TKP Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 (endret) Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å prøve å gå ned noen kilo. Veier for øyeblikket rundt 69-70 kg, og ønsker å havne ned på 60 blank og se hvor fornøyd jeg er med kroppen min da. Jeg er rundt 165-167 høy, og ønsker i hovedsak å kvitte meg med fett rundt magen og hoftene. I tillegg har jeg begynt å kunne se en antydning til dobbelthake og et litt rundt ansikt, og dette vil jeg også gjøre noe med. Men, jeg har hverken tid eller motivasjon til å starte noen intensivslanking med 5 dager på SATS i uken og kun salat til middag i 3 måneder. Jeg lurer derfor om jeg kan nå målet mitt ved å gå 2-3 turer i uken, kutte ut tendensen til å snike seg til en sjokolade her og der og utvide min forståelse av frokost til noe mer enn kaffe. I utgangspunktet føler jeg ikke at jeg er noe usunn, spiser "normale" middager og lunsjer, dog gjerne en del skillingsboller og slikt, men ser at jeg gjerne sniker til meg både en og to sjokolader her og der. I tillegg har jeg siden min mor støtt og stadig tvang i meg grove skiver og brødmat i yngre alder utviklet en fobi mot dette senere. Kan til nøds tvinge i meg noe halvgrovt med masse pålegg om jeg er skikkelig sulten, men ellers kan jeg nesten brekke meg om jeg prøver å svelge det. Dermed går det nesten utelukkende i hvit brødmat i løpet av dagen. Kan jeg forvente å miste noen kilo over tid om jeg gjør små endringer som et par turer i uken og kun chips o.l. i helgene, eller er dette for lite til å ha noen effekt? Endret 22. mars 2010 av TKP
Odine Skrevet 22. mars 2010 #2 Skrevet 22. mars 2010 Som mangen andre skriver her inne. Du må forbrenne mer enn du spiser for å gå ned. Det er alltid positivt med gåturer dersom du aldri har gått dette før. ALL trening hjelper! Dersom du ikke er interessert i å spise så mye sunnere, er du iallefall nødt å spise mindre enn det du gjør. Det er vertfall en begynnelse. Finn andre alternativ til chips og snop. Eller bestem deg for at du spiser usundt 1 dag i helgen. Ikke fredag, lørdag OG søndag :-) Start med frukost. Men du trenger ikke spise så mye. En halv skive eller frukt til å begynne med. Gjerne knekkebrød. Slutt med skillingsboller til lunch! Tenk at du heller bruker dette til kos på en fredag. Lag niste hver dag! Frukt, grønnsaker. Du trenger ikke kjøpe de groveste brødene. Dersom du går inn på et bakeri, har de maaaange gode frø-brød alternativ som er kjempegode! Lær deg å like grovere brød. Hveterød er kjempeusundt. Ingen som helst næringstoff.
Odine Skrevet 22. mars 2010 #3 Skrevet 22. mars 2010 En ting: Du MÅ jo ikke spise brød. Brød inneholder en god del karbohydrater, man trenger ikke brød hele dagen. Forslag til frukost og lunch: Cottage cheese, omelett, havregrøt, salat, knekkebrød.
Surresola Skrevet 22. mars 2010 #4 Skrevet 22. mars 2010 Passiv trening syns jeg funker veldig bra. Altså for eksempel gå trapper i stedenfor å ta heisen, gå til ting i nærheten i stedet for å kjøre. Gå omvei om du har god tid, istedet for å stå og vente. Jeg pleier alltid å gå til neste bussholdeplass hvis jeg har god tid før bussen går. Ofte jeg rekker å gå tre holdeplasser. Utnytt de små tingene i hverdagen til å bruke mer energi. Min teori (ikke vitenskapelig forsket på) er at passiv trening er veldig bra for å gå ned litt i vekt. Jeg tenker at mens man er litt i farta, har stått opp og kommet seg på jobb el.l. så er forbrenningen kommet godt igang, og de ekstra trappeturene har en del å si. Tenker også at det er lettere å gjøre enn å dra på treningsstudio. Man taper heller ikke så mye tid på denne treningen. Noen som har noe forskning på dette med passiv trening kanskje? eller egne erfaringer? Nå skal jeg ut å gå til en venninne istedenfor å ta bussen! Bruker nok ca like lang tid uansett, siden bussen kjører omvei, og jeg slipper å stå og vente på den, da den alltid er litt forsinket.
Gjest Marlo Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 Vær litt mer "aktiv" under husvasken. Merker stor forskjell på når jeg dasser rundt og gjør ting i rolig tempo og når jeg trøkker litt til - blir litt svett av det Selv har jeg en slik ergometersykkel eller hva det nå heter. Den bruker jeg ca 15 minutter hver dag (foreløpig - blir "tvunget" til å ta det litt rolig pga sykdom) Ha sex!! Ta trapper istedenfor heis, og som Surresola sier - gå så langt det lar seg gjøre. Plutselig finner du ut at du ikke hadde trengt å tatt bilen eller bussen, da det en dag egentlig gikk ganske fort å gå til dit du skulle =) Har svømmehall like i nærheten så jeg er der to ganger i uka, svømmer en times tid. Og selvfølgelig - kutt ut all småspising og store mengder av usunn mat. Selv har jeg aldri hatt noen god erfaring med å telle kalorier og tenke så mye på hva som er sunnt og hva som er usunnt (av varer som kan oppfattes som sunnt av de som ikke vet bedre altså), så jeg spiser moderate mengder, variert mat og holder meg unna junkfood bortsett fra en sjelden gang nå og da hvor jeg kjøper meg shwarma eller kebab eller noe. Kort sagt - være litt mer obs på hva det er du spiser og ikke minst mengden av det
Kenneth199 Skrevet 22. mars 2010 #6 Skrevet 22. mars 2010 Du har fått gode råd så langt. Du behøver ikke å trene 5 ganger i uka for å få resultat. Det holder lenge med 2-3 økter, ca 45-60 min per økt. Kutt ut alt som heter raske karbohydrater, (begrense deg når det kommer til) chips og lørdagskos. Les om kosthold og ernæring. Du har tatt helt feil hvis du tror du må spise kaninfór for å gå ned i vekt.
TKP Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 22. mars 2010 Tror kanskje sånne ting å ta trappen fremfor heis, gå ett ekstra busstopp og litt slikt kanskje kan være en god idé for meg. Har hatt en stabil vekt så lenge jeg kan huske, så jeg vil da tro at om jeg øker forbrenningen min, samt minsker inntak av kalorier (spesielt usunne ting), så vil jeg gjerne se fremgang etter hvert. Og det med snop i helgene, hehe, nei, kanskje la det være én dag, ikke fredag, lørdag og søndag. Har også prøvd å spise litt knekkebrød med godt pålegg, men synes i lengden det blir veldig tørt, uansett hvor mye pålegg og slikt jeg tømmer på. I tillegg har jeg merket at jeg trenger noe som "fyller magen" litt bedre, hvis ikke kan jeg bokstavelig talt høre den rumle og buldre høylytt, noe som er ganske pinlig i det offentlige rom, for å si det mildt. Men kanskje knekkebrød + frukt, eller lignende kan være en idé.
ihearttom Skrevet 22. mars 2010 #8 Skrevet 22. mars 2010 Du kan jo spise frokostblanding/müsli til frokost, hvis du ikke er så glad i brødmat? Jeg elsker å spise müsli med oppskåret banan, melk og honning til frokost
kunst Skrevet 22. mars 2010 #9 Skrevet 22. mars 2010 Tror kanskje sånne ting å ta trappen fremfor heis, gå ett ekstra busstopp og litt slikt kanskje kan være en god idé for meg. støtter dette. ellers synes jeg du skal slutte med loff! loff er ikke bra for magen, og som boller legger det seg som en klump i magen, noe som fort fører til dårlig fordøyelse. har du traumer med grovbrød? det går det fint an å vende seg til det igjen. en gang ble jeg servert en skikkelig uggen torsk hos en venninne. Jeg ungikk torsk i nesten fire år etterpå, helt til jeg igjen smakte det, og forsto at det egentlig var ganske godt! vet at det er vanskelig å vende seg til det, men loff bør du absolutt slutte med, hvis du skal gå av noen kilo. husk ellers å spise variert og godt. unngå hvitt sukker, og overstekte kjøttvarer. spis mest mulig av det sunne fettet fra fisk. lykke til!
Kenneth199 Skrevet 22. mars 2010 #10 Skrevet 22. mars 2010 Gjør et forsøk, ha fint hvetemel i en kopp og hell vann oppi mens du rører. Ikke ha i mer vann enn at det blir akkurat blandet inn. skal være en tykk grøt. Dette kan du bruke til å lime papir sammen med. Så jeg konkluderer med at store mengder fint hvetemel umulig kan være bra.
fink Skrevet 22. mars 2010 #11 Skrevet 22. mars 2010 Ser du har fått en del gode tips, og jeg er enig i at du må kutte loffen, bare det kan gjøre stor forskjell. Ellers kan du kutte ut smør, evt bytte til vita hjertegod-smør e.l. Finn deg en god kornblanding uten sukker, så kan du spise det når du ikke klarer grovbrød. Et annet fint tips er å tilberede mat i ovnen i stedet for å steke det i fett. Fyll en ildfast form med kjøtt eller fisk, og masse grønnsaker. Bruk krydder eller buljong som smakstilsetning, og sett det i ovnen. På denne måten bevarer du mye av smaken, og unngår all form for stekefett, og bare din egen fantasi setter grenser for hvordan du kan kombinere ulike matvarer. Dessuten er det kjempeenkelt! Selv om du ikke orker 5 treningsøkter i uka, kan det kanskje lønne seg å legge inn i alle fall én? Lykke til! =)
TKP Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 22. mars 2010 Treningsøkt og treningsøkt, men en 2-3 spaserturer skal jeg prøve å få lagt inn. Har en pinlig dårlig kondis, så noen lange joggeturer hvor jeg peser meg gjennom 1 kilometer på en time og ender opp med å sverge på alt som er hellig at jeg aldri skal bevege meg igjen tror jeg gjerne jeg blir å vente med. Frokostblanding er jeg faktisk ganske glad i, pleide å spise sånn All-Bran eller hva den nå het fra Kellogg's. Eneste er at jeg har slitt litt med fordøyelsen av laktose, eller ett eller annet som er i fløte/melk. Men er ikke sikker på om dette kan kun gjelde fløte, eller om det er melk, så jeg har for det meste holdt meg unna begge i det siste. Men er verdt et forsøk, tenker jeg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mars 2010 #13 Skrevet 22. mars 2010 Mange gode tips her! Som frokost kan jeg anbefale en mix av mini wtabix/rugfrag, kruskrakli, linfrø, biola og frukt eller bær - sunt, godt, holdere deg mett lenge og er bra for fordøyelsen. Ellers ville jeg tatt en oppryddning i skapene og kastet/gi vekk/pakke vekk det mest usunne. Og ikke gå på butikken når du er sulten. Blir det ikke tatt med hjem, blir det ikke spist! Et annet godt tips er å lese varedeklerasjonene og sammenlign produkter! Da blir du mer bevist på hva du spiser. + det er utrolig hvor forskjell det er på kcalinnholdet på mat, uten at det automatisk er det på smaken. Kan gi deg 2 konkret eksempel: Eks. 1: boil-in-bag ris Toro middagsris med villris = 95 kcal per 100 g tilberedt vare. Toro jasmin og basmatiris = 145 kcal per 100 g tilberedt vare. = 50 kcal forskjell per 100 gram Eks. 2: pesto Barilla Pesto alla Genovese = 516 kcal per 100 g Montanini Pesto alla Genovese = 300 kcal per 100 g = utrolige 216 kcal per 100 gram spart. Det er utrolig hvor mange kcal du kan ”spare” bare ved å være bevist!
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mars 2010 #14 Skrevet 22. mars 2010 Her er noen flere konkrete hverdagstips: - knekkebrød istedet for hvitt brød. - grønnsaker istedet for frukt. - grov pasta istedet for hvit. - karbonadedeig eller svinekjøttdeig istedet for kjøttdeig. - hvitt kjøtt istedet for mørkt. - mer fisk! Og generelt lag mat fra bunnen av så har du kontroll på ingrediensenes kvalitet! Å ha ferdig skrellete rå grønnsaker i vann i kjøleskapet er også lurt.
krem Skrevet 22. mars 2010 #15 Skrevet 22. mars 2010 Når man er inne på mat og handling, prøv å handle en gang i uka! Da tvinger du deg selv til å planlegge, og jeg føler meg mye bedre når jeg kommer til kassa med vogna full av grønnsaker, frukt osv en gang i uka, enn når jeg kommer til kassa med en sjokolade og en cola nesten hver dag. Og når du da er tom for noe, så er du tom og må spise opp andre ting du har i skap og skuffer! Og enda bedre, dette er en flott måte å spare penger på! Mange andre gode tips her også, ble egentlig litt inspirert!
