smilla1 Skrevet 11. september 2003 #1 Del Skrevet 11. september 2003 Hei er det noen som vet hvor lang tid det tar før tomatene blir rød? Jeg har masse tomater men ingen av dem har vist antydning til å bli rød. Begynner å bli litt bekymret her for at det skal bli for kaldt før de har fått farge. Har prøvd å ta inn en i vinduet for snart to uker siden, men den blir ikke rød den heller Er det noen som har peiling på dette? Smilla1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 11. september 2003 #2 Del Skrevet 11. september 2003 Spraylakk? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 11. september 2003 #3 Del Skrevet 11. september 2003 Hmm, skulle akkurat til å tipse deg om å ta dem inn når de er grønne og la de bli røde i vinduskarmen. Men det har du tydeligvis prøvd. Tror den eneste måten å redde dem på er godt med kunstig sollys, jevn varme og nok vann. Husk at vanlig pære ikke hjelper, - du nå kjøpe spesielle lys til plantene. Lykke til! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilla1 Skrevet 11. september 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 11. september 2003 Takk for svar Litago :D Jeg får prøve det da, kanskje det hjelper. Ville være synd om jeg skulle miste dem for det er ganske mange av dem nå :D Smilla1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 12. september 2003 #5 Del Skrevet 12. september 2003 ...Men om det ikke skulle gå: Det smaker skikkelig godt med stekte grønne tomater også! Eller du kan sylte dem, og bruke dem i stedet for tyttebærsyltetøy til middager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigella Skrevet 12. september 2003 #6 Del Skrevet 12. september 2003 Jeg har 5 store "frilandstomat"-planter stående i krukker ute. Sist søndag var tomatene knallgrønne og harde, idag er det 4-5 som er blitt skikkelig røde. Flere er på vei til å modnes, ser ut til at det skjer fort når de først begynner å få rødfarge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 12. september 2003 #7 Del Skrevet 12. september 2003 Jeg tok inn mine når den første frostnatta kom. De har ligget i vinduskarmen i godt over en uke nå, men ingen tegn til modning.. :cry: Noen sa.. "legg et eple ved siden av dem, så modner de" Har hørt dette før, men husket ikke om det var tomater som ble moden av epler.. Trodde nemlig det var bananer, jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 12. september 2003 #8 Del Skrevet 12. september 2003 Jeg tok inn mine når den første frostnatta kom. De har ligget i vinduskarmen i godt over en uke nå, men ingen tegn til modning.. :cry: Noen sa.. "legg et eple ved siden av dem, så modner de" Har hørt dette før, men husket ikke om det var tomater som ble moden av epler.. Trodde nemlig det var bananer, jeg? Nei, faktisk er det en tomat som får eplene til å modnes. Så kanskje det ville hjelpe å legge en moden tomat sammen med de umodne. Men hvor kommet bananen inn i bildet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigella Skrevet 12. september 2003 #9 Del Skrevet 12. september 2003 Noen sa.. "legg et eple ved siden av dem, så modner de" Har hørt dette før, men husket ikke om det var tomater som ble moden av epler.. Trodde nemlig det var bananer, jeg? Både tomater og epler har den egenskapen at de modner annen frukt og grønnsaker(inneholder ethylen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 12. september 2003 #10 Del Skrevet 12. september 2003 Eller noe slikt? :D Takk for opplysningene. Nå vet jeg det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 14. september 2003 #11 Del Skrevet 14. september 2003 Mamma tok inn sine for en stund siden, fordi det ble for kladt for dem ute (ikke frost, men kaldt ja) De var helt grønne da. De står på vaskekjelleren, ikke noe kunstig lys der nei, men varmt og godt av tørketrommel er der. Og tomatene blir røde som bare det (ikke så søte som i fjor, for da fikk de står ute i sol mye lengre, men røde og helt spiselige) Ja, nå produserer de tomater fortere enn de klarer å spise dem, 15 stykker kom pappa opp med i går, og sånn er det visst hver dag... Disse tomatene henger på plantene altså, men står inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soleil Skrevet 15. september 2003 #12 Del Skrevet 15. september 2003 Mine frilandstomater har akkurat begynt å modnes. Har også ventet lenge lenge, så det er bare å ta tiden til hjelp så blir de nok røde dine også! :smile: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonbird_ Skrevet 18. september 2003 #13 Del Skrevet 18. september 2003 Etylengassen som frukt/grønnsaker skiller ut gjør også at blomster visner fortere. Det er krise dersom det har blitt sendt en kasse epler med den samme lastebilen som rosene fra Holland, for å si det sånn... Mvh, Moonbird Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilla1 Skrevet 18. september 2003 Forfatter #14 Del Skrevet 18. september 2003 Tusen takk for alle svar :D Tomatene er fortsatt grønne Men nå har vi tatt de inn, så får vi se om det hjelper med litt varme. Må vel si at jeg har mistet troen på at de blir rød, kan nesten virke som om vi har såd litt for sent. Men men så har vi lært det til neste år..... ikke så for sent Smilla1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lind@ Skrevet 19. september 2003 #15 Del Skrevet 19. september 2003 Har MASSE tomater, de begynte å modnes for noen uker siden og plantene står ute ennå. Tar inn 5-10 stykker om dagen. Plantet dem som frø i vår, tror det er vanlige klasetomater. Har de kommet så langt at det er like før de modnes vil de også bli røde ved å ligge i vinduskarmen. Er de for umodne vil ikke det hjelpe. Hvor bor du da siden tomatene dine ikke vil modnes? Selv bor jeg i Telemark og her har det da ikke vært frostnatt ennå - trur eg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå