*Joyce* Skrevet 23. mars 2010 #21 Skrevet 23. mars 2010 Det gjør vår også, som er jevngammel, uten BLW . Men ikke for å kuppe/ødelegge tråden. Ville bare gjenta det som er nevnt ovenfor om brekningsrefleksen. Den er til for å brukes, for å si det litt sleivete. Så lenge man overvåker barnet mens det spiser, og barnet er friskt og normalt utviklet, trenger man ikke være så veldig bekymret for størrelsen på bitene. Det som blir for stort, kommer ut igjen. Litt fascinerende at babyen brekker seg flere ganger, men fortsetter likevel å spise med stor iver. Ser ikke helt for meg at vi voksne hadde orket det . Jeg tror det er veldig forskjell på hvor "modige" foreldre er på det området, særlig de som går den vanlige veien med grøt/moset mat. Dere er nok blant de modigere. Møter stadig jevngamle barn i åpen bhg som mates med skje/får ørsmå biter i munnen av foreldrene, og vi får faktisk ganske ofte kommentarer på at lillejenta spiser så fint selv, også av foreldre til noe eldre barn. Jeg tror også det er en forskjell på førstegangsforeldre og flergangs på det området. Og helt enig, brekningsrefleksen er til for å brukes.
Edie Skrevet 24. mars 2010 #22 Skrevet 24. mars 2010 Ok, prente inn i hodet - brekningsrefleksen er til for å brukes! Skal bli modigere mamma!
Susan Sto Helit Skrevet 24. mars 2010 #23 Skrevet 24. mars 2010 Har desverre ingen tips og råd, men tenkte å få med meg denne tråden så jeg har lest litt tips og råd når neste baby skal begynne med mattilvenning. Tviler vel på at vi går for full BLW, men det er et fint supplement til grøt og sånt, ville jeg tro. (Sånn for å få smake, og prøve litt selv.) Det er nok stor forskjell på hva foreldre tør å la ungene gjøre, ja. Vi ga en del kavring når det var tenner på gang, og det var veldig populært. Pluss at vi nok var ganske tidlig ute med å la ungen prøve seg selv. (Både på brød, grøt og frukt.) Jeg har høy toleranse for gris, og mener det er sunt å få prøve selv, selv om det blir mye søl. Så stor forskjell på min unge og andres barn ved matbordet allerede ved 8-9mnd alder. Vi sluttet ganske tidlig med å dele opp ting i småbiter, og med å mate han ting han kunne holde selv.
Edie Skrevet 24. mars 2010 #24 Skrevet 24. mars 2010 Jeg er egentlig ikke så redd for det å sette i halsen, pappa'n er verre der. Jeg er nok mer redd for sølet og rotet. Liker å ha ting på stell.. Jeg vet, det passer ikke sammen med baby eller barn... Litt på siden: vår helsesøster sa at vi ikke skulle gi brød før 9 mnd, men ser jo at det er mange som gir før. Er vår helsesøster helt på jordet, er det et gammel råd, eller hva?
Honesty Skrevet 24. mars 2010 #25 Skrevet 24. mars 2010 Hva kan man gi, bortsett fra brødskive, hvor barnet faktisk får noe i seg? Frukt blir så klissete at det bare glipper mellom hendene og faller på gulvet, og grønnsaker har ikke vært noen hit. Jeg begynner å bli litt smådesperat her siden hun ikke er spesielt villig til å bli matet med skje.
Edie Skrevet 24. mars 2010 #26 Skrevet 24. mars 2010 Har du prøvd med noe proteiner, kjøtt eller fisk?
Susan Sto Helit Skrevet 24. mars 2010 #27 Skrevet 24. mars 2010 Hva kan man gi, bortsett fra brødskive, hvor barnet faktisk får noe i seg? Frukt blir så klissete at det bare glipper mellom hendene og faller på gulvet, og grønnsaker har ikke vært noen hit. Jeg begynner å bli litt smådesperat her siden hun ikke er spesielt villig til å bli matet med skje. Har du forsøkt sånn tøypose med håndtak som du kan putte mat i? (Og så skal ungen liksom spise gjennom posen, så det ikke blir biter store nok til å sette i halsen?) De gir veldig godt grep om ting, synes jeg. Brukte det en del fordi det var lettere å holde i, ikke fordi vi var redd for store biter i munnen. Dessuten blir det langt mindre gris med klissete frukt på den måten.
Honesty Skrevet 24. mars 2010 #28 Skrevet 24. mars 2010 Joda, har prøvd litt med sånn Baby-safe feeder, men da får hun i hvertfall ikke noe i seg, og det er det viktigste når hun nekter alt av grøt og fruktmos. Jeg har så vidt prøvd med laksefilet uten krydder, og selv om det ikke var noen stor hit, tolererte hun det. Ellers har hun ikke fått noe kjøtt eller fisk. Jeg tror jeg skal koke noen pastaskruer og se om det faller i smak. Det skal ikke være lett å ha fått Frøken Klare Selv i hus.
Susan Sto Helit Skrevet 24. mars 2010 #29 Skrevet 24. mars 2010 Ang. pasta, så lærte vi av første barnehagen at disse små pastarørene er greie for unger... De er lette å holde i, kan evt. få litt saus inni seg, og kan også spises ved å putte fingeren inni pastaen.