Chanel.No5 Skrevet 22. mars 2010 #16 Skrevet 22. mars 2010 (endret) Masse bra tips over. Om du legger deg på rundt 1500 kalorier så vil dette gi deg en rolig nedgang og du slipper følelsen av å gå rundt sulten, her er en "matplan" som viser ca mat dette tilsvarer: http://www.melk.no/artikkel.aspx?artid=10626 Å unne seg noe litt ekstra i helgene kan du fint gjøre også, du må nesten bare prøve deg litt frem med mengder og hvordan det viser seg på vekten, men du kan fint kose deg litt mer da! Endret 22. mars 2010 av Lotte28
vanilje* Skrevet 24. mars 2010 #17 Skrevet 24. mars 2010 Hei! Det er mange ganske enkle ting du kan gjøre for å gå ned i vekt, komme i bedre form og ikke minst for å bedre selvtilliten og helsen din! Av egne erfaringer vil jeg anbefale deg å spise lite men ofte slik som mange andre har skrevet her. Ikke la det gå mer enn 3-4 timer mellom måltidene. Dette vil stabilisere blodsukkeret ditt slik at søtsuget minker og du vil føle deg mer opplagt. Dersom du har lyst på noe søtt kan du jo kanskje lage deg en kopp te med bare litt sukker i? Skjer opp grønnsaker å ha ferdig i kjøleskapet, det gjør det lettere å øke inntak av grønnsaker. Selv spiser jeg havregryn, linfrø litt syltetøy og melk (bruker lettmelk) over hver morgen. Dette synes jeg er kjempegodt samtidig som at jeg føler meg mett nesten frem til lunsj Jeg er selv et matvrak, og bruker å ta med meg en banan eller noe som jeg spiser mellom frokost og lunsj siden det ofte går 4-5 timer mellom disse måltidene. Når det kommer til å øke aktivitetsnivået i det daglige er det som mange andre skriver her lurt å ta trappen istedet for heisen, gjøre husarbeid, gå dit du skal istedet for å ta bilen osv. Dersom du bestemmer deg for at du skal gå minst en tur på 30 min hver dag er du kommet godt i gang. Det er som regel dørstokkmila som er lengst og tyngst å komme over. Men når man først har kommet ut kan det hende man plutselig har gått dobbelt så langt som man hadde tenkt! Det er som regel ikke de store endringene som skal til, men jeg må innrømme at det alltid ikke er like lett for meg heller. Selv har jeg som mål å klare å holde meg til søtsaker og godterier kun på lørdager, har sprukket mange ganger men har ikke tenkt å gi opp Lykke til!
Odine Skrevet 24. mars 2010 #18 Skrevet 24. mars 2010 Treningsøkt og treningsøkt, men en 2-3 spaserturer skal jeg prøve å få lagt inn. Har en pinlig dårlig kondis, så noen lange joggeturer hvor jeg peser meg gjennom 1 kilometer på en time og ender opp med å sverge på alt som er hellig at jeg aldri skal bevege meg igjen tror jeg gjerne jeg blir å vente med. Dersom du plutselig begynner å jogge, kan motivasjonen fallere kjemperaskt. Turer er en kjempeflott treningsmetode. Dersom du ikke syntest det er flaut, kan du jo prøve "powerwalk" ? Når jeg går på stier der jeg på en måte vet jeg er alene, går jeg alltid litt fortere for å få hjertepumpa til å slå litt raskere. Har du en god venninne som også er glad i tur? Kan ikke dere inngå en avtale om å gå sammen 2 ganger i uken? Foreks onsdag og søndag? Etterhvert kan dere jo avansere spaserturen men en liten "fjelltopp"tur/ Ås-tur? Alt er såå mykje kjekkere når man er fler !
Pingting Skrevet 24. mars 2010 #19 Skrevet 24. mars 2010 Ser du har fått masse gode råd allerede, skal prøve å ikke gjenta dem Det som har fungert bra for meg er å prøve å identifisere svakhetene mine og erstatte én vane med en annen. Da jeg bodde i gangavstand til studiestedet tok jeg bussen alt for ofte. Løsningen ble å skaffe seg klippekort i stedet for månedskort, man tar ikke bussen like lett når det koster 20 kr pr gang. Jeg er også nesten alltid sugen på noe søtt etter middag, og da er det lett å hive innpå med sjokolade e.l. Løsningen der har vært å passe på å ikke ha noe sjokolade i hus, men et godt alternativ. Eplebåter med kanel på er kjempegodt, det samme med appelsin med litt vaniljekesam, eller noen druer. Det er jo ikke sikkert dette er ting som passer deg, men det kan være du finner lignende ting du kan hindre deg selv i å gjøre eller erstatte med noe annet. Uansett er det fornuftig å ikke gå på noen salatdiett tenker jeg, du bør først og fremst finne endringer du kan leve med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå