Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Minstemann her i huset begynner å bli stor og det er nok ikke så lenge til han skal få begynne med fast føde. Og jeg tenkte å prøve baby-lead weaning metoden.

Så jeg lurte på om det er noen her inne som har prøvd det og som har lyst til å dele erfaringer :)

Hvilke matvarer begynte dere med?

Hvor gammel var barna når dere begynte?

Hvordan har reaksjonene vært på helsestasjonen?

Satte barna ofte maten i halsen?

O.s.v

Vil egentlig høre alt dere har å komme med om denne metoden :ler: Både positivt og negativt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har BLWet! :)

Vi begynte med staver av agurk, godt kokt brokkoli og godt kokte gulrøtter. Utvidet litt etter litt med flere kokte grønnsaker, banan, riskaker (uten salt), brødskiver, kavringer (grove, usøtede), knekkebrød... Lillejenta var ca 5 mnd da hun fikk de første smakebitene, da hadde hun prøvd å få tak i maten vår i en måned alt og satt selv. Kjøtt ventet vi litt lenger med, tipper hun fikk smake det fra ca 8 mnd. Helsestasjonen har vært skeptisk. :ler: Men jeg har ikke sagt så mye om det, jeg synes ikke det er noe de trenger å legge seg opp i, og jeg passer på at hun får i seg det hun trenger av næringsstoffer. Hun har fått litt hjemmekokt grøt på havre og/eller hirse innimellom, fordi disse kornsortene er jernrike, og ellers har hun jo fått ting som leverpostei en del tidligere enn det de fleste "grøtbarn" får. Nå spiser hun alt selv, og øver seg på å spise selv med skje/gaffel. Hun er villig til å smake på stort sett alt vi tilbyr henne, selv om hun selvsagt ikke liker alt, og hun er ikke redd for å prøve nye ting.

Vi har hatt veldig lite problemer med at hun har satt ting i halsen, har aldri måttet hjelpe henne med å få opp ting. Noe av grunnen til at BLW funker er at små barn har brekningsrefleksen mye lenger frem i munnen enn voksne, sånn at de vil reagere raskere enn oss. De lærer også det med å flytte maten bakover i munnen selv mye tidligere enn de som blir matet, noe som minsker faren for å sette ting i halsen betraktelig. Vi har dog unngått enkelte matvarer som kan være problematiske mtp å sette ting i halsen, f.eks. rått eple og rå gulrot (de er harde og vanskelige å løse opp for gommer uten tenner). Det ventet vi lenge med å gi henne, til hun var rundt året.

Anbefaler deg å ta en titt på BLW-underforumet på Tettinntil, der er det en del gode tips. Det er også noen gode sider om temaet på nett hvis du googler litt. Også syntes jeg Rapleys bok var interessant lesning, men den er ikke oversatt til norsk, så du må nesten være komfortabel med å lese engelsk hvis du er interessert i den.

Alt i alt angrer vi ikke et sekund på at vi valgte denne fremgangsmåten, og kommer definitivt til å gjøre det på samme måte med nestemann. Erfaringene er nesten utelukkende positive. Det er kjempepraktisk når vi spiser andre steder enn hjemme, det å bare kunne gi henne noe av min mat eller evt medbrakt "hel mat" er mye mindre styrete enn å måtte blande grøt og/eller varme opp most mat! Det negative jeg kan komme på er det med at HS har vært tildels veldig skeptisk, og at man må være litt bevisst for å sørge for at barnet får i seg det h*n trenger av næringsstoffer. Men utover det er vi kjempefornøyde! :Nikke: Lykke til!

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Vi har såvidt begynt å eksperimentere litt i dag faktisk. Det går veldig dårlig med å gi ho most mat, det liker ho ikke så godt. Ga ho en stav med kokt gulrot i dag, og lot ho gnage litt. Nå har ho begynt å sitte, så ho skal få sitte med oss ved bordet fremover og da få tygge litt på noe. Ho får jo flaske utenom, så næring får ho jo nok av. Er mattreningen jeg vil gjøre dette for.

Blir spennende å se hvordan dette går framover.

Skrevet

Det gikk raskt å få svar :ler:

Fant ikke noe BLW-underforumet underforum på tattinntil :klø:

Og jeg liker ikke så godt å lese på engelsk.

Men jeg har brukt morgenen på å google og lese det jeg har kommet over på norske sider

På helsestasjonen min var det ikke så mye info å hente for der hadde de ikke hørt om det før så jeg får oppdatere de litt når jeg skal dit på torsdag ;)

Brokkoli virker som en ganske grei grønnsak å starte med, fin og grei å holde og lett å få av små biter fra.

Men hvoran delte dere opp de andre mattypene? F.eks agurker, skreller dere de? Deler dere de i fire? I to?

Og hvor oppreist er det meningen at de skal kunne sitte når man begynner? Synes å huske at jeg leste noe om "når de ikke sitter som en sekk poteter".

Jeg er virkelig ute etter hver minste smule med info dere måtte ha! :biggrin:

Tror ikke at minstemanns sitting er helt der den bør være enda så det blir nok noen uker til vi begynner men jo mer jeg vet på forhånd jo bedre

Skrevet

BLW-forumet er et sånt medlemsskapt underforum, så det er mulig du må være registrert og innlogget for å se det... Her er direkte link, ihvertfall!

Nei, at HS ikke har hørt om BLW er nok ikke så uvanlig. Det er jo en relativt ny teori/fremgangsmåte, Rapleys bok ble publisert i 2008. Så litt info har de sikkert bare godt av. ;) Men det har blitt veldig utbredt i Storbritannia, og også i Nederland. Tipper det vil bli vanligere og vanligere her også.

Agurk skrelte vi i starten, men gjorde ikke det så veldig lenge. Delte i ca 10 cm lange biter som igjen ble delt i fire på langs i starten. Generelt er tanken at bitene skal være så lange/store at en liten hånd kan gripe rundt og fortsatt ha litt ende utenfor som kan puttes i munnen. BLW-barn utvikler nok pinsettgrep litt tidligere enn snittet, men det tar jo allikevel litt tid før de får det til. Så tenk på den lille neven som skal plukke opp bitene. :jepp: Sånn sett er jo brokkoli veldig fint, siden det har innebygget "håndtak". ;)

De skal vel sitte såpass at de kan holde seg selv oppe, ja. Det kommer vel også litt an på hva barnet sitter i, og hvor... Vet at mange har ungen på fanget den første tiden, og de fleste sitter vel greit på fanget litt tidligere enn de sitter i stol. Det viktige er at barnet sitter rett opp og ned, ikke i f.eks. vippestol. Det er for å unngå ting i halsen osv. Vi hadde en Bumbo-stol som hun satt i (oppå bordet) i starten, men hun satt altså selv også på det tidspunktet.

Jeg svarer så godt jeg kan på det du spør om, jeg. :)

Skrevet (endret)
Fant ikke noe BLW-underforumet underforum på tattinntil :klø:

Det er mulig du må melde deg inn for å se det, det ligger under "Medlemsskapte forum".

Vi BLW-et, startet da snuppa var 6 mnd - som er det Gill Rapley (forfatter av Baby-led Weaning: Helping Your Baby to Love Good Food) anbefaler i forhold til at barnet skal være sterkt nok til å sitte oppreist under måltidet og ha kontroll på hendene inne slik at det klarer å føre maten til munnen.

Vi startet med avokado, delte den i 4 stort sett slik at hun hadde noe å holde i og det gikk veldig bra. Det tok lang tid før hun likte kokte grønnsaker, men vi prøvde med gulrot/brokkoli/kålrot/blomkål/osv. Ellers så gikk det i riskaker (uten salt), tomat, agurk, melon, mango, banan, brødskorper med leverpostei ell. Hun hadde en liten periode da hun var 8-9 mnd, på noen uker hvor hun godtok å spise grøt, men det gikk jomen fort over...

Kjøtt og fisk introduserte vi da hun var rundt 9 mnd-alderen, i starten gikk det mye hjemmelagde kjøttboller og fiskekaker, etterhvert også kylling og fisk i biter. Pasta og ris ble introdusert rundt samme tid, men hun foretrakk kjøtt og grønnsaker ;)

Tok utgangspunkt i denne lista over når man kunne introdusere forskjellige matvarer, med unntak av melk hvor vi fulgte norske myndigheters råd.

Vi har kun hatt en episode hvor hun satte noe i halsen, da hadde hun slukt en kvart fiskekake... :roll: Ellers så har vi hatt veldig lite hosting og harking, siden man begynner med biter så tidlig så har de brekningsrefleksen langt framme i munnen og dermed er det faktisk mindre farlig enn å mosfore en unge i et år før man introduserer de for biter...

Ved å bruke BLW-prinsippet så tar det litt lengere tid før barnet spiser ordentlige måltider som er store nok til å mette uten mye morsmelk i tillegg. Men, man introduserer jo rene smaker og barnet blir jo godt vant til å spise vanlig mat fra start av :)

Endret av Concertina
Skrevet

De stolene var stilige men hvis mini skulle sittet i en sånn ville han bare vugget seg ut :ler: Han sitter hele tiden og gynger frem og tilbake når han sitter oppreist på fanget. Har bare prøvd å ha han i høystolen en gang for med all gyngingen frem og tilbake så det ikke særlig behagelig ut.

Men jeg venter utålmodig på at han skal klare å sitte ordentlig, gleder meg sånn til å prøve matingen! :hoppe:

Men hvordan er det med tomater, skinnet er jo litt seigt så skreller dere det av eller går det helt fint?

P.S:

Tusen takk for alle svar :smilyblomst:

Skrevet

Men hvordan er det med tomater, skinnet er jo litt seigt så skreller dere det av eller går det helt fint?

Det går helt fint, hvis skinnet er litt seigt slik at de ikke får bitt av det så "skraper" de bare innmaten slik at det bare er skinnet igjen ;)

Skrevet

Eg har lurt litt på å prøve den metoden til minstemann som no er 6,5 mnd. Me prøvde i 3-4 veker å gi graut eller middag, men han gapa ikkje ein einaste gong, måtte lure maten i han. Det meste rant ut, og han brakk seg av ingenting. No har me etter råd frå helsesyster tatt ein pause frå fast føde. Eg lurar difor på om denne metoden kunne ha vore noko for oss. Men blir litt usikker mtp at han brekker seg så ofte... Han får ofte tygge på tørre brødskalkar, og det likar han, men kjem det ein bit i munnen som er større enn eit halvt riskorn, brekker han seg og sprutspyr... :sukk: Kanskje denne metoden ikkje passar for oss? Nokon som vil synse?

Skrevet (endret)

Eg har lurt litt på å prøve den metoden til minstemann som no er 6,5 mnd. Me prøvde i 3-4 veker å gi graut eller middag, men han gapa ikkje ein einaste gong, måtte lure maten i han. Det meste rant ut, og han brakk seg av ingenting. No har me etter råd frå helsesyster tatt ein pause frå fast føde. Eg lurar difor på om denne metoden kunne ha vore noko for oss. Men blir litt usikker mtp at han brekker seg så ofte... Han får ofte tygge på tørre brødskalkar, og det likar han, men kjem det ein bit i munnen som er større enn eit halvt riskorn, brekker han seg og sprutspyr... :sukk: Kanskje denne metoden ikkje passar for oss? Nokon som vil synse?

Vi har jo hatt litt det samme problemet, imli. Jenta har blånektet å bli matet, og spesielt grøt. Hun snur seg bort, kniper munnen sammen, og gråter. Samtidig har hun r tiden vært veldig interessert i vår mat, og klarer egentlig godt å spise litt selv når bitene er store nok. Hun spiser brødskive med leverpostei, Litago prim eller laksepostei, brokkoli, banan, pære, mango, og har også fått smake ovnsbakt laks uten krydder, samt riskake og knekkebrød med smør på. Hun er veldig interessert i å klare selv, og hver gang vi forsøker oss med grøt, er det samme nøden. Av og til gir vi litt babymat fra glass, men det tolererer hun bare så vidt, og ikke hver gang, så det er mye mat som har endt opp i hundeskålen.

Det dumme er selvsagt at matmengdene er beskjedne, men for min del ammer jeg masse, og har fullt opp med melk, så det er ikke noe stress på den måten.

Du kan jo prøve litt, og se hvordan det går? Halve brødskiver med lite pålegg er i hvertfall stas her i gården. :) Sett ham ved bordet i stol (støtt ham gjerne opp så han sitter godt), og legg mat i knyttnevestore biter foran ham på en spisebrikke e.l, og ikke for mange ting på en gang. Sannsynligvis vil maten havne i munnen, og fordi han kontrollerer prosessen selv, er toleranseterskelen høyere.

Endret av Honesty
Skrevet

Kan i alle fall prøve :)

Men det er som du skriver, dumt at dei ikkje får i seg så mykje mat. Eg ammar minst annakvar time, til tider kvar time, heile dagen, og opptil 5 gonger kvar natt... :sukk: Da seier det seg sjølv at eg gjerne skulle ha fått i han litt meir mat om kveldane. Merka jo, dei få kveldane eg fekk i han litt graut, at han sov mykje betre. Hadde jo 2-3 nettar der han berre vakna ein gong = luksus her i huset. Eg begynner å bli veldig sliten av all den amminga, og ikkje har eg spesilt mykje mjølk heller.

Skrevet

Jeg vet ikke helt, men jeg merker ingen forskjell på antallet oppvåkninger om hun får grøt eller ikke, men nå har ikke grøtmengdene vært særlig store her i gården. Nå får hun i stedet en brødskive delt i to, og jeg tipper hun får i seg ca. halvparten. I tillegg lurer jeg i henne litt sviskemos. De siste kveldene har hun sovet fra 20.00 til 01.30 uten mat, og etter det har det nok vært to eller tre amminger, men det påvirker meg ikke så voldsomt, siden jeg uansett sover lett.

Det fine med BLW er at man har sjansen til å gi barna et positivt forhold til mat og mestring, samt at det er bra for utviklingen av finmotorikken. :)

Skrevet

Men eg merka veldig at det hjalp med fast føde på sovinga... Men eg har jo så lite mjølk, så det har sikkert noko med saka å gjere. Ikkje mange slurkane han får dessverre. Eg syns ein, i høgden to, ammingar er heilt OK, men ikkje meir. Ungen nærmar seg tross alt 7 mnd... :sukk: Eldstemann var og ivrig på puppen, men amma tross alt ikkje meir enn ein gong, innimellom to, pr natt frå 5-6 mnd til 9 mnd, då me avvente.

Skrevet

Har du vurdert litt velling, Imli, gitt fra flaske (under forutsetning av at ungen tar flaske vel og merke) før leggetid? Sånn for å gjøre nettene litt enklere for deg. Det er sikkert lettere å få han til å spise enn grøt, også er det mer mettende enn bare melk. Blander du med mme istedet for mm blir den jo enda mektigere også (pluss at du slipper å pumpe deg) Er jo nesten umenneskelig å stå opp fem ganger hver natt når du i tillegg har en eldre gutt å ta deg av i tillegg. All min sympati til deg :klemmer:

Skrevet

Har du vurdert litt velling, Imli, gitt fra flaske (under forutsetning av at ungen tar flaske vel og merke) før leggetid? Sånn for å gjøre nettene litt enklere for deg. Det er sikkert lettere å få han til å spise enn grøt, også er det mer mettende enn bare melk. Blander du med mme istedet for mm blir den jo enda mektigere også (pluss at du slipper å pumpe deg) Er jo nesten umenneskelig å stå opp fem ganger hver natt når du i tillegg har en eldre gutt å ta deg av i tillegg. All min sympati til deg :klemmer:

Takk :klemmer:

Det er ganske slitsomt no ja. Har i tillegg hatt tre nettar på rad med nesten konstant hylskriking pga tennar, så her er det flotte tilstandar for tida.

Takk for råda, har tenkt på det sjølv og, men den vrange ungen nektar dessverre å drikke av flaske. Har fått i han nokre slurkar utpumpa MM frå ein tutekopp, men det var vel berre fordi eg helte på tutekoppen slik at han fekk mjølka i munnen og dermed måtte svelge. Eg tvilar veldig på at han vil drikke MME eller velling då :(

Skrevet

Huff, så slitsomt!

Vår er heller ikke spesielt begeistret for flaska, og det tok lang tid før han ville ha tutekopp, men han drikker som en gud av en vanlig kaffekopp, så det kunne kanskje være verdt et forsøk.

Lykke til videre :)

Skrevet

Hvor store/ små biter kan de få? Jeg er så redd for at han skal sette ting i halsen. Enten har jeg prøvd med gigabiter eller microbiter.. (vi følger ikke BLW, men han får litt å gnage på innimellom)

Skrevet

Bitene skal være tilpasset aldersgruppen, men man starter gjerne med biter så store som knyttneven til barnet, og så mindre etterhvert som finmotorikken blir bedre.

Skrevet

Nå spiser hun alt selv, og øver seg på å spise selv med skje/gaffel. Hun er villig til å smake på stort sett alt vi tilbyr henne, selv om hun selvsagt ikke liker alt, og hun er ikke redd for å prøve nye ting.

Det gjør vår også, som er jevngammel, uten BLW :wink:. Men ikke for å kuppe/ødelegge tråden. Ville bare gjenta det som er nevnt ovenfor om brekningsrefleksen. Den er til for å brukes, for å si det litt sleivete. Så lenge man overvåker barnet mens det spiser, og barnet er friskt og normalt utviklet, trenger man ikke være så veldig bekymret for størrelsen på bitene. Det som blir for stort, kommer ut igjen. Litt fascinerende at babyen brekker seg flere ganger, men fortsetter likevel å spise med stor iver. Ser ikke helt for meg at vi voksne hadde orket det :ler:.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...