Honesty Skrevet 24. mars 2010 #30 Skrevet 24. mars 2010 Aha, det var ikke dumt. Alt må prøves, for nå er jeg lei av å kjøpe mat som bare går rett i hundeskålen, samtidig som hun vekker meg minst tre ganger pr. natt for amming. Jeg har forsøkt litt BLW siden starten, men det er litt vanskelig å komme på hva man kan gi. Brødskive er safe, og populært, heldigvis.
lille katt Skrevet 25. mars 2010 #31 Skrevet 25. mars 2010 Jeg er egentlig ikke så redd for det å sette i halsen, pappa'n er verre der. Jeg er nok mer redd for sølet og rotet. Liker å ha ting på stell.. Jeg vet, det passer ikke sammen med baby eller barn... Jeg forstår deg godt, jeg. Det er noe herk å vaske ned stol, bord, vegger og gulv etter hvert måltid. Trøst deg med at barnet ditt raskere blir stuerent . Vår ettåring er utrooolig grisete for tiden og jeg holder på å klikke til tider - det morsomste som fins er jo å kaste maten på gulvet når det begynner å bli fullt i magen. Men jeg biter tennene sammen og husker hvor raskt storesøster begynte å spise noenlunde sivilisert. Mange babyer/småbarn elsker erter, de kan også serveres frosne. Da får de øvd på pinsettgrepet også. Maiskorn eller hermetisk babymais er også populært hos oss. Når de skal øve seg med skje er utfordringen å finne noe som er lett å få på skjeen, men som også henger godt fast . Vi ble svært positivt overrasket da vår eldste fikk svigermors sjokolademousse som ettåring - lett og luftig, høy motivasjon for å spise selv, og umulig å søle med . Klissete havregrøt er kanskje et litt sunnere alternativ .
Edie Skrevet 26. mars 2010 #32 Skrevet 26. mars 2010 Ja, de må jo lære uansett. Og da blir det grisete. Jeg får bite tenna sammen. Og trøste meg med at bikkja spiser alt som havner på gulvet, så det er en ting mindre å vaske!
Shade Skrevet 26. mars 2010 Forfatter #33 Skrevet 26. mars 2010 Ja, de må jo lære uansett. Og da blir det grisete. Jeg får bite tenna sammen. Og trøste meg med at bikkja spiser alt som havner på gulvet, så det er en ting mindre å vaske! Tips: Plastikk er lettest å vaske Vi har kjøpt inn plastikk høystol fra Ikea for nå, skal heller kjøpe tripp trapp stol når han har kommet over "slenge alt rundt seg" stadiet. Men nå gleder jeg meg til det starter Men men, i mens jeg venter får jeg mange gode tips her
Shade Skrevet 15. april 2010 Forfatter #34 Skrevet 15. april 2010 Da begynte vi ordentlig på mandag! Foreløpig har han to "måltider" om dagen, et etter at vi har hentet storesøster på skolen. Da setter vi oss ned ved bordet og skjærer opp masse frukt, foreløpig han han prøvd seg på mango, kiwi, pære og banan. Vet ikke hvor mye han får i seg da men det er veldig koselig Neste måltid er middag, til det måltidet har han fått prøvd seg på advocado, gulrot, agurk og brokkoli. Men så lurte jeg litt på hva mer vi kan gi til middagsmåltidet. Jeg tenkte på laks kanskje, frossene laksebiter er veldig lett å dele opp i pinner og så er det vel bare til å dampe en til hver middag. Men hva med annen type kjøtt og fisk? Og når bør man begynne med det?
Concertina Skrevet 15. april 2010 #35 Skrevet 15. april 2010 Denne lista er fin for å finne ut når man bør introdusere mat, tarmsystemet til de små er jo ikke ferdigutviklet og derfor er det slik at forskjellig mattyper anbefales fra forskjellige aldre. Vi fulgte den lista, men introduserte ikke melk i kosten før 10 mnd i forhold til norske anbefalinger. Fisk og kjøtt anbefales å starte med fra 9-10 mnd-alderen.
Shade Skrevet 15. april 2010 Forfatter #36 Skrevet 15. april 2010 Vi var hvist litt tidlig ute med kiwi Men er det noen som vet hvorfor man skal vente med kiwi til de er 1 år?
Concertina Skrevet 15. april 2010 #37 Skrevet 15. april 2010 Vi var hvist litt tidlig ute med kiwi Men er det noen som vet hvorfor man skal vente med kiwi til de er 1 år? Regner med det er fordi det inneholder endel allergener som mange kan reagere på (i tillegg så kan det gjøre ungen løs i magen ).
Shade Skrevet 15. april 2010 Forfatter #38 Skrevet 15. april 2010 Da var det notert, ikke noe mer kiwi på han jeg har jo fått en link til den siden før her inne men jeg leste den tydeligvis ikke godt nok. Har dere noen gode tips om hva jeg kan gi han som inneholder masse jern bortsett fra brokkoli?
Concertina Skrevet 15. april 2010 #39 Skrevet 15. april 2010 Har dere noen gode tips om hva jeg kan gi han som inneholder masse jern bortsett fra brokkoli? Tomat, avokado, rød paprika, blomkål i hvertfall. Etterhvert så kan du jo gi grovbrød med leverpostei, brød kan være litt klebete i starten før barnet har lært seg å bruke tunga når h*n spiser ...altså, mange introduserer jo kjøtt/fisk mye tidligere enn 8 mnd, men vi valgte å følge den lista, også var det begrenset hvor mye hun fikk i seg av kjøtt ol. med gommene.
Shade Skrevet 15. april 2010 Forfatter #40 Skrevet 15. april 2010 Så avokado inneholder også mye jern? Det er ihvertfall lett for han å spise
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå