Gå til innhold

Har funnet drømmehuset

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi drømmer om å kjøpe hus, og har nå funnet drømmehuset.

Huset får pluss for:

- Plassering (landlig, men likevel ikke øde, fantastisk utsikt)

- Pris (veldig lav kvadratmeterpris, selv for det området)

- Størrelse (godt med plass til oss og våre kommende barn)

- Utviklingspotensial (blant annet en kjeller som ikke er innredet)

- Stor tomt der vi kan dyrke egne grønnsaker og ha fine lekeområder for barna.

- Nyoppusset bad.

Men, det kommer alltid et "men"...

Huset får minus for (jeg har markert det vi er mest bekymret for, første punkt er egentlig bagateller):

- Litt slitt kjøkkeninnredning og annet behov for en del kosmetisk oppussing, som å male vegger og bytte ut gammeldags gulvbelegg med parkett (men ingenting som pusses opp før innflytting, vi kan ta det litt etter litt).

- Man vet ikke hvor gammelt huset er. Det er minst 50 år, men hvor mye mer er det ingen som kan svare på. Man var ikke så nøye med å registrere sånt på den plassen den gangen huset ble bygget. Akkurat dette punktet får oss til å nøle veldig. Bør man ikke vite sånt?

- Huset har privat vann og kloakk. Det vil si lave kommunale utgifter, men også skremmende å tenke på hva man gjør om noe skulle bli feil. Vil en forsikring dekke sånne ting? Eller står man helt på egenhånd med en enorm jobb foran seg?

Vi elsker huset og tomta slik det står nå og skulle gjerne kjøpt huset og flyttet inn i morgen. Men vi er redde for å kjøpe katta i sekken og vet ikke helt hva vi skal gjøre for å sikre oss. Hva tenker du om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest annemor30
Skrevet

Kjøp det! Det vil alltid være et MEN med hus.. nytt eller gammelt.. Tror jeg da!

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Det er da pussig at det ikke er mulig å finne ut mer om alderen på huset. Er det sjekket med kommunale arkiver etc? Eller hva med gamle flyfoto, eldre kart osv? Dette ville jeg presset megleren eller selgeren mer på!

Privat vann og avløp er ganske vanlig i deler av landet. Det er en del ting du bør innhente informasjon om før du kjøper en bolig med dette. For brønnvannets del bør du spørre selger om følgende:

-er det tatt vannprøver som viser at vannet har tilfredsstillende kvalitet?

-når er disse prøvene tatt?

-hvis bakterier i vannet: mulig kilde?

-er det installert noen form for renseanlegg? (ikke bestandig nødvendig)

-hvis renseanlegg: hvor gammelt og hvordan vedlikeholdt?

-hvor stabil og sikker er tilførselen av vann (m.a.o: er det nok vann, eller har brønnen gått tørr noen gang)?

-hvor godt sikret er brønnen for tilsig av forurensninger?

-finnes det mulige foruresningskilder (beitedyr, andre avløpsanlegg etc)?

Avløpsanlegg:

-når ble dette anlagt?

-er det i tråd med dagens regelverk?

-er det gitt pålegg om utbedringer av anlegget?

-hvor mange personer er anlegget dimensjonert for?

-hvordan er dette anlegget vedlikeholdt? (spredegrøfter, hvis dette finnes, varer for eksempel ikke evig)

På grunnlag av dette vil du nok få en pekepinn (eller flere) på hvilke utbedringer og påkostninger du kan regne med på kort og lengre sikt. Selger har opplysnings- og informasjonsplikt ved salg om alt som han/hun vet eller burde vite om eiendommen. Dette gjelder også vann og avløp.

Mange har utmerkede private vann- og avløpsanlegg, men det vil uansett være noen kostnader forbundet med det. Det du sparer i kommunale avgifter, bør du nesten regne med å sette av til egne utgifter over tid.

Lykke til!

Edit:

Oj, dette ble langt :) Håper du har nytte av det likevel.

Endret av Spinell
Skrevet

Følg rådene til spinell. Jeg ville også fått gjort en tilstandsrapport hvis det ikke allerede eksisterer. Det sier noe om vannlekkasje, råte, osv. Lykke til:-)

Skrevet

Privat vann og avløp er regelen heller enn unntaket i kommunen jeg bor i. Det trenger ikke å utgjøre noe som helst problem, men er litt pes innimellom!! :)

Privat avløpsanlegg

Som det sies over her bør dere ringe kommunen å høre om avløpsanlegget er godkjent, og om det foreligger noen pålegg om utbedringer. Mange kommuner har startet kartlegging av private avløpsanlegg, hvor målet er å kontrollere alle, men det kan ta en del år å komme seg gjennom dersom det er mange slike i kommunen.

Dersom anlegget ikke er kontrollert av kommunen vil det sikkert bli det i nær eller fjern fremtid. Da kjøper dere usikkerheten på om dere vil få pålegg eller ikke, når den tiden kommer. Det gjorde vi, og ved kontroll et år senere fikk vi beskjed om at anlegget ble godkjent, men at det må påregnes utskiftet om 5-10 år. Et "vanlig" anlegg har beregnet levetid på ca. 20 år, så man må uansett påregne at det kan bli store eller små utskiftninger hvert 20. år.

Full utskiftning er beregnet (fra kommunens generelle beregninger med alle mulige forbehold) å komme på 110.000,- til 150.000,-, alt etter hvordan grunnen er, hvor mange undersøkelser som må gjøres, type anlegg som blir pålagt, osv. Det er ens eget ansvar å finne en fagperson som gjør grunnundersøkelser og prosjekterer anlegget. Dere kan jo ta kontakt med en slik person og forhøre dere om hva som er vanlig - spør kommunen om hvem som "pleier" å sende inn utslippssøknadene, så får dere navnet på den eller de som kjenner området best.

Vann

Vi har brønn med pumpe. Vet ikke så mye om denne, bare at når vannet forsvinner må jeg selv ha tak i en rørlegger eller en elektriker så fort som mulig. Lokal rørlegger ber meg stort sett alltid ringe elektriker for første feilsøking, og stort sett blir det orden på ting da. Det skal sies at vi bare har mistet vannet 2 ganger i løpet av 3 år, ene gangen fordi pumpa var stilt inn på feil overspenningsvern og andre gangen fordi en bryter var for gammel og tok kvelden (begge deler var fort gjort å fikse). Levetid på vannpumper vet jeg ikke.

Vannkvalitet varierer. Vi har godt vann, mens bekjente "nede på flatene" tidvis sliter med svovel i vannet, noe som er ganske udelikat, men visstnok ufarlig. Det kan også være radon i vannet, men det skal være forholdsvis enkelt å "lufte ut" ved at det monteres en vannpumpe nesten lik de man finner i akvarier. Koster sikkert litt.

Lokale håndverkere

På en del områder spiller det ingen rolle hvilke håndverkere du har innenfor dørene, men akkurat på vann- og avløp anbefaler jeg å bruke lokale, da de ofte kjenner godt til problematikk rundt privat vann- og avløp. Jeg har fått mye hjelp, råd og tips av disse!

Usikkerhet

Dersom disse tingene ikke er avklart kjøper dere en usikkerhet. En usikkerhet kan jo i seg selv være verdt en sum, og dere kan jo jobbe for å få usikkerheten helt eller delvis fratrukket prisen - eller i det minste bruke som prute-argument. Når man får har kjennskap til usikkerheten vet man i hvert fall noe, nemlig at det kan komme en framtidig utgift.

Dersom det primært er vann- og avløpet som bekymrer dere ville jeg tatt en telefon til kommunen og en til en privat prosjekterende for avløpsanlegg som opererer mye i kommunen, og så ville jeg ikke latt det stoppe meg!

Skrevet

Man vet ikke hvor gammelt huset er. Det er minst 50 år, men hvor mye mer er det ingen som kan svare på. Man var ikke så nøye med å registrere sånt på den plassen den gangen huset ble bygget. Akkurat dette punktet får oss til å nøle veldig. Bør man ikke vite sånt?

Når det gjelder alder på huset ville jeg tatt en telefon til kommunen og forhørt meg der. Dersom det er umulig å finne dato på når huset ble bygget i byggesaksarkivet er det nok tidkrevende å forsøke å få satt en alder (man har jo ikke allverdens av tid, såfremt selger ønsker å få solgt huset), og da stemmer det nok også som megler påpeker, at det ikke var vanlig i området.

Dersom det ikke foreligger indikasjon på alder kan kommunen/byggesaksbehandler antageligvis si noe om hvor gammelt det i hvert fall må være mer enn, i forhold til lovgivningen og praksisen hos kommunen. Det kan også være beskjeden de har fått, at dersom huset var blitt bygget på 60-tallet ville det vært registrert med dato, mens siden det ikke er det er det bygget et ukjent antall år tidligere.

Dette er ikke nødvendigvis å holde tilbake opplysninger, men å gi opplysninger. Det er bedre at selger er ærlig enn at en dato konstrueres, og da vet dere hva dere har å forholde dere til. Da må dere se nøye på teknisk stand og tilstandsrapport, og vurdere ut fra det. En tømrervenn av meg sier alltid at veldig gamle hus som fortsatt ser greie ut jo har bevist at de er godt bygget ved at de har klart seg såpass lenge, mens mye av det som bygges i dag vil vise seg å være et problem i framtiden, men det er jo ikke så greit å si....

Ikke heng dere opp i årstallet, men tro meg på at det er mange ting man ikke var så nøye med før i tiden!!! Det trenger ikke å være noen ugler i mosen for at man ikke klarer å hoste opp den datoen...

Kommunen er alltid god å prate med før et huskjøp, og de er vant til å få potensielle kjøpere på tråden...

Lykke til i beslutningsprosessen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...