Gå til innhold

Barnehage jeg ikke har søkt på.. :(

Anbefalte innlegg

Gjest hugsy
Skrevet

Vi søkte barnehageplass til barnet vårt nå før fristen. Jeg satte opp 4 forskjellige barnehager, alle innen rimelig avstand. 1.valget var barnehagen som ligger rett ved siden av huset vårt.

Forrige uke fikk vi brev om plass.. og det i en barnehage som ikke var noen av mine fire ønsker. Barnehagen h*n har fått plass i er flere kilometer unna, vi har ikke bil, og jeg ser for meg at det kan være veldig vanskelig å komme seg frem og tilbake dit hver dag! Alle andre jeg kjenner er kommet inn på 1.valget sitt. Utrolig kjedelig. Jeg har prøvd å få tak i de som har med dette å gjøre i kommunen nå, men det er umulig å få til en tid å snakke med dem på. Nå har jeg fått beskjed om at de skal ringe meg imorgen da.

Er det noen andre som har opplevd det samme/lignende og som har fått tildelt en annen plass etterhvert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det samme har skjedd oss. Satte opp fem barnehager i søknaden, alle relativt nærme der vi bor, vi oppga også adressen til arbeidsstedene våre. Og mellom hjem og jobb er det i hvertfall 10 barnehager i tillegg til de vi hadde oppgitt. Og så har vi fått en som er mange kilometer i en helt annen retning, for å komme derfra og til jobben må vi passere huset vårt på veien.

Fikk svaret i helga og har ikke fått skrevet klage enda, men det skal gjøres i kveld. Alle andre jeg kjenner har også fått første eller andrevalget, vi fikk en vi ikke har hørt om engang. Vet ikke hva jeg gjør om vi ikke får noe respons på klagen da, blir jo voldsomt masse ekstrakjøring på oss to ganger om dagen. Æsj. Bosatte oss ikke i sentrum for å kjøre langt ut i skogen til barnehagen :sukk:

Skrevet

Jeg vet, det er utrolig upraktisk! Jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre hvis jeg må dra så langt hver dag. Det er mange andre barnehager her i byen også, men de ga oss plass i en som ligger i en bitteliten bygd som hører til kommunen. Utrolig irriterende! Lykke til, Kvist. Kan poste det de svarer meg på telefon imorgen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kjipt! Problemet er bare at kommunen har gardert seg nå ved å ha tilbudt dere en plass sånn som de må, så resten er ikke deres problem...sånn som hos oss, hvor det er 3 mil mellom de 2 barnehagene i kommunen. Får vi ikke plass på førstevalget er det 3 mil å kjøre i barnehagen...

Skrevet

Men dere kan vel takke nei uten å miste de andre køplassene? Så får du sikkert plass på 1. valget etter hvert.

Skrevet

Det skjedde med oss også. Vi har heller ingen bil, så det har vært mye logistikk siden i guttungen begynte i høst.

Nå venter vi et barn til og har skrevet brev til bydelen om at vi ikke kan fortsette i den barnehagen vi har blitt tildelt pga lang vei, to barn og bilmangel. Har blitt lovet plass i bydelen i løpet av året, så nå venter vi i spenning ...

Jeg mener forresten at det er sånn at hvis man takker nei, så mister man køplassene? Tror i hvert fall det var sånn da vi søkte, men de forandrer jo reglene hele tiden ...

Skrevet

Det skjedde med oss også. Vi har heller ingen bil, så det har vært mye logistikk siden i guttungen begynte i høst.

Nå venter vi et barn til og har skrevet brev til bydelen om at vi ikke kan fortsette i den barnehagen vi har blitt tildelt pga lang vei, to barn og bilmangel. Har blitt lovet plass i bydelen i løpet av året, så nå venter vi i spenning ...

Jeg mener forresten at det er sånn at hvis man takker nei, så mister man køplassene? Tror i hvert fall det var sånn da vi søkte, men de forandrer jo reglene hele tiden ...

Her i kommunen er det slik at man kan a) takke nei, og stå på venteliste til et høyere ønske, eller b) takke ja, men stå på venteliste til 1.valget.

Jeg vil helst komme inn på 1.valget selvfølgelig, men foretrekker jo hvilken som helst av de 4 barnehagene før barnehagen vi har fått plass i. Så jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Takker jeg nei, og at jeg vil stå på venteliste, får vi kanskje ikke plass i noen som helst barnehage i det hele tatt, og det vet jeg ikke om jeg tør å ta sjansen på.. :(

De har enda ikke ringt fra kommunen. Jeg ringte dem, men da var de visst opptatt (igjen!!) og ikke ledige før imorgen igjen. :/ Har uansett skrevet brev til dem nå, som jeg sender imorgen. Håper på det beste.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette med barnehage er litt av en kabal...som nevnt, får vi ikke førstevalget er eneste alternativ 3 mil unna, i motsatt retning. I tilleg jobber vi 3 mil unna hjemme. Som vil si 3 mil kjøring til barnehagen, og derifra 6 mil til jobb. Så i løpet av en dag er vi oppe i 16 mil fram og tilbake.... :sjenert:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sånn rent bortsett i fra at 9 + 9 er 18.. :gjeiper:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sånn rent bortsett i fra at 9 + 9 er 18.. :gjeiper:

:ler: Jeg skylder på ammetåka!!! :fnise:

Skrevet

Her i kommunen er det slik at man kan a) takke nei, og stå på venteliste til et høyere ønske, eller b) takke ja, men stå på venteliste til 1.valget.

Jeg vil helst komme inn på 1.valget selvfølgelig, men foretrekker jo hvilken som helst av de 4 barnehagene før barnehagen vi har fått plass i. Så jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Takker jeg nei, og at jeg vil stå på venteliste, får vi kanskje ikke plass i noen som helst barnehage i det hele tatt, og det vet jeg ikke om jeg tør å ta sjansen på.. :(

De har enda ikke ringt fra kommunen. Jeg ringte dem, men da var de visst opptatt (igjen!!) og ikke ledige før imorgen igjen. :/ Har uansett skrevet brev til dem nå, som jeg sender imorgen. Håper på det beste.

Brev er nok det beste, ja - da MÅ de svare deg skikkelig (skriftlig).

Vi hadde vært fornøyde med plass i hvilken som helst av de 7 barnehagene vi søkte på i nabolaget, nettopp pga logistikk, men neida ... hadde ikke jeg jobbet deltid hjemmefra i denne tiden, hadde vi rett og slett ikke kunnet takke ja til plassen vi fikk. Da hadde vi måttet holdt ungen hjemme og søkt om kontantstøtte.

Skrevet

Brev er nok det beste, ja - da MÅ de svare deg skikkelig (skriftlig).

Vi hadde vært fornøyde med plass i hvilken som helst av de 7 barnehagene vi søkte på i nabolaget, nettopp pga logistikk, men neida ... hadde ikke jeg jobbet deltid hjemmefra i denne tiden, hadde vi rett og slett ikke kunnet takke ja til plassen vi fikk. Da hadde vi måttet holdt ungen hjemme og søkt om kontantstøtte.

Nå har jeg endelig fått snakket med de som har med dette å gjøre i kommunen. Svaret ble vel som forventet; "Nei, ikke alle får det de ønsker, men du har jo fått plass." Jeg sa jeg hadde skrevet klage, og hun fortalte meg at jeg ikke kom noen vei med å klage, men at den kom til å bli registrert. Deretter gikk hun inn på min sønns navn, og vi hadde visst et veldig høyt trekningsnr og vi sto et stykke nede på lista før vi evnt får plass i denne byen. Hun la også så fint til at det går jo buss som stopper ganske nærme denne barnehagen. Ser for meg det; 8 km med buss hver dag, 2 ganger om dagen, før jeg må tilbake til byen igjen for å ta tog videre til skolen.

"Mye kan skje over sommeren, men vi kan ikke love noe." Neida, greit nok de ikke kan love noe, men jeg kan ikke begripe at alle barnehageplassene er fyllt opp her i byen! Det er tross alt flusst av barnehager her - også blir jeg sendt til langt ute på landet. Kjenner jeg blir veldig irritert av det her. Lei meg og oppgitt.

Skrevet

Som mor som har stått uten barnehageplass til barnet mitt, og uten særlig utsikter til å få plass heller, så må jeg si at det er utrolig hva man kan finne på å klage på.

Alternativet ditt er jo ingen plass, men da ville du hvertfall vært missfornøyd, ville du ikke.

Livet er langt lettere med en barnehageplass, selv om den er langt unna, enn ingen plass! Tro meg!

Når vi spurte om hvordan vi lå an i køen, fikk vi beskjed om at vi mest sannsynlig ville stå omtrent bakerst i alderskullet til evig tid. Og dermed måtte vi hvertfall ikke forvente plass på en småbarnsavdeling.

(Vi hadde griseflaks til slutt, og fikk plass i kommunal barnehage. Men fram til det måtte vi ordne plass i familiebarnehage selv.)

Skrevet

Nå har jeg endelig fått snakket med de som har med dette å gjøre i kommunen. Svaret ble vel som forventet; "Nei, ikke alle får det de ønsker, men du har jo fått plass." Jeg sa jeg hadde skrevet klage, og hun fortalte meg at jeg ikke kom noen vei med å klage, men at den kom til å bli registrert. Deretter gikk hun inn på min sønns navn, og vi hadde visst et veldig høyt trekningsnr og vi sto et stykke nede på lista før vi evnt får plass i denne byen. Hun la også så fint til at det går jo buss som stopper ganske nærme denne barnehagen. Ser for meg det; 8 km med buss hver dag, 2 ganger om dagen, før jeg må tilbake til byen igjen for å ta tog videre til skolen.

"Mye kan skje over sommeren, men vi kan ikke love noe." Neida, greit nok de ikke kan love noe, men jeg kan ikke begripe at alle barnehageplassene er fyllt opp her i byen! Det er tross alt flusst av barnehager her - også blir jeg sendt til langt ute på landet. Kjenner jeg blir veldig irritert av det her. Lei meg og oppgitt.

Send brevet likevel, så blir i hvert fall klagen registrert. Jo flere som klager, jo raskere får de kanskje ordnet opp i manglende barnehageplasser? Det er lov å håpe ;)

Skjønner godt du blir frustrert! Hvis vi mot formodning likevel ikke får ny barnehageplass i løpet av sommeren og må fortsette å sende eldstemann langt pokker i vold, så vet jeg virkelig ikke hva vi gjør ...

Skrevet

Som mor som har stått uten barnehageplass til barnet mitt, og uten særlig utsikter til å få plass heller, så må jeg si at det er utrolig hva man kan finne på å klage på.

Alternativet ditt er jo ingen plass, men da ville du hvertfall vært missfornøyd, ville du ikke.

Livet er langt lettere med en barnehageplass, selv om den er langt unna, enn ingen plass! Tro meg!

Når vi spurte om hvordan vi lå an i køen, fikk vi beskjed om at vi mest sannsynlig ville stå omtrent bakerst i alderskullet til evig tid. Og dermed måtte vi hvertfall ikke forvente plass på en småbarnsavdeling.

(Vi hadde griseflaks til slutt, og fikk plass i kommunal barnehage. Men fram til det måtte vi ordne plass i familiebarnehage selv.)

Herregud. Hva er vitsen med å være så nedlatende?

Kommunen er nødt til å tilby alle barna som er bosatt her en barnehageplass. Du synes det er rart jeg vil klage på at jeg ikke kom inn på en av de ørten barnehagene de har her i byen i stedet for en barnehage som ligger flere kilometer unna?

Hvis du da ikke syntes det gjorde noe å reise lang vei for å lever barnet ditt i barnhagen kunne du jo bare søkt på alle kommunene i nærheten kunne du ikke? Da hadde du nok fått plass vet du.

Skrevet

Send brevet likevel, så blir i hvert fall klagen registrert. Jo flere som klager, jo raskere får de kanskje ordnet opp i manglende barnehageplasser? Det er lov å håpe ;)

Skjønner godt du blir frustrert! Hvis vi mot formodning likevel ikke får ny barnehageplass i løpet av sommeren og må fortsette å sende eldstemann langt pokker i vold, så vet jeg virkelig ikke hva vi gjør ...

I brevet fra kommunen sto det at hvis man ikke fikk tilbud om 1. eller 2.valget, hadde man mulighet til å klage. Håper bare det er flere som gjør det da ja :) (Selv om alle jeg har snakket med har fått 1.valget sitt ;) )

Jeg har nå sendt svarlappen. Jeg fikk beskjed om på telefon idag at hvis man har fått en barnehageplass man ikke har søkt på, står man automatisk på venteliste på de andre barnehagene, selv om man takker ja. Så jeg har takket ja til denne barnehagen. Håper det forandrer seg. Ser for meg det ikke blir like koselig å måtte stå opp nesten 1 time før nødvendig og bruke like lang tid på ettermiddagen. Puh..

Skrevet

du må i allefall søke overflytting, og ikke takke nei til plassen! og klage, såklart :)

Gjest annemor30
Skrevet

Mente loven sa noe om at en det lov pålagt å få plass ved 1 av de barnehagene en har søkt på..

Skrevet (endret)

Mente loven sa noe om at en det lov pålagt å få plass ved 1 av de barnehagene en har søkt på..

Nope.

Fra Lov om barnehager:

§ 12a. Rett til plass i barnehage

Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter.

Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen der det er bosatt.

Kommunen skal ha minimum ett opptak i året. Søknadsfrist til opptaket fastsettes av kommunen.

Endret av Wadjet
Skrevet

Ville kontaktet barnehagene i nærmiljøet ved daglig leder, og bedt dem om å ha deg i minnet om de får en ledig plass. Selv om kommunen står for tildelingen av plasser, kan barnehagene ha ønsker om hvem de vil ha inn. OM barnet ditt passer i barnegruppa deres pga kjønn/alder/tid på året det er født, har du en god sjanse til at de "ønsker seg deg" om de får en som flytter ut.

Ellers er det dessverre alltid slik at noen barnehager har flere i kretsen sin enn de har plasser til, og andre har for få. Derfor blir det noen skjevheter. Normalt rammer dette de minste barna, mens det ofte er lettere å flytte fra året barna fyller 3 år, da blir avdelingene i barnehagen større, og kommunen legger større vekt på barnehage i nærheten av skolekrets.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...