Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er oppfattelsen rundt hendelsen ved Jesus korsfestelse? Han ble forrått av Judas, som ble bestukket til å si hvor Jesus var. Jesus ble ført til Pontius Pilatus, og ble der dømt til døden ved korsfestelse, og folkemengden som fulgte han til korsfestelsen jublet over at justis har blitt gjort.

Slik ble jeg fortalt gjennom barndommen, uten at jeg stilte noe spørsmål om det. Jeg er ikke ute etter å finne en syndebukk, men i tanke på muslimene, som sier at Jødene drepte Jesus, så kom jeg til å tenke på dette. Og ja, det var jo jøde som dømte han, jødisk folkemengde som feiret at Jesus skulle dø. Så muslimene har da rett tenker jeg.

Men tenker da hvorfor vi kristne er så glad i Israel og Jødene. ( tenker ikke nå på krig og uroligheter der nede) men bare generellt, det er mange kristne organisasjoner som arbeider med å hjelpe Jødene til å kunne flytte hjem til Israel. Hvorfor det? Hvorfor er vi greie med dem når de drepte Jesus, og synes at vi kristne tar helt feil ang vår relgion, at Jesus var en falsk profet eller noe. Er det for å mele vår egen kake, for det er vel noe slikt som at når alle jødene er samlet i Israel igjen, så skal Jesus komme tilbake, eller noe slikt?!

Hva mener dere som er kristne her på forumet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil jo være galskap å holde de som er jøder i dag ansvarlige for hva noen andre jøder gjorde for to tusen år siden. Med en slik logikk så er vi ansvarlige for alle drap og voldtekter gjort av vikingene i sin tid.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa ingenting om å holde Jøder ansvarlige, absolutt ikke. Jeg sier bare at jeg hadde som sikkert folk flest naiv barnetro, godtok det folk sa og stillte ikke spørsmål om det. Men tenker nå som voksen om det var andre voksne her, som har gjort noen refleksjoner rundt dette, hva er den offisielle norske statskirken sitt standpunkt om så var? Er det noen som være overbærende med meg å svare på mine navive spørsmål?!

Gjest Trajan
Skrevet

Det vil jo være galskap å holde de som er jøder i dag ansvarlige for hva noen andre jøder gjorde for to tusen år siden. Med en slik logikk så er vi ansvarlige for alle drap og voldtekter gjort av vikingene i sin tid.

Tja nå var det vel teoritisk sett Romerene som faktsik Drepte Jesus...

Gjest Elfrida
Skrevet

Men var ikke hele poenget at han skulle dø for alles synder? Hvis han hadde dødd av alderdom hadde det vel blitt litt feil, eller?

Skrevet
men i tanke på muslimene, som sier at Jødene drepte Jesus,

?

Det sier de da slett ikke. Det Koranen sier er at Jesus var lys levende, og hadde aldri vært død, da han fór opp til himmelen. Korsfestelsen var et slags synsbedrag, ifølge dem.

Hvorfor det? Hvorfor er vi greie med dem når de drepte Jesus,

Fordi ifølge Kristendommen var det Gud som drepte Jesus, ikke jødene. Jesu død var jo hele formålet med Jesu eksistens på jorden, ifølge kristen doktrine.

Joda, "de drepte Jesus" har vært en gjenganger for å få den gemene hop til å forfølge jøder med blod på tann, men teologisk sett er det et idiotisk argument. For det første var Jesus selv jøde, for det andre var han "jødenes konge", for det tredje kan ikke dagens generasjoner for det som gårsdagens generasjoner gjorde uansett, og for det fjerde er Jesu lidelse og død en GOD ting ifølge Kristendommen. Å klandre jødene for å ha drept Jesus... det man gjør da er å klandre jødene for å ha utført Guds vilje.

Det som er med historien mellom kristne og jøder har altså ikke noe å gjøre med at "jødene drepte Jesus", men at de ikke anerkjenner Jesus som Messias.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tja nå var det vel teoritisk sett Romerene som faktsik Drepte Jesus...

Var det? En ting at den Romeriske keiseren følte seg truet av en Jesus som gikk rundt å kalte seg Jødenes konge. Men var den han som betalte Judas til å forråde Jesus? Pontius Pilatus var vel Jøde, hadde et valg der til å ikke dømme Jesus til dødten, men valgte å gjøre det, antakeligvis grunnet at både Romerene og Jødene mente han var en kjetter som gikk rundt å kalte seg Jødenes konge.

Skrevet (endret)

Var det? En ting at den Romeriske keiseren følte seg truet av en Jesus som gikk rundt å kalte seg Jødenes konge. Men var den han som betalte Judas til å forråde Jesus? Pontius Pilatus var vel Jøde, hadde et valg der til å ikke dømme Jesus til dødten, men valgte å gjøre det, antakeligvis grunnet at både Romerene og Jødene mente han var en kjetter som gikk rundt å kalte seg Jødenes konge.

Pontius Pilatus var greker, ikke jøde. Da er det nok Herodes Antipas du tenker på.

Grunnen til at Pontius Pilatus lot Jesus korsfeste er ifølge alle tradisjoner for å forhindre et opprør som følge av jøder som var sinte fordi denne oppvigleren Jesus hadde kommet og laget kvalm midt i Påskefeiringen deres. Pilatus forsøkte å blidgjøre dem ved å la Jesus piske, men folket var urokkelig og sto på sitt krav om dødsstraff. Om ikke jødene hadde brydd seg om Jesus, hadde ikke romerne gjort det heller. Det at han ble kalt "jødenes konge" av sine tilhengere var fullstendig uinteressant for romerne.

Endret av K.A.
Skrevet

IFØLGE ET NYFUNNET GAMMELT DUKOMENT HADDE JUDAS OG JESUS EN AVTALE OM AT HAN SKULLE FORRÅ HAM, HELE BIBELEN BØR SKRIVES OM.

Gjest Trajan
Skrevet

Pontius Pilatus var greker, ikke jøde. Da er det nok Herodes Antipas du tenker på.

Med tanke på at det er ukjent hvor Pomtus Pulatus var fra. Så lurer jeg på hvordan du vet han var Greker. Kjenner du til noe historikerene ikke kjenner til ?

Faktisk så er legenden at han ble født i Skotland. Men det er ingen som vet hvoir han ble født eller hvor han er fra. Så om du vet noe ingen andre vet og har ukjente kilder så kanskje du skal offentlig gjøre dem.

Skrevet

Men ble virkelig Jesus korsfestet da? Romerne var veldig nøye på å føre rettsprotokoller, men det finnes ingen oppføringer om noen person ved navn Jesus/Yoshua som ble korsfestet.

Andre kilder hevder at Jesus hadde en stand-in og levde i mange år etter.

Skrevet

Men ble virkelig Jesus korsfestet da? Romerne var veldig nøye på å føre rettsprotokoller, men det finnes ingen oppføringer om noen person ved navn Jesus/Yoshua som ble korsfestet.

Andre kilder hevder at Jesus hadde en stand-in og levde i mange år etter.

Man finner Jesus Kristus nevnt hos Josefus, en jødisk historiker født ca år 33, som i år 93 gav ut en jødisk verdenshistorie. Gjennom et tillegg som kalles «testimonium flavianium» fortelles det om henrettelsen av Jesus.

I de originale Josephus-tekstene er blant andre Herodes, Pontius Pilatus og Johannes Døperen nevnt, men altså ikke Jesus Kristus. Josephus omtaler forøvrig også steiningen av Jakob, «bror av Jesus, han de kaller Kristus».

Gjest AnonymBruker
Skrevet

IFØLGE ET NYFUNNET GAMMELT DUKOMENT HADDE JUDAS OG JESUS EN AVTALE OM AT HAN SKULLE FORRÅ HAM, HELE BIBELEN BØR SKRIVES OM.

Har du en kilde på det?

Gjest Armule
Skrevet

Nå har de kristne "beskyttet" jødene i noen tusen år. Dette fordi de hadde respekt for religionen deres og at kristendommen tross alt hadde sitt opphav i jødedommen og deler GT. Usikker på når det var (en gang i det første årtusenet?), skreiv jødene altfor mange tilleggstekster som ble brukt på lik linje som GT. Dette likte ikke kristne autoriteter og man fikk en overgang fra beskyttelse til utkastelse og også jødeforfølgelse.

Skrevet

Med tanke på at det er ukjent hvor Pomtus Pulatus var fra. Så lurer jeg på hvordan du vet han var Greker. Kjenner du til noe historikerene ikke kjenner til ?

Jeg husker ærlig talt ikke hvor jeg leste det. Men er det en spesiell grunn til at du går ut ifra at jeg ikke har det fra historikere? For det første er ikke historikere en homogen gruppe, det diskuteres frem og tilbake om bortimot alt. For det andre virker det som om du er temmelig overbevist om at du har dem alle i ryggen.

Faktisk så er legenden at han ble født i Skotland.

Hvilken av dem? Det verserer flere legender rundt Pilatus, og Skotland-myten er da heller ikke særlig populær.

Skrevet

Pontius Pilatus var romersk guvenør, og var ansvarlig for Jesus korsfestelse. Men han ønsket ikke å ha noe med dette å gjøre, han ble presset av det jødiske presteskapet, som sa at Jesus var blasfemisk der han gikk rundt å kalte seg selv for jødenes konge, og sønn av Gud. Det Jødiske presteskapet gikk til Romerene ved Pontius Pilatus og bad han ta seg av saken med å drepe Jesus. Noe Pontius Pilatus først ikke gikk med på, han sa at Jødene måtte håntere sine egne saker selv. Men det Jødiske presteskapet gav seg ikke, Pontius Pilatus fikk da Jesus pisket, og da fremdeles Jødene krevde hans død, beordret Pontius Pilates Jesus korsfestet.

Det var Judas som forråte Jesus, tok 30 sølvpenger fra romerene for å fortelle hvor Jesus var. Jesus fortalte under nattverden at han kom til å bli forråt av Judas, og sa til Judas at gjør det du må gjøre. På det tidspunkt visste Jesus at dette var Guds vilje, han skulle bli forråt, korsfestet og gjenoppstå på 3dje dag.

Skrevet

Korsfestelsen finnes også i før-kristen tid, da bl.a Mithras, Attis og Osiris-Dionysos' død og oppstandelse ble feiret... Så Jesus føyer seg pent inn i rekken av andre mytiske heltepersoner.

Hvis vi går litt grundigere inn på for eksempel Horus fra Egypt, så vet vi følgende om ham: Han var født av en jomfru den 25. desember etter at en stjerne i øst hadde varslet om fødselen, han ble døpt da han var 30 år, han hadde 12 disipler, han utførte mirakler og vekket en død til live (El-Azar-us) og han gikk på vannet. Han ble korsfestet mellom to tyver, lagt i en grav og sto opp fra de døde etter tre dager. Han ble kalt Veien, Sannheten, Lyset, Messias, Guds salvede sønn, Menneskesønnen, Den gode hyrde, Guds lam og Ordet. Jeg lurer på hvorfor alt dette høres så kjent ut? Mye av akkurat det samme kunne ha vært skrevet om de fleste av navnene på listen.

Kilde: Jesusmyte

Les også: Mithras-Jesuskopi

Gjest Trajan
Skrevet (endret)

Jeg husker ærlig talt ikke hvor jeg leste det. Men er det en spesiell grunn til at du går ut ifra at jeg ikke har det fra historikere? For det første er ikke historikere en homogen gruppe, det diskuteres frem og tilbake om bortimot alt. For det andre virker det som om du er temmelig overbevist om at du har dem alle i ryggen.

Jeg har lest at inni jorden holder det til en sivilisasjon og det er der UFOene kommer fra

Siden jeg har lest dette så må det være sant.

Endret av Trajan
Skrevet

Man finner Jesus Kristus nevnt hos Josefus, en jødisk historiker født ca år 33, som i år 93 gav ut en jødisk verdenshistorie. Gjennom et tillegg som kalles «testimonium flavianium» fortelles det om henrettelsen av Jesus.

I de originale Josephus-tekstene er blant andre Herodes, Pontius Pilatus og Johannes Døperen nevnt, men altså ikke Jesus Kristus. Josephus omtaler forøvrig også steiningen av Jakob, «bror av Jesus, han de kaller Kristus».

Men det vil si at da Josefus utgav dette verket, så var jesusmyten allerede 60 år gammel. Det er ganske lang tid, når vi tenker oss om. Og hvordan kan det ha seg at denne beretningen finnes, men ingen dokumentasjon for at det faktisk skjedde? Og med størrelser som den notoriske løgneren Herodot i friskt minne: Hva vet vi om historikeren Josefus og hans rulleblad for historisk etterettelighet?

Skrevet

Faktisk så er legenden at han ble født i Skotland. Men det er ingen som vet hvoir han ble født eller hvor han er fra. Så om du vet noe ingen andre vet og har ukjente kilder så kanskje du skal offentlig gjøre dem.

Ja, det stemmer, Pontius Pilatus var ikke romer, han var skotsk kelter, og var i sin tid kjent som en av ridderne ved det runde bord, den sk "13. ridderen", som det også er laget film om. Trollmannen Merlin (godt hjulpet av Fruen i Sjøen, og det magiske sverdet Excalibur) sendte Pontius tilbake i tid for å sikre at korsfestelsen og oppstandelsen skulle gå etter Guds vilje. Ridderne av det runde bord hadde som kjent jakten på den hellige Gral som sitt bærende prosjekt. Ingen korsfelstelse, ingen Gral. Så det var av den aller største viktighet for dem at korsfelstelsen skulle finne sted.

Sånn må det ha vært, for romerne begynte sin invasjon av Britannia omtrent år 43 eKr, og det er litt vanskelig å se hvordan forholdene skulle kunnet ligge til rette for at en skotte skulle ha fått ikke bare romerske borgerettigheter, men endatil blitt forfremmet til stattholder i tide til å prosedere over Jesus`s henrettelse 15 åt tidligere, uten at det var tidsreiser involvert.

Jeg kan dessverre ikke offentliggjøre kilden min, for Illuminati tar ikke lett på svik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...