Gå til innhold

Forelskelse og kjærlighet

Steinar40

Anbefalte innlegg

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Forelskelse er en følelse av stor beundring for, tiltrekning mot eller begjær etter en annen person, enten en av motsatt eller samme kjønn.

Forelskelsen kan gi en opplevelse av intens lykke og velvære, og skyldes hormoner som utløser en naturlig rus i kroppen. Alle aldersgrupper kan bli forelsket, men følelsen kan være særlig intens i puberteten. Noen anser forelskelsen som en nødvendig drivkraft for å få og oppdra barn sammen.

Forelskelsen uttrykker gjerne mer eller mindre overveldende følelser, enten det dreier seg om hemmelige, romantiske kjærlighetsdrømmer, seksuell tiltrekning eller blind lidenskap og forvirrende affekt. Følelsen likner derfor mer på forbigående galskap enn på fornuftsbasert eller selvoppofrende kjærlighet og vennskap, der det er vanlig med hengivende omsorg, medfølelse og trofasthet.

Altså, forelskelsen er ikke normaltilstanden i et parforhold. Forelskelsen går rimelig fort over - heldigvis! ;) Og det er da forutsatt at denne overgår i det som kalles kjærlighet. Er det noen her (unntatt undertegnede) som innser dette egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Forelskelse er en følelse av stor beundring for, tiltrekning mot eller begjær etter en annen person, enten en av motsatt eller samme kjønn.

Forelskelsen kan gi en opplevelse av intens lykke og velvære, og skyldes hormoner som utløser en naturlig rus i kroppen. Alle aldersgrupper kan bli forelsket, men følelsen kan være særlig intens i puberteten. Noen anser forelskelsen som en nødvendig drivkraft for å få og oppdra barn sammen.

Forelskelsen uttrykker gjerne mer eller mindre overveldende følelser, enten det dreier seg om hemmelige, romantiske kjærlighetsdrømmer, seksuell tiltrekning eller blind lidenskap og forvirrende affekt. Følelsen likner derfor mer på forbigående galskap enn på fornuftsbasert eller selvoppofrende kjærlighet og vennskap, der det er vanlig med hengivende omsorg, medfølelse og trofasthet.

Altså, forelskelsen er ikke normaltilstanden i et parforhold. Forelskelsen går rimelig fort over - heldigvis! ;) Og det er da forutsatt at denne overgår i det som kalles kjærlighet. Er det noen her (unntatt undertegnede) som innser dette egentlig?

Forelskelse kan jo oppfattes/oppleves på mange måter,fra person til person.Og forelskelsen kan avta i et forhold rimelig fort eller alldri.Jeg har erfart begge deler.Jeg var i et forhold med en i 4 år, og jeg var jeg fortsatt like forelsket i han den dagen vi slo opp som da jeg først traff han.Og JEG mener, at om man har veldig sterk forelskelse for en annen person,så har man klart en helt annen type kjærlighet, enn om man ikke er SÅ veldig forelsket i en annen person.Om du tok den? (tenser til å skrive litt rotete..)

Jeg var mer villig til å ta vare på, stelle for, være sammens med og elske og gjøre alt for han jeg var hodestups forelsket i, enn han jeg ikke var så forelska i, men var sammens med fordi han var så "snill" -altså personligheten. Derfor, sliter jeg med at jeg MÅ være skikkelig forelska i min neste kjæreste, fordi det teller så mye for meg.Og ikke bare KUN gå for det indre og personlighet. Mulig det er overfladisk, men det er bare sånn det er for meg akkurat nå.Jeg vil være forelsket, og nettopp kjenne den følelsen du beskriver over.Selv om den en dag kanskje kommer bort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forelskelse kan jo oppfattes/oppleves på mange måter,fra person til person.Og forelskelsen kan avta i et forhold rimelig fort eller alldri.Jeg har erfart begge deler.Jeg var i et forhold med en i 4 år, og jeg var jeg fortsatt like forelsket i han den dagen vi slo opp som da jeg først traff han.Og JEG mener, at om man har veldig sterk forelskelse for en annen person,så har man klart en helt annen type kjærlighet, enn om man ikke er SÅ veldig forelsket i en annen person.Om du tok den? (tenser til å skrive litt rotete..)

