Gå til innhold

Styrketrening

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg trener styrke et par ganger i uka, og da pleier jeg å ta hele kroppen (Trener ca 1 1/2 time inkl 15-20 min oppvarming). Men så var det noen som sa at man ikke bør trene hele kroppen på en økt, men heller ta underkroppen en dag, og overkroppen en annen dag for å få best effekt. Men da må jeg plutselig trene styrke 4 ganger i uka, og det er vanskelig å gjennomføre. Noen som vet noe om dette? (Jeg trener også kondisjon 1-2 ganger i uka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er min teori:

Begynnere kan trene hele kroppen på en gang. Det er fordi de ikke er trent nok til å virkelig utmatte muskelen.

Personer som har trent lenge derimot, og har god teknikk, har mer utbytte av å trene en muskelgruppe en gang i uken. Det er fordi de er i stand til å slite muskelen fullstendig ut, og en uke er en grei restitusjonstid.

Det blir også mindre trening på enkelte muskler, de du bruker litt av på andre øvelser, og som kommer til slutt i "programmet". Dermed er det lurt å ha f.eks. en dag for knebøyeren og en annen for strekkeren.

Jeg tror det har noe med dette å gjøre.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer også litt an på om du skal trene eksplosivt eller utholdende. Skal du holde deg slik at du kan ta 3 serier av 12 fx gjør det ikke noe å trene hele kroppen. For da er det muskelenes "kondis" du trener. Skal du serimot bli sterkest mulig, dvs styrkeløft så du bare skal ta en repetisjon med max tyngde, er nok den teknikken med en og en muskel mer aktuell.

Men dette bør du snakke med instruktøren din om, for du har vel fått et program og med veiledning og det hele? Da vet den personen hvorfor ditt program er satt opp som det er.

En vanlig feil når man begynner med styrketrening er at man løfter for tungt.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...