Gå til innhold

Stivelse av hekletøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er det noen som vet hva jeg må bruke for å få hekletøy stivt? Tror det finnes en form for stivelse man kan få kjøpt på boks? Har noen hørt om det og vet hvor kan jeg få kjøpt det?

Tar imot andre tips også, takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisan

Jeg har kjøpt stivelse på spray på Rema og andre helt vanlige dagligvarebutikker.

Det står "stivelse" på sprayen også, du finner den nok. I vår butikk står den i "diverse"-reolen, sammen med rottegift, klesliner, klesklyper og lignende.

Det går an å koke opp sukkerlake og dyppe hekletøyet i det. Blir stivt av det også.

:)

Skrevet

Sukkerlake funker visst fint ja. Hvis du f.eks skal lage en skål dypper du heklingen i sukkerlake og legger det over en glasskål el.l. og lar det ligge til det tørker. Jeg leste også i en oppskrift at det kunne brukes tapetlim :)

Skrevet

For helt vanlige ting fungerer potetmel og vann veldig bra. Trenger bare en større overflate der du kan tørke og forme ting (og små nåler for å holde ting på plass).

Skrevet

Blir det ikke brunt hvis du stryker etter å ha brukt sukkerlake? Jeg bruker spray fra dagligvaren.

Skrevet

Noen som vet hva som funker best av potetmel+vann og kjøpestivelse? Forøvrig har jeg ikke sett noen spray på butikken, bare et pulver som skal blandes ut i vann.

Jeg skal stive opp en kurv og noen skåler, og vil ha de stivest mulig slik at de tåler litt. ^^

Skrevet

Noen som vet hva som funker best av potetmel+vann og kjøpestivelse? Forøvrig har jeg ikke sett noen spray på butikken, bare et pulver som skal blandes ut i vann.

Jeg skal stive opp en kurv og noen skåler, og vil ha de stivest mulig slik at de tåler litt. ^^

For kurver og skåler fungerer sukkerlakestivelse utmerket. *erfart*

(Innser at det ikke er helt svar på spørsmålet ditt siden du spør om potetmel+vann ;) )

Skrevet (endret)

For kurver og skåler fungerer sukkerlakestivelse utmerket. *erfart*

(Innser at det ikke er helt svar på spørsmålet ditt siden du spør om potetmel+vann ;) )

Ja, jeg ville helst unngå sukkerlakestivelse, da jeg mistenker at det kan bli skikkelig klissete om man skulle være uheldig å søle noe på kurven/skålen(?). Men takk for info anyways, jeg skal vurdere det. ^^

Endret av Jumpforjoy
Skrevet

Vet ikke helt jeg - har aldri brukt potetmel for kurver, bare for flate ting. De er jo skikkelig fine og stive.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Hei, jeg har noen heklede snøkrystaller som jeg skal ha på juletreet, tenkte at de skal stives, men hvordan går jeg fram f.eks med potetmel og vann, blandingsforhold etc??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...