Jeg var mer villig til å ta vare på, stelle for, være sammens med og elske og gjøre alt for han jeg var hodestups forelsket i, enn han jeg ikke var så forelska i, men var sammens med fordi han var så "snill" -altså personligheten. Derfor, sliter jeg med at jeg MÅ være skikkelig forelska i min neste kjæreste, fordi det teller så mye for meg.Og ikke bare KUN gå for det indre og personlighet. Mulig det er overfladisk, men det er bare sånn det er for meg akkurat nå.Jeg vil være forelsket, og nettopp kjenne den følelsen du beskriver over.Selv om den en dag kanskje kommer bort. :)

Jada, de fleste vil sikkert være forelsket og føle rusen det medfører. Men poenget er at det ikke er helt realistisk alltid. Og spesielt ikke over tid i et parforhold. Et annet poeng er at man kan bli forelsket etterhvert som man kjenner en person bedre.

Jeg innbiller meg at du over her blander litt i sammen forelskelsen med etterfølgende kjærlighet. I min verden er ikke det helt det samme. Forelskelsen er (vil som regel være) fullstendig irrasjonell, mens kjærligheten er mer fornuftsbasert. På den annen side så slo dere vel ikke opp etter 4 år for moro skyld heller ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært gift snart 21 år, og vil påstå at jeg ennå kan kjenne forelskelsens kriblinger på samme måte som da jeg var 16. Samtidig føler jeg en dyp og inderlig kjærlighet til mannen min. Vi møttes da jeg var 15, forlovet oss da jeg var 16 og giftet oss da jeg var 19 og mor til en ett-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Nei, det er bare du Steinar ;)

Jeg tror alle som har vært ute en vinternatt vet dette.

Personlig synes jeg ikke forelskelse er så irrasjonelt da, kanskje når man er 15 og helt styrt av hormoner og idioti, men når man er voksen så klarer man å kjenne på denne sterke følelsen og tenke rasjonelt samtidig. Overgangen til kjærlighet blir dermed ikke så voldsom. Det virker som du mener man omtrent går fra følelser til fornuft, for meg så er det sterke følelser blandet med fornuft hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier dere har vært forelska i årevis i samme mann: hva mener dere med forelskelse? Jeg har lest at en forelskelse varer i max tre år. Men det går ann at man forelsker meg i samme person flere ganger. Kan hende dere definerer forelskelse anderledes? Jeg mener, hvis for eksempel du, Halkatla, har vært forelsket i 21 år. Hvordan har du overlevd? En forelskelse, en skikkelig en, tar fra deg nattessøvnen, setter kroppen i helspenn, lar deg ikke tenke på noe annet enn ham og gjør deg halv-gal. Kan hende er det kjærelighet og seksuell tiltrekkning du føler?

Ellers tror jeg mange kjærestepar kanskje ønsker at forelskelsen skal vare evig og dermed prøver å overbevise seg selv om at de har vært forelsket hele tida. Men det kan hende jeg tar feil. I så fall, gjerne forklar meg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror kjærligheten er en av de tingene en ikke kan analysere/få svar på uansett hvor mye man prøver.

Mange her som virker som de har svaret på ha det er og derfor kan vite hva andre føler. Uansett hvor mye man forsker opp og ned på dette fenomenet dukker det alltid opp ting som motbeviser det. Hvis en person mener å ha vært forelsket i flere år enn vitenskapen påstår, kjenner ikke jeg denne personen nok til at jeg kan si hva han/hennes følelser er. Er vel dette som er kjærlighetens vesen mener nå jeg. Den lar seg ikke håndheve eller kontrollere. Finner alltid utveier. Det er det som er "larger than life" på en måte. Vet dette hørtes veldig cheesy ut, men det jeg mener er at det finnes mange typer kjærlighet.

Klart, tror sikkert det er de som forventet at samlivet skal være rosenrødt hele livet, men de er vel ikke som har størst suksess heller. Nå er jeg langt veeeldig langt fra noen ekspert på langvarige forhold, men en gjør jo observasjoner av folk rundt seg. Moderne tv serier og filmer kan nok ha sitt ansvar for mye av dette. Bare å se på programmer som Ungkaren, ikke mange forhold der som ender lykkelig. Ikke så rart hellet etter å ha sittet å nippet champagne på et eksotisk sted iført penklærne hele tida. Blir jo et sjokk når en plutselig skal forholde seg til sure sokker og morraånde liksom. Men vi mennesker er naive sånn ofte....

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kjærligheten er en av de tingene en ikke kan analysere/få svar på uansett hvor mye man prøver.

Ja, det er sikkert sant det.

