kalles inn til en avdeling/stilling i en av de stående forsvarsgrenene, noe som har vært mest relevant for mennesker med kompetanse innen et annet fagområde enn infanteri. Helikopterpiloter og -mekanikere har gjerne blitt satt på listen over folk som skal underlegges luftforsvaret ved mobilisering (samtidig som luftforsvaret beslaglegger deres sivile helikoptre), dette er verdifulle spesialister som ikke skal "sløses" på å være geværsoldater i HV. Tilsvarende har noen sjøfolk blitt satt på listen over dem som skal til marinen. Leger, yrkesdykkere, bilmekanikere, til og med noen mediafolk er tildelt spesielle stillinger i andre forsvarsgrener enn HV.
Gjest Klinge Skrevet 23. mars 2010 #9 Skrevet 23. mars 2010 Jeg kjenner en som må til rep. Han er med i HV og kan bli innkalt. Men personen nevnte 6 ganger, men har bare opplevd en gang som varte i to uker uten noen form for kontakt med familie(nettopp blitt kjent med ham). Han har dame og barn. Denne øvelsen var i fjord, og han klaget over en post i år om innkalling for noen dager siden. Jeg mener det har gått 5 måneder siden sist. Men han er ferdig i militæret for 5 år siden. Er det virkelig pilktoppmøte til rep, og hvorfor må man når man er ferdig i militæret? Tror han sa han måtte holde på til han ble 30-40 år :/ Og hvorfor i feriene, og hvis ikke, blir det godkjent fra jobben? Jeg hørte han sa han sannsynligvis ble borte i 10-14 dager igjen.
feuerstein Skrevet 23. mars 2010 #10 Skrevet 23. mars 2010 Men han er ferdig i militæret for 5 år siden. Er det virkelig pilktoppmøte til rep, og hvorfor må man når man er ferdig i militæret? Tror han sa han måtte holde på til han ble 30-40 år :/ Og hvorfor i feriene, og hvis ikke, blir det godkjent fra jobben? Ja. Fordi tjenesteplikten er lengre enn de 12 månedene man er inne til førstegangstjeneste. Man er dermed ikke ferdig når man går ut fra førstegangstjenesten. Husker ikke i farten hvor lang tjenesteplikt man har, tror det kan være 15 eller 18 mnd, hvor da de siste 3/6 mnd avtjenes en uke eller to om gangen porsjonert utover mange år. Såfremt han ikke er befal opphører tjenesteplikten det året han fyller 44. Ved høyt "forbruk" kan man være ferdig langt tidligere, f.eks. dersom forsvaret finner ut at de vil øve vedkommende mange uker hvert år. Mener at diverse eliteenheter øvde som besatt på 80- og 90-tallet, slik at tjenesteplikten var oppbrukt omtrent da soldatene fylte 30. For å ikke ødelegge for jobben hans. Den vernepliktige må gi melding til jobben i god tid, deretter må sjefen bare godta det. En sjef som ikke gir sin ansatte permisjon for militærtjeneste (selv om denne har meldt seg frivillig til tjeneste og ikke er pliktinnkalt) vil befinne seg i det som på godt nynorsk heter "a world of shit". De færreste sjefer er så dumme, hvertfall etter å ha blitt forelagt relevant lov.
Inx Skrevet 23. mars 2010 #11 Skrevet 23. mars 2010 Vanlig HV har ikke hatt mye rep-øvelser de siste årene. Spare pææng der ja. Er han som nevnt med i den såkalte innsatsstyrken til HV så blir det dog noen helger osv. i løpet av året. Som befal kan man plusse på et par uker ekstra.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #12 Skrevet 23. mars 2010 Nå er det slik at HV-soldater også kan bli utkalt til tjeneste ved naturkatastrofer som f.eks. flom og skogbranner, eller at man deltar i leteaksjoner etter savnede personer. Dette kan forekomme i ferier og høytider, og vi kan bli utkalt på kort varsel. Ikke bare menn i HV, vi er en del kvinner som har gjennomført førstegangstjeneste også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå