Gå til innhold

340.000kr for nye tenner

Anbefalte innlegg

Gjest Huffsa
Skrevet

Min svigefar har kun råttne tenner i munnen sin etter mange år med røyking og ekstremt mye kaffe. Han mangler også noen tenner og hele munnen er ødelagt. Han har vært på sjekk nå og fikk vite at det kom på 349.000kr for å fikse det.

Han har selvfølgelig ikke 349.000kr han kan skaffe helt ut av det blå..

Jeg spørte min kjære om ikke NAV kom til å dekke noe av dette, og svigefar hadde vist hørt med dem et par ganger, og de kunne vist ikke dekke noe.

Greit nok at han er selvforskyllt i tannhelsen sin, men mener de virkelig at han enten må ha råttne tenner resten av livet sitt, eller dra 349.000 ut av rævva?

Svigefar sliter jo endel med dette, og han smiler ALDRI så man ser tennene hans. Jeg så tennene hans første gangen når jeg og kjæresten hadde vært sammen i 2år, og jeg har vært en god del med han..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Desverre er det svært vanskelig å få dekket tannbehandling i Norge i dag med mindre man f.eks. har en underliggende sykdom som er skyld i tannproblemene.

Hvis han har mulighet så kan det være verdt å se på mulighetene for tannbehandling i øst-Europa. Det skal visst være penger å spare på å dra dit, spesielt om man har behov for omfattende behandling slik din svigerfar tydeligvis har.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

^Imidlertid må jeg si at den summen var grov. Er tenner på stift han har fått prisoverslag på?

Gjest Huffsa
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke nøyaktig hva prisen er for. Men han har råttne og ødelagte tenner, mangler et par, har ødelagt tannkjøtt og der hvor det har vært tenner er det store skader. Han har ikke vært hos tannlegen på 30 år..

Å dra til utlandet er kanskje en mulighet, men hva med oppfølgning ogsånt?

Endret av Huffsa
Gjest tannlege
Skrevet

Dette er dyreste alternativ med implantatbehandling. En protese kan være en fin overgang for svigerfar din: koster kanskje 30.000,- for Overkjeve og underjeve, og svært mange lever meget godt med dette. Uansett er det en nødvendig overgang før implantater kan settes inn etter trekking, så kan han se om han er fornøyd med det, før han evt må finne finansieringsmuligheter. Øke boliglån f.eks?

Skrevet

Hjelp til tannbehandling fås ikke gjennom NAV lenger, men HELFO. Det er dessuten tannlegen som vurderer om det er grunnlag for å søke om hjelp til å dekke det.

Kan jo evt. høre med NAV Sosial? Men summen er jo helt..ja..høl i hue! Det vil jo koste en gjennomsnittelig årslønnn jo!

Finnes det ikke rimligere, men bra alternativer for ham? Blir helt sjokkert over at tannlegen gir ham et slikt overslag, uten andre alterantiver. Han måtte vel ha fått helt bakoversveis!

Skrevet

Dersom han skulle få dekket tannbehandling hos sosialtjenesten, så er det snakk om en rimeligere løsning. Han vil nok måtte sette inn inplantat.

Skrevet

Han har vel selv valgt å la tennene sine bokstavelig talt råtne på rot i 30 år. Så han må regne med å betale for det selv.

Protese/gebiss er som tidligere nevnt et billig og OK alternativ.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har han diagnose Periodontitt (Pyrea) kan han få dekket en del fra HELFO. Det kan også hende han kan få hjelp på tannlegehøyskolen om han bor i nærheten, dette skal være et rimeligere alternativ.

Jeg ville vært kritisk til tannbehandling i utlandet med tanke på oppfølging og reklamasjon om det skulle være noe. Vet at mange tannleger i Norge ikke er interessert i å rette opp slike feil.

Lykke til.

Hilsen en som jobber i Norsk tannhelsevesen

Skrevet

Jeg syns faktisk det er helt greit at NAV ikke betaler 340.000 i tannlegeregning fordi din svigerfar har hatt en dårlig livstil. Han kan få tannproteser oppe og neder til en tiendedel av summen, og da syns jeg han bør satse på det i steden for. Mange som lever bra med proteser.

Gjest Gjesten
Skrevet

Sjekk nøye lover og forskrifter om refusjon for tannbehandling.Tannkjøttsykdom og løse tenner kan kvalifisere for en bra slump refusjon vis det er siste årene tennene er dokumentert med røntgen og journal til å bli løse eller falt ut.Hva med en klikk-på-protese? For guds skyld få kostnadsoverslag på ulike løsninger av ulike tannleger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...