Men jeg tror det er veldig viktig å skille mellom forelskelsen og kjærligheten. Fordi at de som innbiller seg at forelskelsen skal vare hele livet, de kommer fort til å få alvorlige problemer i parforholdet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både enig og uenig. Forelskelse går over i å elske, og kjæresten kan fremdeles gi meg sommerfugler i magen. Følelsene mine stikker dypere nå enn i starten av forholdet. Uten følelser hadde jeg ikke vært sammen med kjæresten min.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det vår!

Jeg ser poenget med forelskelsen.

Når man har det litt for bra og lettvint som singel, så er det i hvert fall vanskelig å se noen annen faktor som kan motivere til endring.

Selv om jeg vet at forelskelsen aldri varer, og forutsatt at den går over i gjensidig kjærlighet.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Man kan ikke regne med å være fniseforelsket hele tiden.

MEN jeg kjenner mennesker som er er forelsket enda etter førti og sektsti års samliv, i tillegg til gjensidig kjærlighet. Fordi om man har opplevd forelskelse som går over, så betyr ikke det at ANDRE ikke kan ha opplevd forelskelse som har vedvart livet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Både enig og uenig. Forelskelse går over i å elske, og kjæresten kan fremdeles gi meg sommerfugler i magen. Følelsene mine stikker dypere nå enn i starten av forholdet. Uten følelser hadde jeg ikke vært sammen med kjæresten min.

Mvh Yvonne :heiajente:

Samme føler jeg.

For å bruke noen metaforer som kanskje høres litt svevende ut (men som jeg tror gir mening til de som har følt det) så var det i begynnelsen et adrenalinrush i hele kroppen mens det nå er mer en kribling og varme som sprer seg i brystet. Han gir meg fremdeles sommerfugler i magen, jeg tror det er en god blanding av forelskelse og kjærlighet uansett hva wikipedia mener det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke regne med å være fniseforelsket hele tiden.

Nettopp. My point exactly.

MEN jeg kjenner mennesker som er er forelsket enda etter førti og sektsti års samliv, i tillegg til gjensidig kjærlighet. Fordi om man har opplevd forelskelse som går over, så betyr ikke det at ANDRE ikke kan ha opplevd forelskelse som har vedvart livet ut.

Kan så være, men JEG har ikke opplevd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KateW

Du skrev at du visste at forelskelse ALDRI varer. Jeg påpeker at du kun kan snakke ut i fra deg selv. Ikke utifra alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at du visste at forelskelse ALDRI varer. Jeg påpeker at du kun kan snakke ut i fra deg selv. Ikke utifra alle andre.

Sikkert, men all logikk tilsier at det må bli slik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

For meg er forelskelse det føle at en person er den rette å være sammen med (helt uten panikk eller noen vond magefølelse), rett go slett en god magefølse når det gjelder et forhold til den personen. Når det gjelder det å slutte å være forelsket (i mitt tilfelle) er så å begynne å tvile på at denne personen er det rette og at det dukke opp masse negative tanker om denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som sier dere har vært forelska i årevis i samme mann: hva mener dere med forelskelse? Jeg har lest at en forelskelse varer i max tre år. Men det går ann at man forelsker meg i samme person flere ganger. Kan hende dere definerer forelskelse anderledes? Jeg mener, hvis for eksempel du, Halkatla, har vært forelsket i 21 år. Hvordan har du overlevd? En forelskelse, en skikkelig en, tar fra deg nattessøvnen, setter kroppen i helspenn, lar deg ikke tenke på noe annet enn ham og gjør deg halv-gal. Kan hende er det kjærelighet og seksuell tiltrekkning du føler?

Jeg tror ikke man kan sette noen max grense på det. Når man har vært sammen i 3 år, og er like forelsket, så tror jeg fint det kan forsette å være sånn. Da går det på hvordan 2 personer er sammen. Noen har den gnisten, andre ikke. Og har man den først, så tror jeg det kan vare lenge.. Men om forelskelse er kun som du beskriver her, så har man det ikke slik etter 3 år, da er det 3 uker. Så her går det på definasjonen på hva forelskelse er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nå går det jo an å bli forelsket i samme person flere ganger da. ;)

Den første forelskelsen gikk over til å bli kjærlighet, det er riktig.

Men jeg har forelsket meg i mannen min med jevne mellomrom gjennom hele samlivet vårt, og jeg har inntrykk av at det er gjensidig.

Kjærligheten mellom oss er konstant, og vi er ikke forelsket hele tiden, men likevel blir forelskelsen fornyet med jevne mellomrom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd forelskelse som varer. Så ja, det kan skje.

Det spørs da på hva du mener med at forelskelsen varer.

Etter hva jeg har forstått så har undersøkelser vist at selve forelskelsen typisk varer oppi mot 6 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...