Boblee Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 Hei! Jeg går skole og jobber på fritiden, så har for det meste bare helgejobb. Derfor tjener jeg ikke så mye i løpet av året, så jeg har frikort. Lønningssystemet vårt er slik at alle har sine faste vakter, så vi får pengene for de vaktene rett på konto, uten å skrive ned noe vi jobber. Hvis sjefen eller NK ber oss jobbe ekstra skriver vi det opp, så fikser de slik at vi får pengene. Men hvis jeg for eksempel skal jobbe en kveld, men trenger fri, og da ber noen andre ta vakta mi, så er det jeg som må regne ut hvor mye den personen skal ha for vakta mi, og gi han/hun pengene hun skal ha. Ble kanskje litt rotete, men håper dere henger med. Det som nå har skjedd, er at jeg jobba ei vakt jeg skulle hatt ca 1200 kroner for. Men siden hun jeg jobbet for, betaler skatt, måtte hun betale skatt av de pengene hun fikk inn på kontoen, siden det er fastvakta hennes. Så det endte med at jeg "bare" fikk rundt 700 kroner. Så jeg tapte da egentlig rundt 500 kroner på å ta den vakta for henne, siden jeg ikke betaler skatt. Er dette vanlig? Skal det være sånn, og at det bare er jeg som er gjerrig?
tineline Skrevet 22. mars 2010 #2 Skrevet 22. mars 2010 Det skal være system slik at du fører opp det du skal jobbe, og kollegaen din fører fravær den dagen det er snakk om. Det dere har som system, er i virkeligheten ikke dét. Det er klart du ikke skal måtte skatte, dersom du hele tiden befinner deg under frikortgrensen. Snakk med sjefen!
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mars 2010 #3 Skrevet 22. mars 2010 Det skal du ikke, nei. Vi har samme system ved at den fast ansatte får lønn for vakten og betaler privat til ekstrahjelpen som har tatt vakten hennes. Det er ingen retningslinjer for dette, men jeg sa klart i fra at jeg ikke skulle ha hennes nettolønn. Du får jo heller ikke feriepenger for vakten.
Boblee Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2010 Ja, jeg er enig. Når jeg sa at jeg syntes dette var veldig rart til NK, så lo hun bare å sa at jaja, sånn var det bra. For hun jeg jobba for måtte jo betale skatten sin, hvis ikke blir det jo svart arbeid eller noe... Stemmer det?
LukaFrost Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 Herregud for et system! Det er da ikke ansatte sitt ansvar å sørge for at andre får rett lønn. Dette virker som skikkelig ansvarsfraskrivelse fra sjefenes side. Hva er galt med stemplingsur eller timelister?
kaprifolen Skrevet 22. mars 2010 #6 Skrevet 22. mars 2010 Ja, hun må selvsagt betale skatten sin. Men det skal ikke være ditt problem. De stedene jeg har vært hvor dette praktiseres, har det blitt slik at de med lik lønn og skatt bytter oftest, eller at de som gir vekk vakta, må ta tapet selv. Uansett synes jeg dette er et tåpelig system som gjør lønnskjøring lettere, for administrasjonen.
Gjest annemor30 Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 Hei! Jeg går skole og jobber på fritiden, så har for det meste bare helgejobb. Derfor tjener jeg ikke så mye i løpet av året, så jeg har frikort. Lønningssystemet vårt er slik at alle har sine faste vakter, så vi får pengene for de vaktene rett på konto, uten å skrive ned noe vi jobber. Hvis sjefen eller NK ber oss jobbe ekstra skriver vi det opp, så fikser de slik at vi får pengene. Men hvis jeg for eksempel skal jobbe en kveld, men trenger fri, og da ber noen andre ta vakta mi, så er det jeg som må regne ut hvor mye den personen skal ha for vakta mi, og gi han/hun pengene hun skal ha. Ble kanskje litt rotete, men håper dere henger med. Det som nå har skjedd, er at jeg jobba ei vakt jeg skulle hatt ca 1200 kroner for. Men siden hun jeg jobbet for, betaler skatt, måtte hun betale skatt av de pengene hun fikk inn på kontoen, siden det er fastvakta hennes. Så det endte med at jeg "bare" fikk rundt 700 kroner. Så jeg tapte da egentlig rundt 500 kroner på å ta den vakta for henne, siden jeg ikke betaler skatt. Er dette vanlig? Skal det være sånn, og at det bare er jeg som er gjerrig? SYSTEM??? JAmmen sa jeg smør:-)
Boblee Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 22. mars 2010 Takk for svar! Godt å høre at det ikke bare er i mine ører dette ble feil. Ja, sjefen og NK har sagt at dette er fordi at det blir lettere for dem. For når vi skrev opp timene våre før var det så mange som skrev feil, også måtte de sitte å rette det. Det gadd de ikke lengre, så derfor må vi nå gjøre det slik. Jeg tror jeg blir nødt å ta dette opp med sjefen min i nærmeste fremtid. For jeg vil ikke være snill å ta flere vakter om jeg blir nødt å betale skatten til de andre, gitt:)
Rosalie Skrevet 22. mars 2010 #10 Skrevet 22. mars 2010 Ring arbeidstilsynet. Dette kan umulig være i henhold til lovverket.
Lumsk Skrevet 22. mars 2010 #11 Skrevet 22. mars 2010 Dette hørtes ut som et veldig lite gjennomtenkt system ja... Jeg har jobbet to steder. På den første jobben min byttet vi likt for likt, slik at om jeg jobbet et 8-timers skift for noen, jobbet de et 8-timers skift for meg. Der jeg jobber nå er vi deltidsansatte og fører timene, så da er det ikke noe problem, den som har vært på jobb får lønna:)
Rødtoppen86 Skrevet 22. mars 2010 #12 Skrevet 22. mars 2010 Er dette seriøst :O Kan ikke tro at slikt er lovlig?
lulle Skrevet 23. mars 2010 #13 Skrevet 23. mars 2010 Dette er ikke riktig. Du skal ha din lønn for timene du jobber uavhengig av hvilken skatteprosent de du jobber for har. Alternativet vil jo bli at du ikke kan jobbe for de personene som betaler skatt. Er du medlem i fagforbund ville jeg tatt kontakt med disse. Hvis du ikke er, tror jeg jeg ville undersøkt fordelene med å melde meg inn:-)
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #14 Skrevet 24. mars 2010 Du skal ha bruttobeløpet for vakta. En annen ting er at vedkommende som du tok vakta for vil få feriepenger for denne. Du får det ikke siden det er registrert på henne. Her hadde jeg droppet glatt å ta vakter for andre dersom det ikke var snakk om et bytte.
Nalla Skrevet 25. mars 2010 #15 Skrevet 25. mars 2010 Nå er dette en litt uvant problemstilling for meg, i mitt yrke er det mest vanlig å føre opp timer, for så å få betalt for dette... Loven sier følgende om registrering av arbeidstid. AML § 10-7: Det skal foreligge en oversikt som viser hvor mye den enkelte arbeidstaker har arbeidet. Oversikten skal være tilgjengelig for Arbeidstilsynet og arbeidstakernes tilligsvalgte. Jeg ville tolket dette som at det enten skal føres opp timelister/brukes innloggins systemer... men jeg er ingen ekspert på dette! Et viktig spørsmål er om du har en korrekt arbeidsavtale. For der skal det selvfølgelig stå hvilken lønn du skal ha (og dermed er det ut ifra den satsen du selvfølgelig skal få utbetalt lønn). Sjekk arbeidsavtalen opp mot § 14-6 Og skattekort er jo personlig (eller tar jeg helt feil nå?), så det vil jo følge din bruttolønn... Som det også skal beregnes arbeidsgiveravgift og feriepenger av som nevnt tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå